Beszámoló
a Kőbányai Szenior Mentor Program keretében végzett
2019 / 2020. tanévi tevékenységről
A 2019/2020. tanévben 8 iskolában – Kada Mihály, Harmat Utcai, Janikovszky Éva, Üllői Úti Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű, Fekete István, Széchenyi István, Keresztury Dezső, Szent László általános iskolák – 26 mentor, 60 tanulóval (27 lány, 33 fiú) foglalkozott. (A tanulói létszámadatok becsült értékek, mivel a pontos adatokat a mentorok tanév-végi beszámolóiból nyerjük, s az idén ilyenek nem készültek. Ezért az előző tanév tanulói létszámadatait a mentori létszám növekedési arányával (1,3-mal) szoroztam.) A gyermekek többsége alsó tagozatos volt (általában második osztályosoktól kezdve). A mentorált gyerekek között nőtt az idegenajkúak (kínai, vietnámi, szír, török anyanyelvűek) száma. A velük való foglalkozás „új típusú” feladatot jelent a mentorok számára.
2019 szeptemberétől 6 új kolléga kapcsolódott be a mentori munkába, ami – úgy véljük – a Kőbányai Szenior Mentor Program, a mentorok munkája elismerésének: a pozitív környezeti visszhangnak köszönhető.
Mondhatni, már tipikus eset, amikor egy mentor folytatja az előző tanévben megkezdett munkát ugyanavval tanulóval, tanulókkal. Ez mindkét fél részére előnyös!
A mentori foglalkozások időpontjának meghatározása, kiválasztása során a korábbi tanévek nehézségeivel találkoztunk (magas óraszámok, egész napos tanítási rend, pihenő- vagy játékidőből történő elvonás). A mentorok általában nagyon rugalmasak ebben a kérdésben. Csak ritkán fordul elő, hogy az időpont-egyeztetés nehézségei miatt a mentor csak egyetlen tanulóval tud foglalkozni (holott többel szeretett volna).
A tanulók részéről jelentkező hiányosságok, ezek okai általában nagyon hasonlóak minden tanévben, ezért ezeket nem sorolnám fel ismételten. E nehézségek kiküszöbölésén, illetve enyhítésén dolgoznak a mentorok, a gyermekek iránti szeretettől, empátiától vezérelve, jó pedagógiai érzékkel, kreativitással – s nem utolsósorban megfelelő foglalkozási, fejlesztési taneszközök használatával. Ezeket az eszközöket – készséggel ismétlem meg az éves beszámolóban – a korábbi években a Tankerületi Központtól kapott összesen 400.000,- Ft értékű anyagi támogatásból vásároltuk.
Mivel a Kőbányai Szenior Mentor Program (Szakosztályunk) működésének alapvető szakmai biztosítéka, az alábbiak ismertetését meg kell ismételnem! Az eddigi jó tapasztalatok, a mentorok pozitív, megerősítő visszajelzései alapján az elmúlt tanévben is – a közösen összeállított munkatervnek megfelelően – havonta sor került szakmai-elméleti előadások, a gyakorlati tapasztalatokat felvonultató konzultációk megtartására. Mind az előadások témáival, mind a gyakorlati tapasztalatok közös megbeszélésével a mentorok elméleti és módszerbeli felkészültségét kívánjuk megalapozottabbá, biztosabbá tenni. A megélt pozitív és negatív „élmények”, tapasztalatok közös elemzése, értékelése, a megoldások együttes keresése mindenféleképpen lehetőséget teremt a további munka kiteljesedéséhez. Mind elméleti, mind módszertani vonatkozásban nagyon sok segítséget, konkrét gyakorlattá „alakítható” tapasztalatot, tudást nyújt évről-évre a mentori munkát segítő Saly Gáborné fejlesztő pedagógus kollégánk.
A konzultációs programok megvalósításában változatlanul nagy segítséget jelent, hogy erre a célra a Szent László Általános Iskola könyvtárát, az iskola igazgatójának támogatásával igénybe vehetjük. A segítséget ezúttal is köszönjük.
Nagyon sajnálatos módon 2020 februárjában Magyarországot is elérte a COVID-19 világjárvány! A járvány terjedésének lassítása céljából hozott – természetesen: érthető – korlátozó, védelmi intézkedések miatt a mentori munkát márciusban fel kellett függesztenünk. A mentori munka digitális (online) folytatása, több ok miatt is, nem jöhetett szóba. (Az iskolák nem voltak abban a helyzetben, hogy a mentorált tanulóknak külön biztosítsák a megfelelő számítástechnikai eszközöket (megfelelő „elkülönített” helyen), valamint sem a mentorok, sem a tanulók nem lehettek felkészülve a mentorálás módjának azonnali megváltoztatására. Ha a technikai és személyi feltételek meglettek volna is, a mentorálás legfontosabb „módszere”: a személyes, közvetlen kapcsolat veszett volna el.)
Hangsúlyozzuk, hogy a mentorok úgy tekintik: munkájukat kénytelenek voltak megszakítani, felfüggeszteni – s várják a folytatást, mihelyst a járványhelyzet lényeges javulása, kívánatosan: megszűnése ezt lehetővé teszi! Mindannyian nagyon reméljük, várjuk, hogy a következő tanévben (ideális esetben már a tanév elejétől) folytathassuk munkánkat!
Kőbánya, Szenior Mentor Program, 2020. november
Összeállította: Vargáné Fónagy Erzsébet