Ülés

Beszámoló a Neveléselméleti Szakosztály és a Fővárosi tagozat üléséről

 

 

2011. június 15-én a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai Intézet adott helyet a szakosztály ill. tagozat összejövetelére. A téma a „Kongresszus után – a változások folyamatában” címmel május 27-28-án – az MPT szervezésében – megtartott konferencia eseményeiről történő beszámoló volt.

 

A résztvevők nagy számban jöttek el a programra, látható érdeklődéssel hallgatták a beszámolót, mondták el véleményüket az oktatás jelenlegi helyzetéről.

 

Az összefoglalót Csillag Ferenc tartotta, aki a plenáris ülés tanulságairól adott számot. Néhány gondolat a beszámolójából:

 

A rendezvénnyel kapcsolatos általános benyomások:

         Az előkészítés maradéktalan volt, honlap, sajtótájékoztató stb.

         A helyszínválasztás nagyon jó volt.

         A várt alatt maradt némileg a résztvevők száma, ma problémát jelent a részvételi díj befizetése az egyénnek.

         Az oktatáspolitika nem érzi a szükségességét a folyamatos konzultációknak. (Ki is képviselje a tárcát?)

         Az időbeli tervezés megvalósult; nem volt csúszás.

         Jó volt találkozni azokkal a kollégákkal, akikkel csak ebben a körben lehetséges.

         50 perces kulturális program is volt. Szakály Ágnes és tanítványa cimbalom + Árpád Gimnázium énekkara.

 

Gloviczki Zoltán helyettes államtitkár (NEFMI) néhány gondolata:

         Felvázolta azt az oktatási koncepciót, amelyet Hoffmann Rózsa neve fémjelez. Jelentős kritikával illette a megelőző időszakot.

         Szimbólumrendszere „érdekes” volt. (A kenyérsütés folyamatával kívánta bemutatni a gyerek fejlődését, érését. A kovász a pedagógus, a dagasztóteknő = melence; az iskola.

         Érezhető az iskolák autonómiájának erős korlátozása.

         A pedagógusszerep jelentős változásban van; nincs vagy alig van szükség az innovatív szemléletmódra, a végrehajtó attitűdöt várja el a kormányzat.

         A tankötelezettséget 3 éves korra kívánják kitolni, (arról nem esett szó, hogy ennek a feltételrendszer még nem adott, a befejezésről nem szólt; 15, 16  vagy 17).

         Az esélyegyenlőség, az esélykompenzáció el sem hangzott.

 

 

Benedek András az MPT elnökeként tartott előadását:

         A bevezetőben némi szarkazmussal reagált a helyettes államtitkár szimbólumrendszerére.

         Konkrét, tárgyszerű volt, a VII. Nevelési Kongresszus Ajánlásaiban foglaltakra hivatkozott, s jelezte, az oktatási kormányzat láthatóan nem figyel a dokumentumban megfogalmazottakra.

Néhány kérdést kiemelése elengedhetetlen:

         a pedagógusok helyzete,

         a pedagógusképzés ügye,

         a szakképzés problematikája,

         az élethosszig történő tanulás lehetőségének biztosítása, stb. (Lásd „Ajánlásokban” is!)

Az előadás kulcsszavai, kulcsfogalmai:

         innováció, progresszió,

         a kisiskolák helyzete, lehetőségei,

         a pedagógusok kompetenciái, élet- és munkakörülményei,

         a munkába állás lehetőségei, amelyben az iskolának meghatározó szerepe van.

Valóban a szakmáról, a kongresszusi ajánlásokban megfogalmazott gondolatokról szólt!

 

Odrobina László főosztályvezető (NGM) gondolatairól:

 

Elsősorban a szakképzéssel foglalkozott (volna).

Két bevezetőt is tartott:

1.      egy nagy „titkot” árult el, a prezentációját nem alakította át a mai napra, „nem fogok mást mondani, mint az ezt megelőző 50 előadásban tettem.”

2.      Benedek András beszédére reagált, tételesen kívánta összeszedni azt, miben nem ért egyet. (Felkészületlenség!) – Gyakorlatilag semmivel nem azonosult.

 

·        A szakképzés tarthatatlan helyzetéről szólt. Gondot jelent megítélése szerint, hogy a mai piaci igények nem igazán ismertek, olyan szakmák oktatása (is) folyik, amelyre nincs piacképes kereslet.

·        A TISZK-rendszer problematikáját emelte ki. Nem lát értéket benne.

·        A szakképzés két útja:

    a hagyományos szakközépiskola – OKJ,

         szakiskolai képzés (a problémák intézménye). – Kinek a problémája?

         A szakiskolai képzés tele van problémával:

     – csak hiányokkal és devianciával érkeznek a fiatalok,

     – motiválatlanság,

     – a pedagógusok és motiválatlanok,

     – ez egy igazi parkoló-pályás képzés.

         A szakképzésnek nem kell a neveléssel foglalkoznia. (Szenes György visszatér e problémára a szekcióülések beszámolójában.)

Az érettségi rendszer átalakításáról is említést tett:

1.      a hagyományos út (klasszikus gimnázium) – egyenes út vezet a felsőoktatásba;

2.      a szakközépiskolában szerzett érettségi, ez a technikusképzésbe való belépést, ill. a BA képzést készíti elő;

3.      a szakiskolások részére a szakma megszerzése és munkába állás után – a tervek szerint – 2 év alatt megszerezhető forma. – Mire lesz jó?

 

Szekeres Pál helyettes államtitkár (NEFMI) néhány gondolata:

         Az egészséges életmódra nevelésről, a sport személyiségfejlesztő szerepéről és a drog-prevenció fontosságáról szól.

         Érdekesség: a 9. miniszter, ill. államtitkár mellett dolgozik.

Hitelesek a gondolatai.

         Látható, hogy a szakmai kérdésekben otthon van, s tudja, mire is vállalkozhat a pedagógus, az iskola.

         A szülőkkel való együttműködés a megvalósíthatóság feltétele. 

 

Lászlófy Pál az RMPSZ elnökeként köszöntötte a kongresszust.

 

         Kiemelte a jelentőségét annak, hogy meghívást kapott. Nagy pedagógusközösség képviseletében érkezett.

         Jelentősége van annak, hogy az anyaországi eredmények, értékek eljussanak minden az anyanyelvet használó, oktató pedagógushoz.

         Idézett: Kallós Zoltántól és Márton Árontól.

 

Halász Gábor egyetemi tanár (ELTE PPK) előadása a második napon:

„Európai tendenciák 2020 horizontján” – előadás.

         „Mit, miért, hogyan?” – problémakört dolgozta fel.

         Mennyire meghatározó az EU-s elvárás, ill. milyen lehetőségei vannak a honi hagyományoknak?

         Egységesítés és/vagy önálló arculat – összevethetőség problematikája.

         A tanulói esélyek, a pedagógus hivatás innovációban való elkötelezettsége komoly hangsúlyt kapott.

         A távlatosságot vázolta fel az előadó.

         A nyitó nap szakpolitikusai által felvázolt – sokszor merev – eléképzelésekre volt válasz.

(A prezentáció igen erősen segítette a felvázolt problémakör megértését.)

 

A jelenlévő kollégák igen aktívan vettek részt a szakmai beszélgetésben.

A konferencián is jelenlévő Hunyady Györgyné és Loránd Ferenc is tett kiegészítést a beszámolóhoz, elsősorban a konferencia hangulatától, légköréről szóltak.

A szakmai beszélgetés néhány gondolata:

·        G. L. szimbólumrendszere kiegészítésre szorul, Fináczi Ernő a pedagógus tevékenységét a szobrászéhoz hasonlónak tartotta, mindkettő maradandót alkotott,

·        A pedagógusok helytállása példaértékű, lásd Devecsert és az iszapkatasztrófát. Napokon át a pedagógusok töltötték be azt a szerepet, amit később a szakpszichológusok. Nyugtattak, biztattak, biztonságot adtak. Róluk is említést kell tenni. Az ő áldozatvállalásuk említésre méltó, közzé kell tenni.

·        Kérdésként merült fel, Sólyom László, a korábbi köztársasági elnök kapott-e meghívást a konferenciára, ugyanis az előző Kongresszuson a szavai, a gondolatai erősítették a pedagógusok szakmai hitét, érezhető volt a szakmai, az irányítói figyelem. Bizonnyal most is lett volna valamiféle üzenete a pedagógus társadalom számára.

·        A pedagógus társadalom nem olyan egységes, amilyennek általában gondoljuk.

·        A szakmai értékeket fel kell mutatni. Mintha a pedagógus társadalom önmagával nem lenne elégedett, s ezt közvetíti megnyilatkozásaiban is. Más szakmákban létezik a szakmai becsület, az önértékelés magas szintje.

·        Hasznos az ilyen jellegű konferencia, a megfelelően gyors szakmai tájékoztatás. Folyamatosan szükséges az oktatáspolitika képviselőivel való párbeszéd, s a pedagógusok elkötelezettségének fenntartása.

 

Az összejövetel közel 2 órája a jelenlévők számára sok-sok tanulsággal bírt.

 

Budapest, 2011. június 15.

 

Csillag Ferenc

tagozatvezető