ÚPSZ 2011/11-12

 

 

Tartalom 

 

 

ÉLETHOSSZIG TARTÓ TANULÁS

 

Óhidy Andrea: Az élethosszig tartó tanulás paradigmája a német és a magyar oktatáspolitikában

Harangi László: Gyermekek és fiatalok motiválása az egész életen át tartó tanulásra

Maróti Andor: Néhány gondolat az élethosszig tartó tanulásról

Csoma Gyula: Az egész életen át tartó tanulás céleszméiről

Dobos Ágota: Gondolatok a módszertan fontosságáról a felnőttek képzésében

Henning Dochweiler: Az egész életen át tartó tanulás dán megközelítésben

Vámos Tibor: Szemben mindazzal, ami a társadalom haladását szolgálja?

 

TANULMÁNYOK

 

Apró Melinda: A pedagógus mint segítő, és a tanulók segítségkérő magatartása

Szirmai Erika: Hogyan működik a gyermekvédelem iskolai erőszak esetén?

Dettai Mária: Motiváció az olasz nyelv tanulásában

Herczog Krisztián: A drámapedagógiai foglalkozások pályalélektani megközelítése

Balogh Valéria: Iskolarendszerek a nemzetközi felmérések tükrében

Bodrogi Ferenc Máté: Az irodalom, a kreativitás és a „nem-hermeneutikai”

Gömöry Kornélia: Az általános intellektuális képesség, a motiváció, a tanulási stratégia és a szorongás közötti kapcsolat

Csehné Papp Imola: Különböző régiókban élő középiskolások munkaerő-piaci tájékozottsága

Engler Ágnes: Tanulmányi pályafutás a magánéleti tervek tükrében

Kaposi József: A történelem OKTV krónikája

 

MENTORÁLÁS

 

Di Blasio Barbara – Paku Áron – Marton Melinda: A mentor mint kapuőr a tanári professzió kialakításában

 

 

OKTATÁSTÖRTÉNET

 

Hoffmann Zsuzsanna: Római diákok külföldön

Éles Csaba: „LÁSS, HALLJ, TANULJ MINDENT…” Kazinczy és a kortársak gondolatai az oktatásról, nevelésről és művelődésről – a gyermekektől a felnőttekig

Anka László: Apponyi Albert és az elemi népiskolai oktatás ingyenessé tétele

Erdeiné Nyilas Ildikó: Miről szóltak a theoretikumok? – a két háború közötti debreceni gyakorló gimnázium pedagógiai kultúrája

K. Farkas Claudia: Gentilétől Bottai-ig

Bolvári-Takács Gábor: A Magyar Táncművészeti Főiskola és a jogelőd Állami Balett Intézet oktatási rendszerének fejlődése (1950–2010)

Trencsényi László: A kísérletezés történelmi szerepe az iskolafejlesztésekben

Bakonyi Pál: A nevelő iskola értelmezése és megvalósításának távlatai

Franyó István: Kontra György, az abszolút pedagógus

Gergely Ferenc: Ávósok az „indián” ösvényen

Géczi János: Néhány sajtófotó a cigánytanulókról

 

INTERJÚ

Beszélgetés Dr. Hász Erzsébettel

 

KÖNYVJELZŐ

Tenni az olvasásért (Balkányi Péter)

Anyák a felsőoktatásban – kisgyermekes nők felsőfokú tanulmányai (Szemerszki Marianna)

 

 

Angol nyelvű éves tartalomjegyzék és összefoglalók