NEFMI
Budapest
T. Cím!
A Magyar Pedagógiai Társaság ügyvezető elnökeként a szakmai-társadalmi konzultációra körözött Közoktatási-törvény koncepcióhoz – fenntartva korábbi véleményünkbe foglalt aggodalmunkat – az alábbi véleményt fűzzük.
1. Jogfilozófiai értelemben teljességgel vitatható kiindulópont a bevezetőből, mely szerint „ A 2010. tavaszi országgyűlési választások eredménye egyértelmű felhatalmazást adott arra, hogy új értékalapokra helyezzük az oktatási rendszer egészét. Ennélfogva szükségszerű egy új közoktatási törvény megalkotása is. Az új törvénynek szakítania kell a jelenleg hatályos szabályozás értéksemleges szemléletével, és meg kell teremtenie a nemzeti fejlődés szolgálatába állított közoktatási rendszer és intézményei működésének alapvető szabályait”.
A választásokon győztes pártok választási programja tételesen mindebből semmit sem tartalmazott.
Inszinuáció ugyanakkor ez előző kormányzat/okra- ideértve azt az időszakot is, melyben a FIDESZ, az MDF és a Kisgazdapárt határozta meg az oktatáspolitikát. Véleményem szerint hamisan kelti azt a látszatot, mintha az 1993-ban politikai konszenzus mellett alkotott Közoktatási Törvény nélkülözte volna az „értékalapokat”.
2. „Az új törvény megteremti azokat a pénzügyi, költségvetési garanciákat is, amelyek révén a jelenleg alulfinanszírozott közoktatási ágazat költségvetési keretei, továbbá a szakfeladatok összhangja megvalósul.”
A mondat semmilyen viszonyban nem áll a kormány takarékosságra intő, az államadósságot ledolgozni kívánó gazdaságpolitikájával.
3. „Átadandó műveltségtartalom” – nincsen a világ oktatástudományában olyan érvényes szakmai álláspont, amely ezt a kifejezéspárost a tanulási folyamatra érvényesnek tekinti.
4. A kötelező kerettantervre épülő szabályozás súlyos visszatérés egy korábban tudományosan igazoltan be nem vált gyakorlathoz.
5. A „kiemelt figyelmet igénylő gyermekek” – a kifejezés tudományos értéke kétséges, pedagógiai üzeete azt a látszatot kelti, mintha nem minden gyerek igényel kiemelt figyelmet.
6. Sajátos nevelési igényű és beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermekek – a két fogalom egybemosása katasztrofális veszélyeket hordoz. (biológiai és nevelési deficitet kapcsol egybe végzetesen).
7. Miért nem tartalmazza a tervezet az általános művelődési központ intézményét?
8. Jogfosztás a tanulóktól a Házirendet illető való egyetértési jog megvonása.
9. Hogy a törvénytervezet nem ismer speciális diákjogokat, csupán magasabb rendű jogszabályokra (a hazánkban törvénnyel bejegyzett Gyermekjogi Egyezményre, alkotmányra utal), szokatlan és hibás felfogás: egyenlőséget teremt gyermeki jog és diákjog között. A hatályos törvény a gyermeki jogokból levezetve értelmes módon definiált diákjogokat.
10. Jogfilozófiailag egyébként erősen vitatható a kötelességek és jogok gyakorlásának egymással való függésbe hozása. (Megjegyzem, hogy az alkotmányelőkészítő bizottság un. kérdőíve is ugyanebben a vitatható felfogásban építkezik, ráadásul rosszhiszeműen, nemlétező fantomot démonizálva, akkor, amikor a két dolgot egybefűzi. Bizonyára innen ered a törvénykoncepció ezen hibás kiindulópontja is.)
Tisztelettel
Budapest, 2011. február 18.
Trencsényi László
ügyvezető elnök
Magyar Pedagógiai Társaság