Beszámoló a Konduktív Pedagógiai Szakosztály 2020. évi tevékenységéről

Beszámoló

a konduktív pedagógiai szakosztály 2020. évi tevékenységéről

 

Feketéné dr. Szabó Éva

 

 

  1. Bevezető

 

            A konduktív pedagógiai szakosztály a Semmelweis Egyetem Pető András Karán, ill. a magyar és a nemzetközi hálózatban dolgozó konduktorok összefogását, szakmai és tudományos tevékenységük támogatását tűzte ki célul, mely célhoz rendelt tevékenységeinket, rendezvényeinket a Konduktív Nevelés Nemzetközi Pető András Társaságával és a Magyar Konduktorok Egyesületével, valamint a kar köznevelési intézményeiben alkalmazott konduktorokkal közösen egyeztetve szervezzük.

 

            Célunk, hogy a világban történő konduktív eseményekről a nálunk végzett konduktorok értesüljenek, hogy a konduktív nevelés forrás ,képző intézménye, a Semmelweis Egyetem Pető András Karának stratégiai céljait, a konduktív nevelés elterjesztését és a konduktív nevelés minőségfejlesztését támogassuk.

 

            Saját szervezésű és társszervezésű eseményeink 2020-ban is szorosan kapcsolódtak a konduktív szakmai képviselethez és az egyetemi élethez. Közülük a legfontosabb a konduktív világ legfontosabb szakmai találkozásának teret adó jubileumi 10. Konduktív Nevelési Világkongresszus, melyet a pandémiás helyzetre való tekintettel online, de rekordszámú résztvevővel rendezhettünk meg. Kiemelkedő továbbá a tudományos ülés-sorozat, Pető András születésének 127. évfordulójának méltó megünneplése konduktor-szakmai konferenciával egybekötve csakúgy, mint a Hári-évforduló lebonyolítása.

  1. Szakosztályi rendezvények

127 éve született Pető András

A 2020/21-es tanévben a rendezvények sora Pető András születésének 127. évfordulójára való megemlékezéssel kezdődött. A hagyományoknak megfelelően ebből az alkalomból négy helyszínen tartott megemlékezést a Pető András Kar (PAK), a konduktív pedagógiát megalkotó névadója előtt tisztelegve.

            A megemlékezés a Farkasréti temetőben, dr. Pető András sírhelyénél kezdődött, ahol Feketéné dr. Szabó Éva, a Semmelweis Egyetem stratégiai és fejlesztési rektorhelyettese és Kállay Györgyné senior konduktor helyeztek el virágot. Az ünnepség a PAK központi épületében, a Kútvölgyi úti aulában folytatódott, ahol a Konduktív Pedagógiai Intézet munkatársai nevében dr. Földes Renáta dékáni biztos köszöntötte az egybegyűlteket. Ezt követően dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea dékán mondott beszédet. „A Pető-hagyaték és a konduktív nevelés módszertanának gondozásán túl feladatunk az új társadalmi igényeket meghallani, a jelen kihívásait megoldani ebben a távolságtartást megkövetelő és a mindennapjainkat új szabályok között megélő időszakban is” – fogalmazott. Mint kifejtette, a kar számára ilyen kihívás a kevert tünet-specifikus diagnózisú személyek komplex habilitációja és pedagógia rehabilitációja, a spaszticitás oldására használt eljárásmódok felülvizsgálata vagy a járáselőkészítő komplex mozgásnevelés eredményességének vizsgálata is. „Pető hagyatéka komoly kötelezettségeket ró ránk, hiszen tapasztalatainkon túl az elért eredményeket rögzítenünk, elemeznünk és hasznosítanunk is kell. Ehhez nyújt számunkra segítséget a 250. ünnepi tanévét kezdő Semmelweis Egyetem oktatási és tudományos portfóliója, valamint az egyetem különböző karaival megindult kutatási együttműködések” – tette hozzá. Mint emlékeztetett, dr. Pető András számára kiemelkedő jelentőséggel bírt a konduktor szakemberek megfelelő és élethosszig tartó képzése, így e cél mentén történt meg a konduktortanár MA akkreditációs anyagának kidolgozása, kezdődött el a konduktor, valamint a konduktorsegítő szakemberképzés határainkon túl, az idei tanévben pedig elindulhatott konduktor alapszak legújabb specializációja, a pedagógiai rehabilitáció is. „A gyakorlat fejlődése és a képzés bővítése így a petői törekvéseknek megfelelően a jelenben is kéz a kézben jár” – mutatott rá a dékán.

            A rendezvényen Csóti Márton konduktor-hallgató William Leavitt “Waltz in F” című művét adta elő gitáron, majd Uri Anna hallgató tolmácsolásában Németh Andor “A vény” című novelláján keresztül idézhették fel a jelen lévők dr. Pető András alakját. A rendezvény zárásaként dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea koszorút helyezett el a konduktív pedagógia megalkotójának mellszobránál. A járványügyi intézkedéseknek megfelelően az idei évben biztonságos körülmények között felvételen rögzítették Milesz Ágnes Dóra konduktor vezetésével az óvodások zenei műsorát, valamint Vay Ábel korábbi nevelt szavalatát.

            A kar hagyományaihoz híven, az intézmény névadójának egykori lakhelyénél, a Stollár Béla utcában található emléktáblánál Mátyásiné Kiss Ágnes, a PAK Pedagógiai Intézetének igazgatója és senior konduktor munkatársak koszorúztak. A Konduktív Gyakorló Általános Iskolát Liptákné Papp Judit igazgató képviselte. A megemlékezésen az intézmény két növendéke, Deli Levente és Papp András mondta el Pető András egy-egy versét, melyet Koczka Jázmin konduktor-hallgató fuvolán kísért.

Mint minden évben, a budapesti ünnepségekkel egy időben Szombathelyen, Pető András szülőházánál a Micimackó Konduktív Óvoda munkatársai tisztelegtek koszorúkkal a névadó emléke előtt.

Hári Máriára emlékeztünk…

Október közepén a hagyományoknak megfelelően Hári Mária emléke előtt tisztelegtünk szakmai szimpóziummal összekötött rendezvényen az intézet egykori igazgatója halálának tizenkilencedik évfordulóján. A rendezvényen – ami a járványügyi helyzet miatt online is követhető volt – a kar vezető munkatársai előadásokkal idézték fel munkásságát, amit koszorúzás követett dr. Hári Mária emléktáblájánál.

            Dr. Földesi Renáta igazgató „Hári Mária rendszerépítő tevékenysége és a rendszerszemlélet a konduktív pedagógiában” című előadásában felidézte mindazokat a szakmai állomásokat és szemléletformáló hatásokat dr. Pető András életében, melyeknek eredményeképpen megszülethetett a konduktív pedagógia filozófiája. A kar névadójának örökségére építve ezt fejlesztette tovább dr. Hári Mária. Az emlékelőadásból többek között megtudhattuk, hogyan jelent meg a kezdetektől, az 1950-es évektől a konduktív pedagógia különböző szintjein a rendszerszemlélet. Dr. Földesi Renáta felvázolta azt a fejlődési ívet, amely megmutatja, hogyan vált az elméleti megfontolás-alapú gyakorlati alkalmazásból egységes, koherens, ma is érvényes szisztéma. Szakmatörténeti mérföldkövek mentén mutatta be a konduktív nevelési rendszer feltételének kidolgozását, kiemelve a képzés felsőfokú szintre emelését, az országos hatáskörű szűrés és nyilvántartás kidolgozását, a hálózatépítés folytatását, a nemzetközi kapcsolatok kiterjesztését, az eredményesség dokumentálását, illetve ezzel összefüggésben, a tudományos térben való megjelenést is.

            Dr. Túri Ibolya, a kar tudományos dékánhelyettese a dr. Hári Mária munkásságában megjelenő tudományosság és mérhetőség fordulópontjait mutatta be. Kiemelte, hogy dr. Pető András olyan újszerű probléma-megközelítéssel fordult a központi idegrendszeri sérülés felé, amely a pedagógus és nevelt közötti együttműködésre helyezi a hangsúlyt. Sorra vette, hogy követőinek, köztük dr. Hári Máriának is milyen kihívásokkal kellett szembenézniük. Az előadásból kiderült: a konduktív nevelés eredményességét már a hetvenes években igazolták. A pedagógiai megközelítés és a pedagógiai helyzetben szervezett nevelés és fejlesztés a rossz beidegződések gátlása, a helyes megoldásmódok, az orthofunkció kialakítása irányában hatnak – vélte a dékánhelyettes. Kiemelte, hogy a pedagógiai folyamatba ágyazott ellenőrzés és értékelés nem választható el a neveléstől, azzal funkcionális egységet alkot; célja, hogy lássuk, hol vannak még a rehabilitálhatóság elérése szempontjából megvalósítandó feladatok – fogalmazott.

            Vissi Tímea, a Konduktív Pedagógiai Intézet tudományos segédmunkatársa a PAK gyakorlóterületein bevezetett Dokumentációs- és Mérési Kézikönyvet mutatta be. Felidézte, hogy a karon 2016-ban alakult mérési kutatócsoport, mely elsődleges feladatának tekinti a kar gyakorló területein használt megfigyelési szempontok egységesítését. A mérési tapasztalatokat felhasználva a kézikönyv szabályozza a mérőeszközök használatát, összegi az eredményeket, továbbá számszerűsített mutatókat használva a konduktív nevelés gyakorlatát, eredményeit a szűkebb és tágabb szakma számára is érthetővé és elérhetővé teszi. Mint mondta, 2020 tavaszán elkészült a PAK gyakorlóterületei számára a Dokumentációs- és Mérési Kézikönyv átdolgozott, javított kiadása. Előadásában ismertette a kézikönyv átdolgozásának legfontosabb szempontjait. Kiemelte: a kutatócsoport elsődleges célja egyrészt a főiskolai képzés, a gyakorló szakemberek valamint a tudományos élet szereplői közötti párbeszéd kialakítása, támogatása, egymás eredményeinek hasznosíthatóvá tétele. További célok között említette egy egységes adatbázis kiépítését, mely utat nyithat a további tudományos vizsgálódások előtt.

A megemlékezés a Hári-emléktáblánál tartott koszorúzással zárult.

 

 

Jubileumi, X. Konduktív Nevelési Világkongresszus

A világ 16 országból közel 1000 online regisztrált résztvevővel rendeztük meg a 10. Konduktív Nevelési Világkongresszust, négy év után ismét budapesti szervezéssel.  A 3 napos konferencián 13 plenáris, 50 szekció előadás hangzott el és 40 posztert, valamint számos filmet mutattak be, a megnyitón a többi között Herczegh Anita asszony, a kongresszus fővédnöke, valamint dr. Merkely Béla rektor mondott köszöntőt.

            A több napos rendezvényen, melynek második napja a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat részeként az évente megrendezett Pető-nap volt, szó esett sok más mellett a konduktív nevelés elméletéről és gyakorlatáról, bemutatták a legfontosabb eredményeket a társszakmák képviselőinek. A rendezvény keretében a hagyományoknak megfelelően köszönthettük az új tiszteletbeli konduktorokat és felavatásra került a Tiszteletbeli Konduktorok fala is azon személyek előtt tisztelegve, akik tevékenységükkel, szakmaiságukkal a konduktív nevelés ügye mellett álltak. A konferencia keretében kihirdették a nemzetközi rajzverseny 162 pályázata közül a 37 díjnyertes alkotást.

            „Az olyan kerek évfordulókon, mint a 10 éves Konduktív Nevelési Világkongresszus, vagy a 250. tanévében járó Semmelweis Egyetem jubileumi ünnepségei, a számvetésre késztető idő minket is arra ösztönöz, hogy megmérjük magunkat, és leltárt készítsünk” – fogalmazott köszöntőjében dr. Merkely Béla. A rektor beszédében rávilágított: a társadalmat, a fogyatékossággal élőket és családjaikat minden esetben az a kérdés foglalkoztatja, hogy miként lehet javítani az érintettek és családtagjaik életminőségén. Reményei szerint ebben az egyetemi szintű konduktor-képzés és egy nemzetközi szinten is összehangolt szakemberképzés előremutató eredményeket hozhat, melynek egyik motorja a Semmelweis Egyetem Pető András Kara lehet – fogalmazott. A rektor kitért rá, hogy a kétnapos konferencián az előadások keretében hallhattak a társszakmák eredményeinek összehangolt alkalmazásából adódó előnyökről, illetve azokról a potenciális kutatásokról is, melyek alapja a neveléstan és a biológia összefonódása.

Dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea, a Pető András Kar dékánja megnyitójában felidézte: a Konduktív Pedagógiai Világkongresszust 30 évvel ezelőtt, 1990-ben Budapesten szervezték meg először, azóta hosszú utat járt be, a világ számos pontja adott otthont a rendezvénynek, amely idén negyedik alkalommal tért vissza Budapestre. Kiemelte: a konduktív nevelésben szerzett gyakorlati tapasztalatok, új kihívások és kutatási eredmények szerteágazóak a világ minden pontján. Az elért eredmények a folytatásra, a fejlesztésre és a jövőnk tervezésére ösztönöznek minket – fogalmazott a dékán. A legutóbbi kongresszus óta eltelt négy év változásai között említette a konduktorképzés kurrikulumának megújítását, képzésfejlesztési és kutatási tervek elindítását, továbbá a konduktor alapképzés új specializációval való bővítését. A gyakorlóterületek száma megduplázódott hazánkban és külföldön, a képzési együttműködéseket megháromszorozták, új kihelyezett képzést indítottak el Erdélyben és a Vajdaságban – sorolta. A jövőbeli tervek között említette a konduktor alapszak angol nyelvű elindítását és a konduktortanár mesterszak akkreditációjának lezárást. Kitért rá, hogy ebben az évben emlékeztek meg Pető András halálának 53. és Hári Mária halálának 20. évfordulójára. Dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea beszédében úgy fogalmazott, a konduktív pedagógia egy sikeres, sokoldalú, az életminőséget javító pedagógiai rehabilitáció, amely 75 évvel ezelőtt indult útjára. Ebben a jubileumi évben az elméleti és gyakorlati tudás rögzítésén túl az új kihívásokat is meg kell hallanunk mind a társadalom, mind a szakma oldaláról – emlékeztetett.

            Feketéné dr. Szabó Éva stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes a kongresszust agorának nevezte, amely lehetőséget biztosít a találkozásra, egymás munkájának, kutatásainak, tapasztalatainak, élményeinek megismerésére. Lehetőség arra is, hogy a konduktív nevelés elméletét, gyakorlatát és eredményeit szélesebb körben be tudjuk mutatni a társszakmák képviselőinek, érintetteknek és az érdeklődőknek – fogalmazott. Hozzátette: a konduktív pedagógia egy élő, működő, az egyén életminőségét, kilátásait javító nevelési rendszer. Ezt mutatja a kongresszusra a világ minden pontjáról beérkező közel 150 szekció-, poszter- és videó előadás és számos film is. 127 éve született Pető András, és nekünk feladatunk, hogy az általa, majd később Hári Mária által ránk hagyott tudást gondozzuk, fejlesszünk azért, hogy embertársainknak segítséget, a társadalomnak pedig példát mutassunk nemcsak most, hanem a jövőben is – emlékeztetett a dékánhelyettes. Feladataik között említette a konduktív nevelés hírének továbbvitelét, valamint azoknak a kapcsolódási pontoknak a megtalálását, amellyel eredményeik transzparenssé, elérhetővé és továbbfejleszthetővé válhatnak.

            A kongresszus az új tiszteletbeli konduktorok köszöntésével folytatódott, majd felavatták a Tiszteletbeli Konduktorok Falát, mely azon személyek előtt tiszteleg, akik tevékenységükkel, szakmaiságukkal a konduktív nevelés ügye mellett álltak, és így elnyerték ezt a kitüntetést. A világ minden részéről 1990 óta eddig 67 kiemelkedő személyt választottak meg jelölés útján tiszteletbeli konduktornak. A konduktív pedagógia iránt elkötelezett emberek arra tették fel az életüket, hogy javítsák a központi idegrendszer sérülése miatt fogyatékossággal élők életminőségét – fogalmazott videó üzenetében az emlékfal avatásakor dr. Merkely Béla. A rektor hozzátette: igaz ez a végzett konduktorokra és azokra a Tiszteletbeli Konduktorokra is, akik bár más területen tevékenykednek, de az évek során elhivatott támogatóként segítették ezt a tiszteletreméltó munkát. A konduktív nevelési rendszer lehetőséget ad a személyiség minden oldalú kibontakoztatására, miközben lehetővé teszi a társakkal való együttműködést is, előkészíti az érintetteket a valódi integrációra – emelte ki.

.II. Írásos tevékenységek

2020-ban számos új cikk, kiadvány színesítette a szakosztály tudományos életét. Megjelent a Konduktív Pedagógiai Kézikönyv ISBN számmal ellátott angol nyelvű, lektorált fordítása „Handbook of Conductive Pedagogy” címmel, illetve a szintén ISBN számmal ellátott absztrakt-kötet a 10. Konduktív Nevelési Világkongresszus kapcsán.

            Az év során számos – elsősorban Semmelweis Újságban megjelent – cikkben jelentek meg a szakosztály tagjai, beszámolva tudományos és szakmai tevékenységeikről, céljaikról. Közülük kiemelkedő dr. Földesi Renátával, a Konduktív Pedagógiai Intézet igazgatójával, valamint Feketéné dr. Szabó Évával, a Semmelweis Egyetem stratégiai és fejlesztési rektorhelyettesével készült interjú.

  • Szakosztályi létszám

A Konduktív Pedagógiai Szakosztály létszáma állandó. Egyedülálló és szerencsés helyzetnek tartjuk, hogy a szakosztály MPT tagjai egyben a Pető András Kar, illetve nagyrészt a Konduktív Nevelés Nemzetközi Pető András Társaságának, valamint a Magyar Konduktorok Egyesületének tagjai, így a szakosztályi célokat immanens módon tudják szakmailag támogatni és képviselni, stabil és megbízható hátteret nyújtva a célok operatív teljesülésének.

  1. Szakosztályi partnerek

            A szakosztály legfontosabb partnere a Pető András Kar, valamint tágabb értelemben a Semmelweis Egyetem, illetve a Konduktív Nevelés Nemzetközi Pető András Társasága, amely szervezetek szakmailag, valamint a rendezvények esetében finanszírozási kérdésekben is támogatják a szakosztály életét színesítő események megrendezését.

 

 

  1. Munkaterv

            A kar, illetve a szakosztály hagyományaihoz híven, 2021-ben a saját- és társzervezésű rendezvényeink szorosan kapcsolódna a konduktív szakmai képviselethez, tudásmegosztáshoz, valamint az egyetemi élethez, eseményekhez.

            A jelenlegi járványügyi helyzetre való tekintettel készülünk az online vagy hibrid módon történő megvalósításra is.

            Terveink szerint a konduktív nevelési szakosztály tagjainak bevonásával a következő események kerülnek megrendezésre:

  • Aranydiplomás konduktorok köszöntése
  • Pedagógus-nap
  • Pető András születésének 128. évfordulója alkalmából megemlékezés
  • Megemlékezés és tudományos szimpózium Hári Mária halálának 20. évfordulója alkalmából
  • Pető-nap: tudományos szakmai nap a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat részeként.
  • Továbbképzések konduktorok számára a SE PAK Pedagógiai Intézetének koordinálásával

Kelt: Budapest, 2020. január 19.