Petíció

AZ ÓVODAI NEVELÉS TERÜLETÉN MŰKÖDŐ CIVIL SZERVEZETEK KÖZÖS

KÖZLEMÉNYE

A kisgyermekkori nevelés megvalósításában Magyarország Európa élvonalába tartozik. A nemzetközi trendek az iskoláskor előtti nevelés színvonalas megvalósításában jelölik meg a jövő irányát. Európában a közoktatás irányítói arra törekednek, hogy a teljes egyetemi képzést megnyissák a kora kisgyermekkorral foglalkozó pedagógusok számára. A jelenlegi magyarországi képzés – mind a kisgyermeknevelő, mind pedig az óvodapedagógusi – illeszkedik ehhez a trendhez.

– Magyarországon, kormányzati szinten, a társadalmi esélyegyenlőségek leküzdésének legfontosabb eszközét a lehető legkorábbi életkorban kezdődő, kötelező óvodáztatásban jelölik meg a döntéshozók.

– A statisztikai adatok egyértelműen azt mutatják, hogy az óvodai nevelésben egyre több hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű gyermek kerül elhelyezésre.

– A köznevelési törvény kiemelt feladatként jelöli az óvodák

számára a gyermekek iskolai életre történő felkészítését.

– Törvényi elvárások kötelezik az óvodapedagógusokat

a gyermekek fejlődésének 3 éven keresztül történő szakszerű nyomon követésére. Mindezekkel egy időben az intézményeknél a feltételek  olyan hiányosságait  tapasztaljuk, amelyek megerősítik az óvodapedagógus képzésre vonatkozó javaslatainkat:

– A 3 éves kortól megvalósuló kötelező óvodáztatás az óvodai csoportok létszámának növekedésével, egyes helyeken zsúfoltság kialakulásával jár együtt. A gyermeklétszám emelkedése szükségessé tenné, az óvodapedagógusok és az óvodában dolgozó technikai személyzet létszámának növekedését.

– Az óvodai intézményekben a tárgyi feltételek – a fenntartók és az intézmények nehéz anyagi helyzete következtében – az utóbbi években jelentősen romlottak. Kivételt képeznek azok az  intézmények, ahol uniós támogatással bővítéseket, felújításokat végezhettek, avagy új óvodát építhettek. Az igényes alapozó óvodai nevelés megvalósításához a normatív tárgyi feltételek biztosítása nélkülözhetetlen.

– A személyi feltételek az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusokat segítő speciális szakemberek (pl. pszichológus, gyógypedagógus, logopédus, konduktor, fejlesztőpedagógus, pedagógiai- és gyógypedagógiai asszisztens stb.) tekintetében egyaránt problematikusak.

Sajnálatos módon a pedagógus életpálya modell keretein belül jelenleg nincs lehetőség arra, hogy a több diplomával vagy speciális képzettséggel rendelkező óvodapedagógusok munkáját megfelelő módon elismerjék az intézményvezetők.

– A kora kisgyermekkortól megvalósuló fejlesztés fontosságát az emberi agy fejlődésével kapcsolatos kutatások támasztják alá. A megfelelően képzett szakemberek a legkorábbi életszakaszban képesek elősegíteni az egészségesen fejlődő generációk felnövekedését. Mi úgy látjuk, hogy ennek megvalósítását magasan képzett és speciális ismeretekkel megerősített  óvodapedagógusok tudnák biztosítani.

Mindezek ismeretében:

– Nem tartjuk elegendőnek, hogy a jövő óvodapedagógusai azok közül kerüljenek ki, akiket a „piramis alján” lévő 2 éves közösségi főiskolákon képeznek, akik„ bizonytalan tudásúak, de szorgalmasak és szeretnének továbbtanulni”. Úgy ítéljük meg, hogy a jelenlegi felsőfokú szakképzésre vonatkozó elképzelés nem képes megoldani azt a komplex feladatot, amelyet a kötelező óvodáztatás magas színvonalú megvalósítása megkövetel.

– Javasoljuk, hogy a felsőoktatás szerkezeti átalakítása során az óvodapedagógusok képzésének kérdését  –  éppen a speciális pedagógiai ismeretek, képességek megszerzése érdekében  – kiemelt odafigyeléssel kezeljék. Megfontolandó, a képzés időtartamának és színvonalának növelése és a pedagógusképzés felvételi vizsgái során a minőségi szűrés (alkalmasság, hivatástudat) rendszerének megerősítése. Ennek érdekében mielőbbi tárgyalásokat sürgetünk az EMMI Felsőoktatásért felelős államtitkárságával az óvodapedagógusok alapképzésének és továbbképzésének jövőjével kapcsolatban.

Miskolc, 2013. szeptember  10

 

Fábián Katalin
Magyar Óvodapedagógiai Egyesület elnöke

Villányi Györgyné
Magyar Pedagógiai Társaság elnökségi tagja,
a Kisgyermeknevelési Szakosztály elnöke

Faust Dezsőné
Néphagyományőrző Óvodapedagógusok Egyesülete
alelnök