Vélemény a törvényről

NEFMI
Budapest

T. Cím!

A Magyar Pedagógiai Társaság ügyvezető elnökeként a szakmai-társadalmi konzultációra körözött Közoktatási-törvény koncepcióhoz – fenntartva korábbi véleményünkbe foglalt aggodalmunkat –  az alábbi véleményt fűzzük.

 

 

1. Jogfilozófiai értelemben teljességgel vitatható kiindulópont a bevezetőből, mely szerint „ A 2010. tavaszi országgyűlési választások eredménye egyértelmű felhatalmazást adott arra, hogy új értékalapokra helyezzük az oktatási rendszer egészét. Ennélfogva szükségszerű egy új közoktatási törvény megalkotása is. Az új törvénynek szakítania kell a jelenleg hatályos szabályozás értéksemleges szemléletével, és meg kell teremtenie a nemzeti fejlődés szolgálatába állított közoktatási rendszer és intézményei működésének alapvető szabályait”.

A  választásokon győztes pártok választási programja tételesen mindebből semmit sem tartalmazott.

 

Inszinuáció ugyanakkor ez előző kormányzat/okra- ideértve azt az időszakot is, melyben a FIDESZ, az MDF és a Kisgazdapárt  határozta meg az oktatáspolitikát. Véleményem szerint hamisan kelti azt a látszatot, mintha az 1993-ban politikai konszenzus mellett alkotott Közoktatási Törvény  nélkülözte volna az „értékalapokat”.

 

2. „Az új törvény megteremti azokat a pénzügyi, költségvetési garanciákat is, amelyek révén a jelenleg alulfinanszírozott közoktatási ágazat költségvetési keretei, továbbá a szakfeladatok összhangja megvalósul.”

A mondat semmilyen viszonyban nem áll a kormány takarékosságra intő, az államadósságot ledolgozni kívánó gazdaságpolitikájával.

 

3. „Átadandó műveltségtartalom” – nincsen a világ oktatástudományában olyan érvényes szakmai álláspont, amely ezt a kifejezéspárost  a tanulási folyamatra érvényesnek tekinti.

 

4. A kötelező kerettantervre épülő szabályozás súlyos visszatérés egy korábban tudományosan igazoltan  be nem vált gyakorlathoz.

 

5. Akiemelt figyelmet igénylő gyermekek” – a kifejezés tudományos értéke kétséges, pedagógiai üzeete azt a látszatot kelti, mintha nem minden gyerek igényel kiemelt figyelmet.

 

6. Sajátos nevelési igényű és beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermekeka két fogalom egybemosása katasztrofális  veszélyeket hordoz. (biológiai és nevelési deficitet kapcsol egybe  végzetesen).

7.  Miért nem tartalmazza a tervezet az általános művelődési központ intézményét?

8. Jogfosztás a tanulóktól a Házirendet illető való egyetértési jog megvonása.

 

9. Hogy a törvénytervezet nem ismer speciális diákjogokat, csupán magasabb rendű jogszabályokra (a hazánkban törvénnyel bejegyzett Gyermekjogi Egyezményre, alkotmányra utal), szokatlan és hibás felfogás: egyenlőséget teremt gyermeki jog és diákjog között. A hatályos törvény a gyermeki jogokból levezetve értelmes módon definiált diákjogokat.

10. Jogfilozófiailag egyébként erősen vitatható a kötelességek és jogok gyakorlásának egymással való függésbe hozása. (Megjegyzem, hogy az alkotmányelőkészítő bizottság un. kérdőíve is ugyanebben a vitatható felfogásban építkezik,   ráadásul rosszhiszeműen, nemlétező fantomot démonizálva, akkor, amikor a két  dolgot egybefűzi. Bizonyára innen ered a törvénykoncepció ezen hibás kiindulópontja is.)

 

Tisztelettel

 

Budapest, 2011. február 18.

 

 

Trencsényi László

ügyvezető elnök

Magyar Pedagógiai Társaság