A Magyar Pedagógiai Társaság Gyermekérdekek Szakosztálya

A Magyar Pedagógiai Társaság Gyermekérdekek Szakosztálya – Korczak Munkabizottság nevében kezdeményezem, hogy a Gyermekjogi Civil Koalíció a társadalmat érzékenyítő, felvilágosító, az illetékeseket átgondolásra késztető nyílt levélben foglaljon állást az „iskolaőrség” intézményének bevezetése, valamint speciális esetben a büntethetőség 12 éves korra történő bevezetése ellen.

A nevelési-oktatási intézményekben bevezetni kívánt „iskolaőrség” az iskolai fegyelmi problémákat „rendészeti eszközökkel”  kívánja kezelni. Az iskolai  agresszió növekedésében több tényező játszik szerepet. Ilyen a tanárhiány, a pedagógusok túlterheltsége, a korfa aránytalansága; a segítő szakemberek (iskolapszichológus, iskolai szociális munkás, gyermek- és ifjúságvédelmi felelős) visszanyesett képzése, munkábaállási lehetőségeik korlátozása, az újként bevezetett iskolai szociális segítő feladatkör kialakulatlansága. Az iskolai agresszió tüneteit jobbára azon gyerek- és kamasztömegek körében tapasztaljuk, akik nem tudtak bizalmi kapcsolatot teremteni tanáraikkal. Az okok közt tartjuk számon a társadalmi feszültségek növekedését,  az  agresszió kultuszának erősödését.

Megkérdőjelezzük, hogy e jelenségekre a „rendészeti intézkedések”, a rendőri jelenlét hatékonyak lehetnek.  A visszatartó erő nem a belátáson, nem az együttműködésen, hanem a megfélemlítésen alapul. Hatása időleges, elfojtja a feszültségeket, ezzel kiszámíthatatlan robbanások forrásává válik. A beavatkozás tüneti “kezelést” ad, miközben a kiváltó okok, mögöttes problémák kezeletlenül maradnak. Az elfogadást, a normákkal való azonosulást, mint tartós megoldásokat, valamint a tanári tekintélyt nem lehet erőszakkal megszerezni. A tervezett rendelkezés arra ösztönöz, hogy „áttolja” a pedagógus felelősségét másokra, így a pedagógiai kultúra beszűkülésével fenyeget. Veszélyes a társadalomra is, mert az erő és erőszak kultuszára szocializál.

Nem ismert a nyilvánosság előtt, hogy milyen megfontolás alapján kerül kiválasztásra éppen 500 intézmény, s miért éppen az az 500 indokolna rendőri jelenlétet az iskolai erőszak kezelésére, az iskolában dolgozók védelmére. Belátható, hogy ez a kiválasztás tovább gyorsítja a közoktatási rendszer kettészakadást, szétválását.

Az iskola világa és a pedagógia felől nézve az „iskolaőrök” nem a pedagógiai feladatokra felkészült és képzett alkalmazottak, hanem más típusú feladatok szakemberei. Álláspontunk szerint nem jelent védelmet az erőszak ellen az, ha a pedagógusok védelmében, nevelési helyzetekben rendőrök intézkednek. A köznevelési törvény eddig is biztosította – rendőr, vagy más hatósági személy közvetlen jelenléte nélkül is – a pedagógus mint „közfeladatot ellátó személy” védelmét.

 Védelmet az jelentene, ha nem lenne szükség ilyen beavatkozásra. Az államnak a megelőzéshez kell keresnie és támogatnia megoldásokat.  Az iskola ökoszisztéma, amiben mindenkinek jól kell lennie ahhoz, hogy megfelelő legyen a klíma, a működés. A tanár helyzete nem választható el a diákétól, a szülőétől és a menedzsmentétől. Az iskola egy (munka) közösség. Külső és belső konfliktusokkal. Beláthatatlan a következménye annak az abszurd elképzelésnek, ha minden közösségbe rendőrt állítanánk belső konfliktusok kezelésére.

Stratégiai megoldásként a hazai és nemzetközi „jó gyakorlatok” intenzív terjesztését ajánljuk. Ilyenben bővelkedik szakmánk, az utóbbi évek innovációi megannyi eszközzel gazdagították a „biztonságos iskola” eszköztárát.  Fontos, hogy ezeket megismerje minden pedagógusjelölt, pályakezdő és rutinos gyakorló pedagógus, továbbá lehetősége legyen alkalmazni azokat. De legyen ezekről tájékozott a laikus közvélemény (média, szülői társadalom stb.) is.

Álláspontunkat azon aggodalmunk alapján fogalmaztuk meg, hogy a tervezett törvénymódosítás nehezíti a hazai jogrendbe illesztett ENSZ Gyermekjogi Egyezmény érvényesítését. Veszélybe kerül a 3. cikk 3. bekezdésének előírása a gyerekekkel való bánásmódhoz rendelt szakértelemről. Felvetődik az iskolai fegyelmezésnek a gyermek méltóságával nem összeegyeztethető eljárása, mely ellentétes a 28. cikk 2. bekezdésébe foglaltakkal.

Makai Éva szakosztályi elnök