Az  MPT  elnökségének beszámolója  a  2022. évről

 

(közhasznúsági beszámoló)

 

 

Szervezeti egységeink  beszámolói  hű képet adnak társasági életünkről. A tagsági elköteleződés több szép példáját is tapasztaltuk az elmúlt évben.

Az online szerveződést kihasználva, többen jelentek meg szakmai programjainkon, mint jelenléti formában pl. a küldöttgyűléseken, egy-egy kiemelt téma megvitatásakor – így pl. a Pályaorientációs Szakosztály, Szakképzési Kollégium rendszeres programjain. S  havi online összejöveteleken vettek részt a felsőoktatási és felnőttképzési szervezeti egységek aktivistái is.  Szervezettség kiváló volt. A megjelenő érdeklődők száma felfelé ívelt.

Az is előfordult, amikor egy-egy szakmaterület került fókuszba kiemelten  több szervezeti egységet érintő témák feldolgozásánál, mint pl. A matematika tanítása – tanulása témakörében a Károli  Gáspár Református Egyetemen (Felsőoktatási, Kisgyermeknevelési, oktatói, hallgatói, gyakorló pedagógusi  hozzászólásokkal, Kerekgedei Makó Pál matematika tanári Szakosztály kezdeményezésére).

 

Az egész életen át tartó tanulás gondolata  érvényesült a társaság tagjainak tevékenységében is. Szélesedő kapcsolati háló szervezeten belüli fejlődését is jelzik a többféle területen dolgozó pedagógusok, oktatók közös eszmecseréi. Magas szakmai tudást igazoltak azok a beszámolók, amikor a felsőoktatásban szervezett projektekről, szakmai konferenciákról olvashattunk. Ez egyben azt igazolja, hogy a résztvevő előadók közt tagjaink  jelentős része szerepel s tudása segíti a szakmát, de nem feltétlenül  az MPT keretein belül, hanem  gyakran munkahelyi feladatként. Kevéssé érződött a civil szervezethez kötödés pl. Didaktikai Szakosztály, Konduktív Pedagógiai Szakosztály esetében.

 

Az értékek összegyűjtése, közzététele kapott igazán rangos helyet: az értékmegőrzés, az értékátadás, a változásokkal való szembenézés, a kihívások körének ismerete és az azokra történő reagálások szép példái olvashatók a Gyermekérdekek szakosztálya – Korczak  Munkabizottság könyveiben, a Kisgyermeknevelési, Kalokagathia és Prevenciós Szakosztály munkájának több éves tevékenységeiben, kiemelten a Kiss Áron műhely évtizedet átívelő és újat teremtő tevékenységsorozatában mutatott újat, és példát adott pedagógusi értékfelfogásról. Értéktárgyak megőrzését segíti a Korai Iskolaelhagyás Megelőzésért Szakosztály (Gyermekalkotások Galériája),  és sok tagozat programjában olvashatók a helytörténeti értékmegőrzés egy-egy kiemelt tevékenységi köre.

 

Fontos támogatásnak tekinthető, hogy több felsőoktatási és közoktatási intézményben helyet kapnak tagozataink programjai.  Ezek sokszor  az adott műhely munkatársainak jelentenek alkotó szakmai programot helyben – jó lenne, ha nagyobb nyitottsággal valósulhatnának meg. Kevesen jelentek meg helyben élő , a közoktatásban, köznevelésben működő pedagógusok, olykor helyi oktatók, hallgatók is.  Győrben  az Északnyugat-magyarországi Tagozat,  a EKE Jászberényi Campusán a Jász-Nagykun- Szolnok megyei Tagozat, Eszterházy Tagozat egri központtal, Sopronban a Családpedagógiai Szakosztály, Nógrádi Tagozat salgótarjáni központtal,  vagy a Színes Húrok Szakosztály a  Szabolcsi Bence Zeneiskolában,  és a Közép-magyarországi Tagozat a XIV. kerületi Teleki Blanka Gimnázium szintén értékmegőrző helyek, biztonságos (olykor bensőséges) bázisai egy-egy szervezeti egységnek.

 

A közösségalakítás új formájaként hetedik éve kerül megszervezésre központi rendezvényként A Játsszunk mindannyian! Világjátéknaphoz kapcsolódó őszi országos játéknap keretében. Gyermekkönyvtárak, iskolák, óvodák, kistelepülések közösségi házai vállalják fel egyre több helyen az ingyenes együtt-játszás élményének megteremtését a felnőtt és gyerek lakosság részére.

 

A játék fontossága megjelent  Tatán – élénk érdeklődés mellett – a XX. Staféta tábor programjában is a játékmesterek személyes bemutatkozásaival együtt. Ez is követendő hagyományként további erősítést igényel.

 

Az érdektelenség, bizonytalanság, félelem, visszahúzódás érződik a féloldalas általános beszámolókból, ahol kis  létszám mellett a tervezés és megvalósítás szinkronja nem hoz létre aktivitást. Szűkebb, hagyományos működés, tépelődő elgondolások a folytatásról, bizonytalanságok érzékeltetése azt mutatja,  hogy  a kiút keresésének útján járunk. A pedagógiai elmélet és gyakorlat messzebb került egymástól a kívánatosnál.

 

Továbblépési  jelzések:

Három szervezeti egységnek van tavaly óta új elnöke: Somogyi Tagozat elnöke: Maráczi  Katalin, Eszterházy Tagozat vezető-párja: Mogyorósi Zsolt és Zagyváné Szűcs Ida,  Bács Kiskun Megyei tagozat elnöke Bordás Sándor.

 

Új Szakosztályokat köszönthetünk:

Robottechnika Szakosztály – Nagy Enikő, Farkas Károly  vezetésével – az  alakuló ülés óta bemutatkoztak a Staféta táborban, Óbudai Egyetemen két konferencia zajlott, a Civil Korzón bemutatkoztak a VII. kerületben;

Egészségnevelési Szakosztály –  Ádám Ágnes kezdeményezésére az alakuló ülés után szakmai felhívást tettek közzé. A társasági honlapon szakmai rovatot indítottak;

Takács Etel Szakosztály – Békei Gabriella  vezetésével az Alapítvány szellemi örökségének megőrzésére vállalkozott;

Ki – Figyel – Ő = Kiemelt figyelmet igénylő gyermekek, tanulók Szakosztálya – Szabó-Nándori Erika vezetésével  Dunaújváros központtal szakreferensekkel az alakuló ülés után elkészült a Szervezeti és Működési Szabályzat.

 

A Felnőttképzési Szakosztály és a Szakképzési Kollégium egyesülése megvalósult.  Meg kell oldani annak a több mint 10 tagtársnak a szervezettségét, akik nem léptek át, vagyis a Felnőttképzési szakosztály megszűnését nem tudjuk kimondani.

 

Megállapítható, hogy létszámunk  növekszik:

  • 2022-ben 60 tagtársunkat töröltük
  • 2022-ben 60 új taggal gyarapodtunk (2023-ban újabb 30 fővel),
  • tagságunk közelít az 1100 főhöz,
  • a tagdíjfizetési arány is javult, túl van a 70 %-on.

 Nem éri el a 20 főt az eltűnt, elveszett tagok száma.

 

Veszteségeink 2022-ben

Bácskai Mihályné Molnár Erzsébet, középiskolai tanár, az újra-alapítók egyike, tiszteletbeli tag. Korábban a Neveléselméleti szakosztály, a Csongrád megyei tagozat aktív tagja.

Balogh László pedagógiai szakértő, tanácsadó, a Békés megyei tagozat tagja

Benő Kálmán, neveléstörténész, később minisztériumi munkatárs, korábban a Magyar Pedagógiai Társaság ügyvivője, Horváth Márton egykori főtitkár közvetlen munkatársa,

Borda István, tiszteletbeli tag, a Szakképzési Kollégium aktivistája Cservenyák Lászlóné tanítónő, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei tagozat tagja

Kádár Gyula tanár, tiszteletbeli tagtársunk AVKF Neveléstudományi tanszék vezetője

Káli Ferenc tanár, bicskei tagtársunk

Kelemen Elemér, neveléstörténész, intézetigazgató, könyvtárigazgató, miniszterhelyettes, a Neveléstörténeti Szakosztály alapító tagja

Koltai Dénes, a Felnőttképzési Szakosztály tagja, a Pécsi Tudományegyetem tanára

Légrádi Imre tanár, soproni tagtársunk

Mészáros Ilona, tanár, főiskolai docens, a Családpedagógiai szakosztály korábbi elnöke

Pados Károly tanár,

Simon István, budapesti tagtársunk egyetemi adjunktus, kollégiumi igazgató, a Kollégiumi Nevelési Szakosztály korábbi elnöke

Sótonyi Sándor, iskolaigazgató, intézetvezető a Somogy megyei tagozat meghatározó személyisége

Szentjóbi Szabó Tibor, bajai tagtársunk, korábban a megyei tagozat elnöke, az MPT elnökségi tagja

Szilágyiné Suba Éva, néptáncpedagógus, a budapesti Szlovák Iskola tanára, korábban a Nemzetiségi Nevelési, Kalokagathia Szakosztály tagja

Varga Gábor tanár, veszprémi tagtársunk

Tunyogi Erzsébet konduktor, Kisgyermeknevelési Szakosztály tagja

 

A testületi munkáról

Az elnökség  havi rendszerességgel ülésezett, követte, ösztönözte a társasági folyamatokat, az üléseket teljeskörű részvétel jellemezte, a ciklus történetéhez tartozik, hogy családi életi, munkahelyi feladatai miatt Henn-Papp Anna és Kálmán Anikó elnökségi tagságáról, utóbbi alelnöki posztjáról lemond; munkahelyi összeférhetetlenség miatt mondott le FB-tagságáról Pócsik Orsolya.

Kiadtuk az Évkönyvet, honlapunk működése folyamatos, facebook. Csoportunk tagsága 3600 fő, már több szakosztály, tagozat rendelkezik saját honlappal vagy facebook csoporttal.

Az Új Pedagógiai Szemle szerkesztő Bizottságába, nemkülönben az A Kisgyermek szerkesztő bizottságába delegált tagjaink a szerkesztőségek megelégedésére fejtették ki tevékenységüket a lapok  színvonala és szélesebb körű  ismertsége érdekében.

Alapszabályunk szerint tartottuk meg a Szakmai Kollégium üléseit: tavasszal a kisgyermekkor fontosságát hangsúlyozó nemzetközi projektről szólt Herczog Mária, ősszel Benedek András vitaindítója nyomán  szembesítettük az utóbbi másfél évtizedet a 2008. évi, VII. Nevelésügyi Kongresszus állásfoglalásával. (Az ülés anyaga kötetben is megjelent, olvasható a NET-en, megküldtük főbb partnereinknek, a Nemzeti Pedagógus Kar elnökének is, s az újjáalakult OKNT elnökének, Hamar Pál professzornak is – aki egyébként tagja a Magyar Pedagógiai Társaságnak.) Az online szervezés a jelenlétet növelte, ha nem is a kívánt mértékben. A Szakmai Kollégium munkájában gyarapodó mértékben vettek részt határainkon túli magyar pedagógusszervezetek képviselői.

 

A Vezetői Kollégium két ízben ülésezett, impulzust adva a szakosztályoknak, tagozatoknak.

 

A Felügyelő Bizottság rajta tartotta kezét a Társaság ütőerén. Etikai Bizottság összehívására nem volt szükség.

 

A májusi küldöttgyűlés után ősszel új küldöttgyűlést kellett tartanunk, mert a Törvényszék az alapszabály-módosítással szemben formai kifogásokat emelt. (Ezért terjesztünk be a 2023. évi küldöttgyűlés elé új megközelítésben alapszabály-tervezetet, illetve létrehozzuk a törvényszéki kontrollt nem igénylő kérdésekre vonatkozóan a társasági SZMSZ-t.)

 

Az elnökség szervezésében lezajlott szakmai események:
                        Staféta-tábor

                        Könyvbemutató az „Ünnepnapok az életen át tartó tanulás” rendezvénysorozat keretei között. (Örömünkre szolgált, hogy könyvkiadási tevékenységünk gazdagodott – a Takács Etel Alapítvány és az ELTE Eötvös Kiadó támogatásának köszönhetően.)

Szakosztályi kezdeményezések alapján 3 alkalommal adtunk ki állásfoglalást a nevelésügy szakmai érdekvédelme jegyében.

 

Összegző gondolatok

  • Pozitív tényként említhető, hogy a szakosztályi, tagozati beszámolók felében voltak észrevételek a tagok szakmai eredményeiről, érdeklődés egymás iránt, segítségnyújtás, egymásra figyelés. Eredményesnek mutatkozik a nagyobb létszámú szervezeti egységek helyi „alegységeinek” létrejötte.
  • A szervezeti rendezvényeken az aktivitás létszámban hullámzó, sok beszámoló említi a tagok visszahúzódását, a pedagógushiány negatívumait és a szakmai elköteleződés tiszteletének, megbecsülésének hiányát. Sok helyen van egy stabil mag, ami előbbre viszi a közösséget, az újonnan létrehozott szervezeti egységek is erre utalnak.
  • Tartalom szempontjából nyitottság van a változtatásokra. szükség van az MPT-ben folyó tevékenységekre – a módszertan, a megvalósítás hogyanja terén kell megkeresni a válaszokat: talpon maradás, igényeknek megfelelő újítások bevezetésével.
  • Szervezeti egységeink a fentieknek megfelelően új feladatokra készülnek. Kiemelkedik máris a Szakképzési Kollégium beszélgetés-sorozata, nemkülönben a Diszlexiás Gyerekek Fejlesztéséért Szakosztály jubileumi vállalkozása, a „SNI-tanulók a szakképzésben” tematikájú áprilisi konferencia.

 

A közhasznúság törvényi előírásainak való megfelelés

  • A Magyar Pedagógiai Társaság működésében megfelelt a közhasznúságról szóló szabályoknak.
  • Programjai nyitottak voltak,
  • Bevételeit feladatainak teljesítésére fordította,
  • Tisztségviselői feladataikat önkéntes munkában látták el.
  • Jelentős támogatóink voltak 2022-ben: Erzsébetváros Önkormányzata, Új Köztársaságért Alapítvány, Takács Etel Pedagógiai Alapítvány. 2022-ben már idei feladatok teljesítéséhez bírjuk a Waczlaw Felczak Alapítvány, a Pro Filii Alapítvány, a Táncsics Alapítvány támogatását – támogatóinkkal rendben elszámoltunk.

 

  • A közhasznú szervezetként megfogalmazott feladatainak az alábbiakban

tett eleget szervezetünk:

 

1.1 Közreműködik a pedagógust munkakörénél fogva megillető jogainak gyakorlásában, ennek keretében közvetlen és közvetett segítséget biztosít. (2011. évi CXC. tv. 63. § a-d.  pont)

– több szervezeti egység, szakosztály ülésén tárgyalt e kérdésről tagi felvetések alapján (pl. Diszlexiás Gyerekek Fejlesztéséért Szakosztály, Szakképzési Kollégium), A Gyermekérdekek Szakosztálya-Korczak Munkabizottság a tárgykörben állásfoglalást adott ki.

 

1.2 Segíti a pedagógusokat, hogy hozzájussanak munkájukkal kapcsolatban a szükséges ismeretekhez, információkhoz. (2011. évi CXC. tv. 63. § e. pont)

– A társasági honlapon, facebook csoportban folyamatosan adtunk tájékoztatást, az A Kisgyermek és az Új Pedagógiai Szemle szerkesztő bizottságában helyet foglaló tagjaink cikkek, tanulmányok közlését kezdeményezték, vagy maguk is szerzők voltak. hasonlóképp tekinthetünk a 2022-ben megjelent könyveinkre.

– A szakosztályok, tagozatok ülései rendre e célt szolgálták, hogy a gyermeki, tanulói

fejlesztési utak a korszerű nevelést szolgálják. A tanulási folyamatok érdekében a közös élmények átélése, tapasztalatszerzés a szakmai módszertani fejlesztések terén kapnak prioritást.

— Az integrált neveléssel kapcsolatos speciális sajátos nevelési igényű gyermekfejlesztési tennivalókról elméleti és gyakorlati téren kaptak ismereteket az óvodapedagógusok, kisgyermeknevelők, intézményvezetők a Kisgyermeknevelési Szakosztályban.

– A Szakmai Kollégium két ülése is fentiek jegyében zajlott.

 

1.3 Biztosítja, hogy a pedagógusok szakmai ismereteiket, tudásukat szervezett továbbképzésben való részvétel útján gyarapítsák, részt vegyenek a köznevelési rendszer működtetésével, ellenőrzésével kapcsolatos megyei és országos feladatokban, pedagógiai kísérletekben, tudományos kutatómunkában. (2011. évi CXC. tv. 63. § g. pont)

– E téren 2022.ben kiemelkedik a Staféta-tábor komplex programjával (hagyományismerettől robotikáig a játékkal a fókuszban).

 

1.4 Lehetővé teszi, hogy szakmai egyesületek tagjaként vagy képviseletében részt vegyen helyi,regionális és országos közneveléssel foglalkozó testületek munkájában. (2011. évi CXC. tv. 63. § h.pont)

– E pont jegyében döntött úgy az elnökség, hogy részt vesz az Országos Köznevelési

Tanács újjáválasztását célzó munkában, maga is jelöl képviselőt.

– Intézményvezetői pályázatok terén adnak szakmai szakvéleményt a fenntartói igények és előírásoknak megfelelően képzett tagtársaink.

 

1.5 Közreműködik, illetve segítséget biztosít abban, hogy a pedagógus jogai gyakorlása kapcsán jogorvoslat ügyében az illetékes fórumokhoz forduljon. (2011.évi CXC. tv. 63. § k. pont)

E téren a Gyermekérdekek Szakosztálya – Korczak Munkabizottság szerepe hangsúlyos: a Gyermekjogi Civil Koalíció tagjaként vett részt az UNICEF koordinálta

érdekérvényesítő munkában.