A Magyar Pedagógiai Társaság véleménye

 a 40/2002-es  érettségi vizsga részletes követelményeinek módosításáról szóló OM rendeletről

Jelen véleményt a Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiuma elnökségének jóváhagyásával, a Szakképzési Kollégium elnöke,  Dr Szenes György MPT elnökségi tag szakértői elemzése alapján fogalmaztuk meg

Mint azt már a 100/1997es érettségi vizsgaszabályzat módosításának véleményezésekor megírtuk, sajnálattal tapasztaltuk, hogy az EMMI nem tudott ellenállni az NGM és az MKIK törekvéseinek. Álláspontunk szerint  a terveett intézkedésekkel szétverik az egységes érettségi vizsgarendszert. Az ennek alapján létrejött érettségi vizsgaszabályzat nem felel meg a szakközépiskolai tanulók érdekeinek, kiegyensúlyozhatatlan esélyegyenlőtlenséget teremt a gimnáziumi és a szakközépiskolában érettségiző tanulók között. Indokolatlanul előnyben részesíti a gimnáziumban tanuló diákokat. (E mögött  anakronisztikusan rendies társadalomfelfogást gyanítunk.)

A véleménykérés komolyságát megkérdőjelezi a tény, hogy a szakmai szervezeteknek a véleményük kialakítására 5 munkanapot adott a jogalkotó.

Részletezve:

–         Elfogadhatatlan, hogy szakközépiskola szakmai ágazati érettségi vizsgakövetelményei 2015. szeptember 1-re nem jelentek meg, pedig ezt jogszabály írja elő (két éves felkészülési idő). A felsőoktatási intézményeknek is 2 évvel előre kell meghirdetni a felvétel szempontjából akceptált vizsgatantárgyakat.

–         Az egységes érettségi rendeletnek nem felel meg, hogy a szakközépiskolás tanulóknak az ötödik szabadon választható vizsgatantárgyat kötelezően előírják. Hol van a választás szabadsága, amely a gimnazistákat megilleti? Ez megnehezíti a szakközépiskolát végzetteket is jog szerint megillető, egyben társadalmilag is sokszor kívánatos esetleges pályakorrekciót.

–         A szakmai érettségi vizsgatantárgyból kötelezően csak emelt szinten lehet vizsgázni. Pedig a jogszabály szerint a tanulók szabadon megválaszthatják, hogy egyes tantárgyakból milyen szinten kívánnak érettségizni. Ezek szerint ez a rendelet csak a gimnazistákra érvényes, a szakközépiskolásokra nem?

–         Ha a követelmények valóban emelt szintűek, akkor a tanulók jelentős része prognosztizálhatóan ennek nem tud eleget tenni, ha pedig alacsony szintűek lesznek a követelmények, hogy ne bukjanak meg sokan, akkor ez devalválja az emelt szint presztízsét. A tapasztalat is azt mutatja, hogy az eddig is meglévő emelt szintű vizsga letételének lehetőségével a szakmai tantárgyak tekintetben nagyon kevesen éltek.

–         Nem ismert, hogy a felsőoktatási intézmények az új ágazati szakmai érettségi tantárgyakat elfogadják-e a felvételi pontszámok meghatározásakor.

–         Végezetül a mintegy 30 ezer tanuló emelt szintű vizsgáztatásához létre kell hozni 3000 külső vizsgahelyszínt, ehhez ugyanennyi vizsgabizottság kell, mindezt még a szorgalmi időben kell megszervezni. Ennek az intézkedésnek, jogszerű végrehajtás esetén felbecsülhetetlenek a költségei.

Budapest, 2016. május 11.

Trencsényi László
ügyvezető elnök
Magyar Pedagógiai Társaság