szakirodalmi összegzés
készítette: Turcsik Katalin
1. Szókészletek
A szókészletekről beszélhetünk egyes nyelvek és az egyén szintjén.
A különböző nyelvek szókészlete kb. egymillió szó. A nyelvnek a leggyorsabban változó része a szókészlet, mert folyton alkalmazkodnia kell a társadalmi, technikai igényekhez.
A Magyar értelmező kéziszótár szókészlete: 75 ezer szó – köznyelvi szavak, irodalmi szókészlet, tájszavak, szakszavak, zsargonszavak.
Az egyéni szókészlet, más szóval a szókincs passzívan ismert és aktívan használt szavakból áll. A passzív szókincs az egyén által felismert szavak készlete, míg az aktív szókincs a használt szavakból áll.
Az alábbi táblázat mutatja, hogyan nő az egyén szókészlete az életkor növekedésével. Az adatok átlagértékek, az egyéni különbségek nagy eltéréseket mutathatnak.
2 éves aktív szókészlete | 300 szó |
3 éves aktív szókészlete | 1000 szó |
4 éves aktív szókészlete | 1500 szó |
5 éves aktív szókészlete | 2000 szó |
6 éves aktív szókészlete | 2500 szó |
7 éves aktív szókészlete | 3000 szó |
9 éves aktív szókészlete | 4000 szó |
11 éves aktív szókészlete | 5000 szó |
átlag felnőtt szókincse | 5000-10 000 szó |
művelt felnőtt aktív szókincse | 10-20 ezer szó |
művelt felnőtt passzív szókincse | 100 ezer szó |
2. Szókincs és olvasás
Az olvasástanuláshoz szükséges készségek (figyelem, emlékezet, észlelés, stb.), ismeretek között fontos szerepe van a szókincsnek. Más részről csak a jó színvonalon, értő módon olvasó személyek képesek az olvasás révén önállóan tanulni!
Az értő olvasás feltételei:
Ahhoz, hogy egy olvasott szöveget megértsünk, a szöveg szókészletének 95%-át ismernünk kell. Ha az olvasott szöveg szókészletének több, mint 5%-a ismeretlen, az – a meg nem értésen túl – demotiváló hatású. A túl sok ismeretlen vagy rosszul értelmezett szót tartalmazó szöveg olvasása fárasztó és gyakran okoz ingerültséget, kimerültséget vagy az összezavarodottság érzését. Ilyenkor a legtöbb tanuló feladja a tanulást.
A köznapi szövegek 95 %-a a leggyakoribb 4-5 ezer szóból variálódik (szógyakorisági törvény).
A köznyelvi szövegek szövegértő olvasásának kiinduló feltétele (az olvasáskészség optimális elsajátításának szókészletbeli kritériuma) a leggyakoribb 5000 szó ismerete. Ezt nevezzük az optimálisan fejlett olvasáskészség kritikus szókészletének vagy alapszókincsnek.
3. Nyelvi szocializáció és iskolai sikeresség
A különböző társadalmi rétegekbe tartozók más-más nyelvi kódot használnak, ami erősen befolyásolja oktathatóságukat (Basil Bernstein, londoni szociológus, 1958). Az ún. korlátozott nyelvi kódot használó tanulók az iskolában hátrányos helyzetben vannak (szemben a kidolgozott nyelvi kódot használókkal).
A nyelvi kódok jellemzői:
- eltérő szókészlet
- jellemző szóválasztások
- szintaktikai[1] szervezés merevsége/rugalmassága
- eltérő absztrakciós szint (konkrét/elvolt közlések túlsúlya)
Bernstein ebben látta a hátrányos helyzet és az iskolai kudarcok összefüggését (nem pedig az otthon szerzett ismeretek mennyiségében).
A nyelvi kód által meghatározott kommunikációs jellemzők nemcsak tükrözik, hanem fenntartják, rögzítik is a társadalmi különbségeket.
Pap Mária és Pléh Csaba 1970–71-ben első osztályosokkal végzett vizsgálatai megerősítették Bernstein állításainak általános érvényességét.
A kétféle kód használata között nincs éles határ. Előfordulhat, hogy valaki képes írásban a kidolgozott kódot használni, de nem képes erre akkor, ha beszélni kell, vagy fordítva. Semmiképp sem szabad Bernstein elméletéből arra következtetni, hogy a korlátozott kódot használó gyerekek absztrakciós és értelmi képessége sokkal gyengébb a kidolgozott kódot használókénál.
A tankönyvek a kidolgozott kódban íródnak, a pedagógusok is azt használják. Ezáltal az iskola nem csökkenti, hanem fenntartja a társadalmi különbségeket!
Habár az iskolai kudarcok okaiként nem csupán a nyelvi hátrány és a családi szocializáció jelölhetők meg, ezek alapvetően hozzájárulnak a nagymértékű lemaradásokhoz.
4. Tankönyvek szókincse
Varga Kornél és munkatársainak vizsgálatai (2008) a tankönyvek szókészletének felmérése céljából 99 általános iskolai tankönyvet vizsgált meg. Eredményeiből az alábbi következtetések vonhatók le:
- A vizsgált tankönyvek teljes szókészlete: 65-ezer alapszó, 60-ezer ige+ főnév+melléknév (tulajdonnevek nélkül).
- Egy-egy kiadótól származó 3-8. osztályos tankönyvsorozatban átlagosan 40-ezer szó szerepel.
- A vizsgált tankönyvek teljes szókészletének leggyakoribb 5000 szava csupán a teljes szöveg 83,1%-át fedi le. A 95 %-os lefedéshez (ami a szövegek megértéséhez szükséges) 17800 szó ismeretére lenne szükség.
- A tankönyvek szövegének megértéséhez nagyobb szókincsre van szükség, mint egy átlagos felnőtt szókincse!
Ugyancsak Varga Kornél egy másik kutatásban a tankönyvi szavak ismeretét vizsgálta mintegy 400 tanulóval. Eredményei nyomán megállapította, hogy igen magas a nem ismert szavak aránya (az alábbi ábra ezt jól alátámasztja), s az egyszerű szavaknál is sok hibás válasz született – a diákok ritkán veszik észre a nem ismert szót.
Köznyelvi és szakszavak az általános iskolai oktatásban
A szójelentések tanítása az olvasástanulás és az ismeretátadás fontos része! A szókincs folyamatos gyarapodása, a szavak jelentésének differenciálódása, elmélyülése az iskolai tanítás és tanulás alapfeladata. Az alsó tagozat feladata az alapszókincs (a leggyakoribb 5000 szó) fejlesztése, s ez elsősorban tanítói feladat. Felső tagozaton és a középiskolában az elmaradások felszámolása mellett a tantárgyi szakszókincs fejlesztése az elsődleges cél. Ebben a szaktanároké a kulcsszerep. A tantárgyi kerettantervek tartalmazzák a kulcsfogalmakat tantárgyanként és évfolyamonként.
5. Szókincsfejlesztés
A szókincsfejlesztés problémás pontjai a következők:
- A szókincsfejlesztéshez szükség van bizonyos mértékű már meglévő szókincsre, amire lehet építeni. Akinek nem elég a szókincse a megértéshez, annak nem tud gyarapodni a szókincse.
- A szókincs fejlesztésenemcsak a különálló szavak tanulását jelenti, hanem szókapcsolatok és kifejezések megismerését és rögzítését is.
- Évfolyamonként és tantárgyanként meghatározandó, hogy melyek a fontos szavak, melyeknek ismerete elengedhetetlenül szükséges a fejlődéshez.
A szótanulás feltétele a valódi megértés. Ha a gyermek csak egyszer találkozik a szövegben az elsajátítandó új szavakkal, akkor 20 új szóból átlagosan egyet tanul meg. Ismertnek tekinthető egy szó, ha a tanuló képes helyesen megfogalmazni egy meghatározást és egy példamondatot!
A szótanulás lehet
- spontán, nem tudatos
- tudatos – a szavak közvetlen, direkt tanítása megalapozza a későbbi, szövegekből történő önálló tanulásukat is
A szókincsfejlesztés alapelvei:
- fokozatosság
- szemléltetés
Szókincsfejlesztő eszközök:
- Olvasás – ez a leghatékonyabb szókincsfejlesztő eszköz.
- Feladatlapok – pl. kösd össze a szavakat a meghatározásukkal; melyik szó illik a képhez; melyik szó nem illik a többihez (kakukktojás), szókeresés „betűtengerben”, szinonimák keresése, rokon- vagy ellentétes értelmű szó beírása, stb.
- Kommunikációs játékok – pl. beszélj a képről, szópóker, szóbridzs, közös történetmesélés, szavak megjelenítése mozgással, stb.
- Társasjátékok – pl. Boogle, Tabu, Kérdezz – felelek, Alias.
- Az interneten is számos szókincsfejlesztő játék található. – pl. ezeken a linkeken: http://www.tanulasfejlesztes.ektf.hu/?valaszt=feladat_t1f4 , http://www.oveges.hu/diszlexia/hasznos-linkek/fejleszto-jatekok-az-interneten/
A szókincs fontossága manapság alulértékelt az iskolákban. Fejlesztésével hatalmas lendületet kaphat a tanulás!
Felhasznált irodalom:
- Bernstein, B. (1975): Nyelvi szocializáció és oktathatóság. In: Pap Mária, Szépe György (szerk.): Társadalom és nyelv – szociolingvisztikai írások. Gondolat, Budapest, 393-434.
- Cs. Czachesz Erzsébet (2014): A szókincs és az olvasás kapcsolata az iskoláskor előtt. In: Könyv és Nevelés 2014/2. http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/a-szokincs-es-az-olvasas-kapcsolata-az-iskolaskor-elott
- Gósy Mária (2008): A szövegértő olvasás. In: Anyanyelv-pedagógia 2008/1. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=25
- Hubbard, L. R. (1994): A tanulás alapvető kézikönyve. Alexandra, Pécs.
- Nagy József (2004): A szóolvasó készség fejlődésének kritériumorientált diagnosztikus feltérképezése. In: Magyar Pedagógia 2004/2. 123-142. http://www.magyarpedagogia.hu/document/Nagy_MP1042.pdf
- Oláh Örsi Tibor (2015): Az iskolai sikertelenség szociolingvisztikai megközelítése. In: Új Pedagógiai Szemle 2015/7-8. http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/az-iskolai-sikertelenseg-szociolingvisztikai-megkozelitese
- Varga Kornél: Mi a szókincs szerepe a tanulók gyenge szövegértésében? http://www.szokincshalo.hu/video_osszefoglalo.php
- Zoller Melinda (2013): Hátrányos helyzetű tanulók iskolai nehézségei nyelvi szocializációjuk tükrében. In: Magiszter 2013/nyár, 95-106. http://rmpsz.ro/uploaded/tiny/files/magiszter/2013/nyar/9.pdf
[1] Szintaktika: mondattan, a szókapcsolatok szerkezetével foglalkozó tudomány.