Távnevelési feladatok kisgyermeknevelők, óvodapedagógusok részére

A „Maradj otthon, otthonról dolgozz!” felhívások sok új feladat elé állítják a kisgyermekneveléssel foglalkozó felnőtteket: óvodapedagógusokat, kisgyermeknevelőket. Mi a feladat? Otthonról szolgáltatás szülőknek, gyerekeknek. HOGYAN?

Előzetesen az iskoláskor előtti nevelést végző intézmény vezetője és a nevelőtestület megegyezése időpont- és tartalmi szempontból igen fontos:

  1. Mikor és mennyi ideg érhető el az óvodapedagógus, kisgyermeknevelő és hogyan (telefon, skype, messenger, video, stb.)?
  2. Milyen szolgáltatást ad a szülőknek? Nevelési tanácsadás, problémamegoldás, például hisztizik a gyerek, mit csináljak? (Egy-egy skype- vagy telefonbeszélgetés a gyerekkel – az óvodapedagógus hatása sokat segíthet a távolból is.)
  3. Mit tud nyújtani a gyerekeknek? Meghatározott időben egy kis mentesitést jelent a szülő számára (és addig a szülő mást tud csinálni) például délelőtt 9-10-ig éneklés vagy testmozgás (lehet együtt is), vagy ebéd után 1 órától fél kettőig mesét mond az óvónő a gyerekeinek emailen, skype-on, vagy video-felvételen, stb. Lenyugtat, és a megszokott kapcsolat jól hasznosítható.
  4. Ki mit tud vállalni? Van, aki ügyeletet tart az óvodában, mert pl. közel lakik és gyalog be tud menni, tehát ő ne vállaljon távnevelést.
  5. Aki pedig nevelési, fejlesztési terve alapján valamit meg tud oldani távnevelésben, az kreatívan oldja meg, de gondolni kell arra, hogy a szülőknek ne jelentsen ez sok ismeretlen munkát.
  6. Egyéni, differenciált fejlesztést is lehet vállalni távnevelésben. Itt szükség van a szülő és a nevelő, pedagógus közös előzetes megegyezésére.

Alapos előkészítő munka után valósuljon meg a szülők tájékoztatása a szolgáltatás hogyanjáról. Ez lényeges kérdés, és a helyi szabályok és szokások is meghatározók ebben a folyamatban.

A kisgyermeknevelő és óvodapedagógus feleadatai:

A vállalásokat a csoportnaplóban kell vezetni, ez a dokumentum igazolja a tervek megvalósítását, és időnként (pl. egy héten egyszer) kérhető a szülők visszajelzése is, és kéréseik alapján lehet módosítani a távnevelési tartalmakat. Ezenkívül a nevelők, óvodapedagógusok tapasztalataik alapján is módosítsanak. A felkészülés és megvalósítás közben sok új ötlet születhet, ami a tapasztalatok alapján igényli a módosítást az eredményesség javítása érdekében. Lehet tanulni egymástól is és a neten található kisfilmek, ötletek is segíthetnek!

Gondoljunk arra, hogy a személyes kapcsolat valamilyen módon mindig legyen ott a táv-tevékenységben! a másképpen nem, akkor a fénykép is jó, mert azt látja a gyerek és a hang kapcsolásával is megoldható az üzenetátadás!

Villányi Györgyné Jutka

Kisgyermeknevelési Szakosztály

2020-03-24