- A MPT 125 éves története során mindenkor a pedagógiai progressziót, a nevelésügy humanista-demokratikus értékeit és gyakorlatát képviselte. Ez a múlt kötelezi a Társaságot a mai vitákban való részvétel során is.
- Az MPT vállaltan a szakmai párbeszéd szervezete. Szakmai munkájában igyekszik az óvodák-iskolák világának jelenségeit sokoldalúan megközelíteni, a szakmai vitákban a tudományos gondolkodás logikája alapján a neveléstudomány eredményeire, a valóság tényeire alapozott álláspontját megjeleníteni. Ugyanakkor a Társaság tudomásul veszi, hogy a pluralista/posztmodern társadalomban a tudomány kérdéseit illetően is sokféle megközelítés létezik. Álláspontunk szerint e megközelítések korrekt keretek közötti, tényeken alapuló, széles körben szervezett vitája viheti előre a magyar nevelés ügyét.
- Az MPT nem kíván a napi politikai viták szereplője lenni. A magyar nevelésügy fő folyamatai, lényeges kérdései tekintetében képviselünk szakmai álláspontot. Napjaink oktatáspolitikai vitáiban számos olyan meghatározó tényező is megjelenik, amivel kapcsolatban a Társaságnak nincs kompetenciája, sem szakmai ismeretei nem terjednek ki e tényezőkre, az oktatáspolitikai döntések összes feltétele tekintetében sem rendelkezik a szükséges információkkal.
- Az óvodák-iskolák működését ellehetetlenítő érintő széleskörű és igen erőteljes társadalmi kritikai megnyilatkozások kapcsán az oktatási kormányzat is párbeszédet kezdeményezett, melynek kereteit, tartalmát, résztvevőit, szervezetét, eljárásrendjét a kormányzati szereplők kizárólagos módon határozták meg. Úgy ítéljük meg, hogy a „párbeszéd” ezen módja, különösen a plenáris ülések, tartalmi és formai okok miatt, valamint a munka időbeli keretei miatt alkalmatlan a valós problémák érdemi megoldásnak keresésére, a köznevelési rendszer működőképességének, a gyerekek és a magyar társadalom hosszú távú érdekeinek megfelelő, érdemi változásokat magában foglaló lépéseinek kidolgozására. Az MPT az új megoldások keresésének folyamatában, fenntartva az útkereső intézményekkel, szervezetekkel való együttműködés lehetőségét, önálló arculattal kíván szerepet vállalni. A Társaság szakembereit – tagjait és a társasági felkérésre munkát vállaló szakembereket – mozgósítja, és arra ösztönzi, hogy a magyar nevelésügy megújításának munkálataiban, a Társaság hagyományaiknak megfelelően vegyenek részt.
- Az MPT a magyar nevelésügy 2011-es fordulatát a modernizációval, a pedagógiai progresszióval, a magyar társadalom érdekeivel ellentétesnek értékelte. Ez jelent meg a törvényi szabályozás értékelésében, a NAT módosításakor, minden egyéb fontos részletkérdés során megjelent állásfoglalásunkban. A 2015-16 fordulóján a köznevelési rendszer gyakorlatát érintő széles körű kritikában igazolva látjuk álláspontunkat. Gyakorló pedagógusok, diákok, szülők fogalmazzák meg a maguk nézőpontja szerint kritikájukat, elvárásaikat. Civil szakmai szervezetek együttműködésében megkezdődött a kritika és az elvárások rendszerbe foglalása. A MPT e munkában szakmai kompetenciájának, erőforrásainak határáig részt vesz.
- Az MPT 2016-ban ünnepli alapításának 125. évfordulóját. Társaságunk az ünnepi évben számos szakmai program megszervezésével, egyéb módon – kiadványainkkal, akciókkal – kíván a magyar nevelésügy fejlődéséhez hozzá járulni.
2016. március 16.
a Magyar Pedagógiai Társaság Elnöksége