Beszámoló a Kiss Árpád Műhely 2021. évi tevékenységéről

 

A Műhely még 2020 decemberében kezdte el a Hudra Árpád
szerkesztésében összeállított Abszolút pedagógusok kötet szerkezetének
megvitatását és a tagok kifejtették végső tartalmi észrevételeiket is. A könyv
szerkezetéről, felosztásáról gyümölcsöző vita alakult ki, aminek eredményét
tükrözi az online és printkiadásra szánt munka tartalomjegyzéke. Ugyancsak
döntésre várt a kötet címének (alcímének) meghatározása, amelynek megfelelő
módon kellett tükröznie a kutatás célját. Így lett végül a főcím, Abszolút
pedagógusok mellett az alcím: Új szempontok a XX. századi értelmiségtörténet
kutatásához. A munka során olyan kérdéseket kellett többek között megoldani,
mint a borító megtervezése (amelyről többségi konszenzus alapján született
döntés) vagy az abszolút pedagógusok portréinak összeállítása, amely az adott
lehetőségek birtokában végül is nem valósulhatott meg.
Külön siker, hogy még a szerkesztés befejezése előtt megjelent a Magyar
Tudomány 2021/2-es számában egy tematikus összeállítás az abszolút
pedagógus kutatásról. Ebben Kiss Endre és Trencsényi László átfogó, illetve
összefoglaló jellegű, valamint Forrai Judit és Hudra Árpád esettanulmányai
kaptak helyet.
Az összeállítás pozitív reakciókat kapott, amit az is mutat, hogy a Parlando
online zenepedagógiai folyóirat 2021. évi második számában közzétette a
Magyar Tudományban megjelent tanulmányok (közölük az egyiket teljes
terjedelmében is lehozta) linkjeit, mint ahogy később megtette az e-book
formájában megjelent kötettel is (2021/5).
Az e-bookot a könyveket is kiadó Kaleidoscope művelődés- tudomány- és
orvostörténeti folyóirat tette lehetővé. A könyvek sorozatszerkesztője Forrai
Judit, a Semmelweis Egyetem professzora.

A tördelt AP-kötet, átnézését és javítását követően, 2021 júniusában jelent
meg, egyúttal bekerült az MTA repozitóriumába és az OSZK gyűjteményébe is.
Mindez azt jelenti, hogy a könyv nemzetközileg is regisztrált.
A Kiss Árpád Műhely, amely részbeni rendezője volt a 2021 szeptember
24-25 között tartott XII. Kiss Árpád Emlékkonfereciának, külön szekcióban
több taggal is képviseltette magát az abszolút pedagógusok témakörében. Forrai
Judit és Kiss Endre Az abszolút pedagógus projekt tizennégy éve. Kutatási és
kutatásmódszertani reflexiók, Trencsényi László Adalékok az AP-minta
kiválasztásának metodikájához – avagy mi történt a „szegénysoron” címmel
tartottak előadást. Hudra Árpád Szent-Györgyi Albert mint nevelő címmel
küldte el előadásának szövegét a konferenciáról megjelenő online, illetve
nyomtatott kötetbe. A KÁM munkájához külsősként kapcsolódó Lányi Gusztáv
Abszolút pedagógusok a bizonytalanság korában kérdését vitatva, az ezzel
kapcsolatos pedagógiai és pszichológiai kihívásokról beszélt a szekcióban.
A múlt év karácsonyára elkészült Az abszolút pedagógusok 3. bővített
kiadásának nyomtatott változata. A nyomdai munkálatok már folynak, így
tavasszal várhatóan megjelenik a több mint 400 oldalas kötet.

A KÁM 2022. évi munkatervei

Ez év első felében a műhely munkáját az AP-kötet promóciójának
előkészítése, sajtótájékoztatók és könyvbemutatók megszervezése, majd az ezek
során szerzett tapasztalatok megvitatása jelenti majd. Ennek függvényében is
fog a KÁM arról dönteni, hogy valamilyen formában folytatja-e kutatásait az
adott témakörben.