Beszámoló a Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának 2020. évi munkájáról.
Programterv 2021. évre
- A Szakképzési Kollégium 2020. évi aktivitásai:
A Szakképzési Kollégium 2020. évet is szakmailag tartalmas tervek megfogalmazásával indította. Sajnos az év elejétől, már márciustól életbe lépő egészségügyi veszélyhelyzet által előállt, a kapcsolati rendszer aktív működtetésére bénítólag ható szigorú korlátozás, az intézkedések felülírták terveinket.
Terveink:
- a kerekasztal-beszélgetések/fórumok szervezése negyedévente,
- A duális szakképzés (iskolarendszerű szakképzés, a felsőoktatás, felnőttképzés keretében folyó szakképzés keretében)
- A felnőttképzés és szakképzés tartalmi és strukturális átalakításának főbb meghatározó elemei, várható hatása
- A szakképzés szabályozási környezetének változási tendenciái (törvények, végrehajtási rendeletek, ágazati szabályozások összhangja)
- Nemzetközi referenciákkal való komplex összehasonlítás: osztrák, német, cseh szakképzési reformok, stratégiai törekvések a magyar változásokkal összevetve.
- Az MPT stratégiájának megvitatása voltak..
- Megvalósult operatív/szervezeti tevékenység: A Szakképzési Kollégium ez évben csak egy alkalommal (02.24-én) tudott tartani személyes megjelenést biztosító elnökségi ülést.
Az elnökségi ülésen az MPT stratégiai dokumentumainak megbeszélése, megvitatása és az oktatási rendszer (köznevelés-szakképzés-felnőttképzés) átalakítását megvalósító jogszabályok (törvények-végrehajtási rendeletek) elemzése szerepelt a napirendi pontok között.
A megvitatott tartalmi kérdések, állásfoglalás
a jogszabályi környezet változásával kapcsolatban:
- az iskolák alkalmazottainak státusát, az igazgatói státus kettős (technikum/szakképző iskola) megítélését, az akkreditált vizsgaközpontok funkcióját, a tartalmi szabályozás dokumentumait tartottuk kritikusnak. Kritikaként fogalmazódott meg, hogy
– a nagymértékű (tartalmat és merőben új struktúrát érintő) átalakítás ilyen rapid bevezetési kényszere a magvalósíthatóságot veszélyezteti. Ezért úgy ítéltük meg, hogy
– célszerű lenne egy hosszabb átmeneti időszak biztosítása annak érdekében, hogy a merőben más és új filozófiát megvalósító, az aktorok szempontjából más és új gondolkodásmódot követelő szakképzés/szakmai oktatás személyi feltételeit (oktatás/vizsgáztatás) biztosítani lehessen, a tárgyi feltételek megteremtése terén is.
- A felnőttképzési rendszerben egy új adózási rendszer bevezetésével a gazdálkodókat érdekeltté lehetne tenni a rövid idejű, munkakörre felkészítő szakmai képzések indításában, lebonyolításában.
- Hangsúlyosan fogalmazódott meg az is, hogy a szakképzésben a közismereti résznek még nincs kerettanterve, pedig szeptemberben az ágazati alapképzésnek ez része.
Az MPT stratégiájával kapcsolatban: a dokumentum fontosnak tartja a hagyományőrzés mellett a tartalmi és szervezeti korszerűsítést, a nevelésügy területén bekövetkezett változások követését, amivel a Szakképzési Kollégium messzemenően egyetért. Ebből adódóan fontosnak tartottuk azt is hangsúlyozni, hogy Magyar Pedagógiai Társaság közneveléshez és a szakképzéshez való viszonyulása markánsabban kapjon helyet a stratégiában beavatkozási súlypontokat definiálva.. A szakoktatásban/szakképzésben lezajló korszakos változások ellenére a szakképzés méltánytalanul kevés szerepet kap a dokumentumban. Stratégiaalkotás szempontjából célravezetőbb megoldásnak ítéltük azt, ha a köznevelési/szakképzési/felsőoktatási rendszerbírálatokat, kritikai megjegyzéseket megvalósítási javaslatok követnék „Az MPT Cselekvési programjában” rögzítve.
A szakképzés/szakoktatás aktuális helyzetét vizsgálva kiemelt feladatként készültünk a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Műszaki Pedagógiai Tanszéke által 2020. május 14-15-én rendezendő II. Szakképzés és oktatás: Ma-holnap konferencia rendezvényhez való csatlakozást és aktív szakmai részvételt, ahol a második napon nyitott kollégiumi rendezvény/ülés keretében, 4-5 blokkba rendezve a szakképzés/szakoktatás aktuális helyzetét, a változások tartalmi súlypontjai köré rendezve szerettük volna megvitatni. A szervezés meg is kezdődött, de sajnos az elhúzódó egészségügyi veszélyhelyzet felülírta terveinket.
Részt vettünk az MPT online szervezésben megvalósuló közgyűlésén. A küldöttgyűlésre meghívást kaptak a határon túli tagozat szakemberei is. Ígéretet kaptunk az MPT elnöksége részéről három fő itt tartózkodási költségeinek átvállalására. Erre azonban nem kerülhetett sor, mert a szeptemberre tervezett időpontban az ideutazás költségét még a Covid-teszt költségei is terhelték volna.
Ezért a Szakképzési Kollégium részéről a személyes jelenlétet nem igénylő, egyedi „megszólalási” lehetőségek kihasználása jelentette a szakmai nyilvánosságot.
1.2. A 2020-as évben a Szakképzési Kollégium tagjainak szakmai tevékenysége
A jogszabályi környezet megváltozása kapcsán a szakmai és civil közéletben is zajló kommunikációs kényszer kapcsán a sajtóban vélemények, hozzászólások megfogalmazására sarkallták tagjainkat (Palotás József, Szenes György –Népszava online, Klub Rádió).
Az Oktatói Hálózat felkérésére dr. Szenes György vitaanyagot készített a „Közoktatás és Szakképzés” címmel, mely egy szöveges részből és a struktúrára tett javaslatból állt.
Két videokonferencián is volt lehetősége ugyanebben a témában álláspontunkat képviselni.
Palotás József tagtársunk a Népszava újságban több alkalommal publikált a szakképzés és felnőttképzéssel kapcsolatban kritikai cikkeket (pl::Szakképzési ámokfutás 4.0).
- Benedek András elnök úr közgyűlésre tervezett előadását egy későbbi időpontban formában tartotta meg. Előadásának címe: Pedagógiáról másként – krízis, digitalizáció, emberi kapcsolatok” (online – 2020. szeptember 17.) Az előadás elérhető a társaság honlapján: www.pedagogiai-tarsasag.hu.
Schindler Rózsa a Fejér Megyei Kamara mellett működő Munkerőpiaci Kerekasztal munkáját segítette szakképzéssel, felnőttképzéssel kapcsolatos előadások tartásával és kísérő dokumentumok készítésével, lektorálásával. Szerzőként és szerkesztőként a „Fejér Megye képzési helyzete” dokumentumot készítette az MKK részére.
1.3. Más szervezetekben kifejtett aktivitás: Civil Közoktatási Platform (CKP), az FSZOE) a SZIT ülésein, rendezvényein a Szakképzési Kollégium aktív képviselete biztosított volt online formában. Felvettük a kapcsolatot a Felnőttképzők Szövetségével is.
- A Szakképzési Kollégium tervei 2021. évre:
- Online programsorozat szervezése: „Beszélgetések a szakképzésről” címmel, melyre rendszeresen kéthavonta (március, május, szeptember, november) kerül sor online térben. Témái:
- Tartalom és módszerek-lehetőségek és korlátok
- Szakmarendszer-utak a dzsungelben
- Pedagógus-e az oktató a szakképzésben? –Képzési dilemmák a szakmai tanárképzésben
- Sok dimenziós dualitás a szakképzésben – Elmélet és gyakorlat ellentmondásai.
- Tartalmi szabályozás a felnőttképzésben – Összhang a szakképzési dokumentumrendszerrel.
- A programsorozat megvalósítása: rövid expozét követő beszélgetés, véleménycsere.
(Megjegyzés: a témák sorrendje változhat az aktualitások és a közreműködő előadók függvényében)
.
2021.01. 19.. Benedek András MPT-SZK elnök