Beszámoló a Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának 2020. évi munkájáról.

Beszámoló a Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának 2020. évi munkájáról.

Programterv 2021. évre

  1. A Szakképzési Kollégium 2020. évi aktivitásai:

 

A Szakképzési Kollégium 2020. évet is szakmailag tartalmas tervek megfogalmazásával indította. Sajnos az év elejétől, már márciustól életbe lépő egészségügyi veszélyhelyzet által előállt, a kapcsolati rendszer aktív működtetésére  bénítólag ható szigorú korlátozás, az intézkedések felülírták terveinket.

 

Terveink:

  • a kerekasztal-beszélgetések/fórumok szervezése negyedévente,
  • A duális szakképzés (iskolarendszerű szakképzés, a felsőoktatás, felnőttképzés keretében  folyó szakképzés keretében)
  • A  felnőttképzés és szakképzés tartalmi és strukturális átalakításának főbb meghatározó elemei,  várható hatása
  • A szakképzés szabályozási környezetének változási tendenciái (törvények, végrehajtási rendeletek, ágazati szabályozások összhangja)
  • Nemzetközi referenciákkal való komplex összehasonlítás: osztrák, német, cseh szakképzési reformok, stratégiai törekvések a magyar változásokkal összevetve.

 

  • Az MPT stratégiájának megvitatása voltak..

 

  • Megvalósult operatív/szervezeti tevékenység: A Szakképzési Kollégium ez évben csak egy alkalommal (02.24-én) tudott tartani személyes megjelenést biztosító elnökségi ülést.

 

Az elnökségi ülésen az MPT stratégiai dokumentumainak megbeszélése, megvitatása és az oktatási rendszer (köznevelés-szakképzés-felnőttképzés) átalakítását megvalósító jogszabályok (törvények-végrehajtási rendeletek) elemzése szerepelt a napirendi pontok között.

A megvitatott tartalmi kérdések, állásfoglalás

a jogszabályi környezet változásával kapcsolatban:

  • az iskolák alkalmazottainak státusát, az igazgatói státus kettős (technikum/szakképző iskola) megítélését, az akkreditált vizsgaközpontok funkcióját, a tartalmi szabályozás dokumentumait tartottuk kritikusnak. Kritikaként fogalmazódott meg, hogy

    – a nagymértékű (tartalmat és merőben új struktúrát érintő) átalakítás ilyen rapid bevezetési kényszere a magvalósíthatóságot veszélyezteti. Ezért úgy ítéltük meg, hogy

    – célszerű lenne egy hosszabb átmeneti időszak biztosítása annak érdekében, hogy a merőben más és új filozófiát megvalósító, az aktorok szempontjából más és új gondolkodásmódot követelő szakképzés/szakmai oktatás személyi feltételeit  (oktatás/vizsgáztatás)  biztosítani lehessen, a tárgyi feltételek megteremtése terén is.

  • A felnőttképzési rendszerben egy új adózási rendszer bevezetésével a gazdálkodókat érdekeltté lehetne tenni a rövid idejű, munkakörre felkészítő szakmai képzések indításában, lebonyolításában.

 

  • Hangsúlyosan fogalmazódott meg az is, hogy a szakképzésben a közismereti résznek még nincs kerettanterve, pedig szeptemberben az ágazati alapképzésnek ez része.

 

Az MPT stratégiájával kapcsolatban: a dokumentum fontosnak tartja a hagyományőrzés mellett a tartalmi és szervezeti korszerűsítést, a nevelésügy területén bekövetkezett változások követését, amivel a Szakképzési Kollégium messzemenően egyetért. Ebből adódóan fontosnak tartottuk azt is hangsúlyozni, hogy Magyar Pedagógiai Társaság  közneveléshez és a szakképzéshez való viszonyulása markánsabban kapjon helyet a stratégiában beavatkozási súlypontokat definiálva.. A szakoktatásban/szakképzésben lezajló korszakos változások ellenére a szakképzés méltánytalanul kevés szerepet kap a dokumentumban. Stratégiaalkotás szempontjából célravezetőbb megoldásnak ítéltük azt,  ha a köznevelési/szakképzési/felsőoktatási rendszerbírálatokat, kritikai megjegyzéseket megvalósítási javaslatok követnék „Az MPT Cselekvési programjában” rögzítve.

 

A szakképzés/szakoktatás aktuális helyzetét vizsgálva kiemelt feladatként  készültünk   a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Műszaki Pedagógiai Tanszéke által  2020. május 14-15-én rendezendő II. Szakképzés és oktatás: Ma-holnap konferencia rendezvényhez való csatlakozást és aktív szakmai részvételt, ahol a második napon nyitott kollégiumi rendezvény/ülés keretében, 4-5 blokkba rendezve a szakképzés/szakoktatás aktuális helyzetét, a változások tartalmi súlypontjai köré rendezve szerettük volna megvitatni. A szervezés  meg is kezdődött, de sajnos  az elhúzódó egészségügyi veszélyhelyzet felülírta terveinket.

 

Részt vettünk az MPT  online szervezésben megvalósuló közgyűlésén. A küldöttgyűlésre meghívást kaptak a határon túli tagozat szakemberei is. Ígéretet kaptunk az MPT elnöksége részéről három fő itt tartózkodási költségeinek átvállalására. Erre azonban nem kerülhetett sor, mert a szeptemberre tervezett időpontban az ideutazás költségét még a Covid-teszt költségei is terhelték volna.

 

Ezért a Szakképzési Kollégium részéről a személyes jelenlétet nem igénylő, egyedi „megszólalási” lehetőségek kihasználása jelentette a szakmai nyilvánosságot.

 

 

 

1.2. A 2020-as évben a  Szakképzési Kollégium tagjainak szakmai tevékenysége

 

A jogszabályi környezet megváltozása kapcsán  a szakmai és civil közéletben is zajló kommunikációs kényszer kapcsán a sajtóban vélemények, hozzászólások megfogalmazására sarkallták tagjainkat (Palotás József, Szenes György –Népszava online, Klub Rádió).

 

Az Oktatói Hálózat  felkérésére dr. Szenes György vitaanyagot készített a „Közoktatás és Szakképzés” címmel, mely egy szöveges részből és a struktúrára tett javaslatból  állt.

Két videokonferencián is volt lehetősége ugyanebben a témában álláspontunkat képviselni.

 

Palotás József tagtársunk a Népszava újságban több alkalommal publikált a szakképzés és felnőttképzéssel kapcsolatban kritikai cikkeket (pl::Szakképzési ámokfutás 4.0).

 

  1. Benedek András elnök úr közgyűlésre tervezett előadását egy későbbi időpontban formában tartotta meg. Előadásának címe: Pedagógiáról másként – krízis, digitalizáció, emberi kapcsolatok” (online – 2020. szeptember 17.) Az előadás elérhető a társaság honlapján: www.pedagogiai-tarsasag.hu.

 

Schindler Rózsa a Fejér Megyei Kamara mellett működő Munkerőpiaci Kerekasztal munkáját   segítette szakképzéssel, felnőttképzéssel kapcsolatos előadások tartásával és kísérő dokumentumok készítésével, lektorálásával.  Szerzőként és szerkesztőként a „Fejér Megye képzési helyzete” dokumentumot készítette az MKK részére.

 

 

 

1.3.  Más szervezetekben kifejtett aktivitás: Civil Közoktatási Platform (CKP), az FSZOE) a SZIT ülésein, rendezvényein a Szakképzési Kollégium aktív képviselete biztosított volt online formában. Felvettük a kapcsolatot a Felnőttképzők Szövetségével is.

 

 

 

  1. A Szakképzési Kollégium tervei 2021. évre:

 

  • Online programsorozat szervezése: „Beszélgetések a szakképzésről” címmel, melyre rendszeresen kéthavonta (március, május, szeptember, november) kerül sor online térben. Témái:
  • Tartalom és módszerek-lehetőségek és korlátok
  • Szakmarendszer-utak a dzsungelben
  • Pedagógus-e az oktató a szakképzésben? –Képzési dilemmák a szakmai tanárképzésben
  • Sok dimenziós dualitás a szakképzésben – Elmélet és gyakorlat ellentmondásai.
  • Tartalmi szabályozás a felnőttképzésben – Összhang a szakképzési dokumentumrendszerrel.

 

  • A programsorozat megvalósítása: rövid expozét követő beszélgetés, véleménycsere.

 

(Megjegyzés: a témák sorrendje változhat az aktualitások és a közreműködő előadók függvényében)

 

 

.

 

2021.01. 19..                                                                               Benedek András MPT-SZK elnök