ÁLLÁSFOGLALÁSA
a magyar oktatás helyzetéről
2016. január 16.
……………………………………………………………………………………………………..
-
A MPT küldetése – alapszabályi kötelezettsége – szerint figyelemmel kíséri a magyar oktatás – közoktatás, felsőoktatás, szakképzés, felnőttképzés, a továbbiakban együtt oktatás – helyzetét, aktivitásával, észrevételeivel, kritikájával, javaslataival, minden munkaformájával az iskolahasználók, elsősorban a gyerekek-fiatalok érdekeit, az oktatásügyi progressziót, a magyar társadalom fejlődésének érdekét szolgálja. Az MPT saját szerepe értelmezése szerint nem kíván aktuális oktatáspolitikai viták részese lenni. Megszólalásaiban az oktatás-nevelés folyamatainak szakmai-tudományos megközelítését tartja fontosnak, állásfoglalásai, kezdeményezései, civil szakmai szervezeti gyakorlata szakmai-tudományos indíttatásúak.
- Az MPT az elmúlt években az oktatási rendszer alakulásával, és konkrét ügyeivel kapcsolatban, számos alkalommal fogalmazta meg észrevételeit. Ezek egyenként is és összességében is annak az aggodalomnak a szakmai-tudományos kifejtését jelentették, mely abban foglalható össze, hogy a magyar oktatás folyamatai kedvezőtlen fordulatot vettek, a folyamatok, s az ennek nyomán kialakult helyzet sem a magyar oktatás hagyományainak, sem az oktatás nemzetközi trendjeinek nem felel meg. Ezt tükrözték vissza az elmúlt évek nemzetközi összehasonlító vizsgálatai, mérések, elemzések is.
-
A magyar oktatás helyzete 2015/16 fordulóján a válság tüneteit mutatja. Az oktatásban dolgozó pedagógusok – óvónők, tanítók-tanárok, oktatók – különböző okok miatt, de egybehangzóan fogalmazzák meg éles kritikájukat, fogalmaznak meg a válsághelyzet megoldásra vonatkozó követeléseket. E kritikához, követelésekhez a korábbiakhoz képest nagyságrenddel több pedagógus csatlakozott egyénenként, tömegével támogatják e megszólalásokat teljes nevelőtestületek is, és csatlakoznak szülők, a társadalom különböző területén tevékenykedő emberek, szervezetek. Ez olyan figyelmeztető jelzés, ami mellett az oktatásról felelősen gondolkodó szakemberek és szervezetek, valamint az oktatással kapcsolatban döntéshozói helyzetben lévő emberek nem mehetnek el.
- Az MPT elnöksége és szervezeti egységei a továbbiakban sem kívánnak minden aktuális oktatáspolitikai kérdésben állást foglalni, de a Társaság a szakmai-tudományos megalapozottságú véleményét a továbbiakban is kifejti minden olyan kérdésben, ami az oktatás fő folyamatait érinti, minden olyan lényeges kérdésben, ami az oktatás eredményességét, hatékonyságát befolyásolja, minden olyan kérdésben, ami az iskolahasználók elégedettlenségével-elégedettségével összefügg, ami az oktatásügy társadalmi helyzetét érinti. Tesszük ezt még akkor is, ha a körülmények alapján úgy látjuk, véleményünkkel a döntéseket nem tudjuk befolyásolni, mert a véleményezés a véleménykérők részéről csak kipipálandó formalitás.
-
Az MPT úgy értékeli, hogy a jelenlegi helyzetben az oktatás működőképességét a rendszer „tehetetlenségi nyomatéka” és a pedagógusok lelkiismeretes munkája tartja fenn. Ez hosszú távon nem maradhat így. Az iskolák – Herman (Miskolc), Kölcsey (Budapest), Teleki (Budapest), Zimándy Általános Iskola (Törökbálint), Bóbita Óvoda (Zugló), Illyés (Budaörs), mások – nevelőtestületeihez hasonlóan úgy látjuk, hogy alapvető kérdésekben látszik szükségesnek az oktatási rendszer elemeinek, működésének, szabályozásának módosítása. Ezt a módosítást viszont a korábbi gyakorlattal, az együtt-nem-működéssel szakítva, csak széles körű társadalmi egyeztetés eredményeként lehet kialakítani, megvalósítani.
-
A Magyar Pedagógiai Társaságot 125 éves múltja kötelezi. A Társaság minden történelmi helyzetben a pedagógiai progressziót képviselte, képviseli ezt ma is, és szándéka szerint képviselni kívánja a jövőben is. Ez azt is jelenti, hogy szükség esetén az oktatási rendszer válságának meghaladását célul kitűző munkában, a szükséges korrekciók kidolgozásában erőforrásainak határáig készek vagyunk részt venni.
Budapest, 2016. január 16.