Szülőnek lenni

 

 

Szülőnek lenni konferencia

 

 Részletes program

 


 

 

Probléma feltáró és megoldás kereső tanácskozás

2012. május 22.

 

 

 

PROGRAM

 

 

 


A program szervezői

Ø       ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar

Család- és ifjúságvédő tanári szak, Játék és szabadidő szervező tanári szak

Ø       Magyar Pedagógiai Társaság

Ø       Szülőnek Lenni Program

Belső Erő – Szervezeti Tanácsadó Iroda Kft.

A program helyszíne

ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar

1075 Budapest, Kazinczy u. 23–27.

A program időpontja

2012. május 22. 14.00 – 18.00

A program célja

A Szülőnek lenni tanácskozás célja, a Bologna-i folyamatban újszerű, a családdal közvetlen kapcsolatra felkészülő képzés résztvevőinek aktivitásával, a szülői civil mozgalmak, kezdeményezések részvételével a társadalmi közbeszéd részévé tenni, hogy a szülőnek lenni a legnemesebb hivatás, amely, mint minden más hivatás sok tudást, gyakorlatot igényel, és nagy felelősséggel jár.

Legyen a társadalmi közbeszéd része, hogy a szülőség eredményességét erősíti, ha  a szülők nemcsak az ösztöneikre, hanem a gyerekekről, a szülő-gyerek kapcsolatról felhalmozott tudásra is támaszkodnak.

Cél, hogy a konferencia hívja fel a figyelmet arra, és indítsa el annak a folyamatát, hogy

Ø       a már létező tudásokat

Ø       a már létező jó gyakorlatokat

Ø       a sok jó szándékú kezdeményezést

össze kell hangolni, a szülői gondolkodás fókuszába a gyermeket – a róla kialakult korszerű, posztmodern képet –  kell tenni, hozzájárulni a gyermekközpontú szülő gondolkodás-módjának kialakításához.

Lényeges, hogy a szülőkhöz széles körben, szakmailag jól megalapozott, v
áltozatosan megjelenő, mégis egységes kultúrát alkotó, folyamatosan fejlődő, bővülő, az új kérdésekre választ adó tudás jusson el bármilyen kérdésben, ami éppen foglalkoztatja őket, amilyen helyzettel éppen találkoznak, amire éppen készülnek.

A konferenciával szeretnénk felkelteni az érdeklődést, s fókuszálni arra, hogy milyen módon lehet fejleszteni a  társadalmi érzékenységet, illetve hogyan lehet eljuttatni a tudást a már működő fórumokra, kezdeményezésekhez, illetve végső soron a szülőkhöz.


A program

A konferencia programja: előadások és workshop-ok a téma jobb feltárása érdekében

Előadások

Cserey Miklós

A szülőség és a társadalmi közbeszéd

A Szülőnek Lenni Program megalkotója és vezetője

Dr. Somlai Péter

Szülő-szerepek változásban

Professor emeritus, ELTE Szociológiai és Szociálpolitikai Intézet

Dr. Herczog Mária

A gyermeknevelés felelősségének megosztása a család és a közösség között

A Család, Gyermek, Ifjúság egyesület és az Eurochild egyesület elnöke

Dr. Trencsényi László

Szülőnek (nagyszülőnek, lakótársnak, tanárnak, járókelőnek) lenni…

egyetemi docens, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar

Dr. Hegedűs Judit

Fókuszban a család és

közoktatási intézmény kapcsolata

egyetemi adjunktus, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar

Téren Gizella Gyöngyi

 Halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek helyzete a családban és a közoktatásban

Várkonyi István Általános iskola és Óvoda szegregáltan működő tanyasi óvodájának vezetője

Az előadások összesen max. 2 óra időtartamban, így egy-egy előadásra mintegy 15-20 perc jut.

Workshop-ok

A konferencia második felében tematikus workshop-okat működtetünk, mindegyiket megismételve, ez lehetőséget ad a résztvevőknek, hogy több témában is ki tudják fejteni a nézeteiket, gondolataikat, illetve egy-egy résztvevő több témához is el tudjon jutni.

A workshop témák és vezetők

Salamon Eszter

Milyen az elég jó szülő?

A társadalom lehetősége és felelőssége a szülői szerepek segítésében

Milyen tudásra van szüksége a szülőnek? Mi az, aminek feltétlenül a tudásbázisban kell lenni?

Szentirmai Judit

Veszélyek és esélyek a család és a társadalom kapcsolatában

A családokat segítő intézményrendszer, az alapítványok és a civil kezdeményezések lehetőségei jobb együttműködésben

Trencsényi László

A korszerű pedagógusképzés szerepe a családok pedagógiai kultúrájának fejlesztésében

Szendrő Szupi József

Hogyan lehet felkelteni és fenntartani a szülők proaktív érdeklődését a gyerek 18 éves koráig?