A Magyar Pedagógiai Társaság állásfoglalása az óvodai szakemberek képzését módosító rendelet tárgyában

A Magyar Pedagógiai Társaság megdöbbenve értesült róla, hogy
Magyarország Kormánya az óvodai nevelő képesítést a Magyar Képesítési
Keretrendszer 6. szintje mellett az 5. szinten megszerzett képesítést
is legitimálja („óvodai nevelő” elnevezéssel). Mindkét szintű
képzésről esik szó, ám valójában valószínű, hogy ez a – hazai
óvodapedagógus-képzésben igen jelentős vívmányként értékelt – BA
szintű képzés elsorvadáshoz vezet. A mellérendelt középfokú
(technikumi) képzés a szakképzési ágazati irányításhoz tartoznék és
nem a köznevelési intézményekért felelős Belügyminisztériumhoz, tehát
két szint mellett kétféle irányítást tartalmaz a terv.
Tisztában vagyunk azzal, hogy óvodáink csakúgy, mint a köznevelés
egyéb szintjein az intézmények súlyos pedagógushiánnyal küzdenek, és
erre a helyzetre a szakirányításnak mielőbb kielégítő megoldást kell
találnia. Nem értünk azonban egyet azzal, hogy a pedagógusi képesítés
színvonalának csökkentésével lehetne eredményt elérni. Különösen az
egyre bonyolultabbá váló kihívások világában (digitalizáció, atipikus
fejlődésű gyerekek számának növekedése, prevenciós, gyermekvédelmi
feladatok stb.)
Európában óvodai nevelőket (Kindergarten teacher) jellemzően az
Európai Képesítési Keretrendszer 6. szintjén képeznek. Ez a szint a
képesítések magyar rendszerében is a 6. szintnek felel meg.
A Magyar Képesítési Keretrendszer 5. szintjén, ami a mostani
tervezetben szerepel, a pedagógust, így az óvodapedagógust is segítő
pedagógiai asszisztensek képzése folyik, akiket a képzésben nem
készítenek fel arra, hogy önállóan végezzenek nevelői, fejlesztő
tevékenységet, csupán arra, hogy ilyen folyamatokat tervező, szervező,
irányító pedagógus kollégákat (óvodai nevelő) támogassanak
tevékenységükben, irányításuk mellett közreműködőként bekapcsolódjanak
a pedagógiai folyamatokba.
Semmi nem indokolja a kétszintű végzettséget. Ha az
óvodapedagógusokkal egyenértékű lesz a feladatkörük, akkor mi
különbözteti meg a két végzettség szerinti munkakört? Ha a
gyógypedagógiai asszisztensi, vagy az oktatási asszisztensi
végzettséget akarja szorgalmazni, az óvodák világára is specifikálni a
technikumi képzés, akkor az új megnevezésű képzési feladat felesleges,
hiszen mindkettő már létezik.
A Magyar Pedagógiai Társaság kifejezi aggodalmát, hogy az akut
helyzetre született válságkezelés stratégiai értelemben ártalmas lesz
a világszerte elismert s a hazai szülőtársadalom által is becsült
óvodai nevelés számára. Ezért fogalmazza meg tiltakozását.
Az állásfoglalást az MPT elnöksége 2023. június 22-én többségi
szavazással fogadta el. Kifejezi köszönetét az állásfoglalás
megfogalmazásában, a jogszabálytervezet korrekt értelmezésében
közreműködő, Felsőoktatási, illetve Kisgyermeknevelési szakosztályaink
aktivistáinak, számít arra, hogy a társaság tagjai és szimpatizánsai
közreműködnek az állásfoglalás nyilvánosságának biztosításában.
Szívesen fogadunk megerősítő aláírásokat.
Budapest, 2023. június 23