ÚPSZ 2009/5-6

3 Gaul Emil: Nagykorúság. A rajztanításhelyzete, ahogyan én látom

A vizuális kultúra a közoktatásban –elmélet és gyakorlat7

Strohner József: Vizuális nevelés:kép, kreativitás, motiváció19

Kiss Virág: képek tudománya a mérlegen:avagy többet ér-e még egy kép, mint ezer szó32

Pallag Andrea: Miért nem kell nekünk a rajz és vizuális kultúra érettségi vizsga?40

Kárpáti Andrea: Kommunikáció, technika, kreativitás:egy komplex mérőeszköz a vizuálisképességek értékelésére60

 Gyenes Zsolt: Fény, mozgás és árnyék. Milyen elvekre építhető a médiapedagógia?67

Kele Szabó Ágnes: A Madáchban mindig történik valami érdekes. Egy projekt a salgótarjáni Madách ImreGimnázium és Szakközépiskola gyakorlatából

Ifjúság, ízlés, identitás74

Havasi Tamás: Az internet szerepe a fiatalok identitásának alakításában88

Gaul Emil: Diáktükör. Milyennek látják kortársaikízlését az iparművész-hallgatók?

Budapesti középiskolás fi atalok térhasználatiszokásai (Sulyok Levente)

A virtuális önreprezentáció a kamaszkorban (Kőházi Mária)

Fotózó kamaszok, avagy a 14-18 éves korosztály fotózásiszokásai az információs társadalomban (Szelényi Katalin)

Ifjúsági csoportkultúrák öltözködési szokásai (Kővári Juli)

A japán kultúra hatása a magyarközépiskolásokra (Huszti Andrea)

Tehetséggondozás112

 Sinkó István: A gondozott és gondozatlan tehetség119

Baranyai Zoltánné: Az alapfokú művészetoktatási intézményhálózat szerepe a képző- és iparművészeti nevelésben. Helyzetjelentés

Geisbühl Tünde: Gondolatok egy alapfokú művészetiiskola tehetséggondozási gyakorlatáról145

Kugler Erika: A vizuális nyelv tanításáról.Egyensúly vagy kötéltánc?160

Pázmány Ágnes: A Művészettörténet OKTVközoktatási szerepe és módszertani tanulságai173

Zombori Béla: Rajzversenyváltozatok. A tehetség és akreativitás a Rajz és vizuális kultúra OKTV munkái alapján179

Szabics Ágnes: Miénk a vár! Kortársképzőművészet gyerekeknek185

Litza Juhász: Óvodai ismerkedés a művészettel191

Vásárhelyi Tamás – Vásárhelyi Kriszta: Új műfaja múzeumpedagógiában: családi felfedezőfüzet

Új tartalmak a tanár-és tanítóképzésben199

Orosz Csaba: Kreativitási gyakorlatok a vizuális nevelésben Joseph Beuys és Erdély Miklós nyomdokain213 Sándor Zsuzsa: A vizuális kommunikációa tanítóképzésben. A problémafelismerés, aproblémamegoldás és a színtér felértékelődöttszerepe a vizuális kultúra tantárgyban226

Pataky Gabriella: A portfólió a vizuális nevelésben.Értékelési alternatíva az alsófokú oktatási-nevelésiintézmények pedagógusainak képzésében

A művészetterápia lehetőségei az oktatásban233

Illés Anikó: Művészetterápia a közoktatásban:elméleti lehetőségek és etikai megfontolások

Vizuális neveléskülföldön241

Kathryn I. Matthew – Felvégi Emese: Vizuális nevelésa nagyvilágban: tények és trendek dióhéjban

In memoriam248

T. Neville Postlethwaite (1933–2009) (Báthory Zoltán)