A 2024. év különösen gazdag év volt a Konduktív Pedagógiai Szakosztály és a Pető András Kar életében, hiszen számos tudományos, szakmai és oktatásfejlesztéshez kapcsolódó esemény történt.
A 2024-es év során a Pető András Kar jelentős fejlesztéseket hajtott végre a konduktív pedagógiával kapcsolatos kutatások innovatív mérési módszerekkel és technológiákkal való
támogatására. Ennek keretében több korszerű, kvalitatív és kvantitatív mérésekre alkalmas eszközt szereztünk be, amelyek nemcsak az oktatást és kutatást erősítik, hanem a neveltek speciális igényeihez is igazodnak. Az alább felsorolt új technológiák lehetővé teszik a konduktív pedagógia még eredményesebb alkalmazását és fejlesztését.
- Myoton – izomtónus vizsgálata
- Spirometer – légzésfunkciók vizsgálata
- MAXQUDA – kvalitatív adatelemző szoftver
- NOLDUS – viselkedésanalízis
- Programozható oktatási robotok
- Zenei nevelés új eszközökkel
A modern eszközpark lehetőséget nyújt a Pető András Kar kutatásainak és oktatási tevékenységeinek további fejlesztésére, miközben hozzájárul a konduktív pedagógiai alapú rehabilitáció szélesebb körű tudományos és gyakorlati alkalmazásához.
Ebben az évben is figyelmet fordítottunk a kutatásainkhoz kapcsolódóan a módszertani repertoár bővítésére, ezért folytattuk kutatási workshop – sorozatunkat.
Az év során több módszertani workshopot tartottunk, amelyek célja a kutatási módszerek és eszközök megismertetése volt. A szakmai programok témái között szerepelt a mesterséges intelligencia alkalmazása az oktatásban, kliensregiszterek létrehozása, valamint különböző mérőeszközök bemutatása.
A konduktív pedagógiai rendszer alapítójának és kidolgozójának örökségét megőrizendő indítottuk el 2024-ben a Pető András – Hári Mária Mentorprogramot, amelynek egyik legfontosabb célja a leendő konduktorok szakmai fejlődésének támogatása. A mentorprogram keretében olyan kutatási pályázatok kerültek beadásra, amelyek a konduktív nevelés és a konduktorképzés fejlesztésére irányultak. Pályázatokat elsősorban a konduktív nevelési tevékenységgel kapcsolatos, valamint a képzés kurrikulumának felülvizsgálatával összefüggő valós képzési, módszertani, oktatásszervezési problémákra fogalmaztak meg lehetséges megoldásokat.
A pályázaton a Pető András Kar főállású munkatársai (oktatók, konduktorok, (senior-junior kutató) indulhattak, valamint kutatócsoportok keretében is volt lehetőség a részvételre.
A konduktív pedagógiai kutatások – tehetséggondozás terén is folytattuk az elmúlt években megkezdett munkát, hét kutatási műhelyünk mindegyikében tovább tudtuk vinni a konduktív neveléssel kapcsolatos, ugyanakkor téma- és tudományterület specifikus kutatásokat. A műhelyek célja a kari kutatások pozícionálása mind az egyetemi, mind a tágabb szakmai kontextusokban a hallgatók aktív bevonásával. Hallgatóink számára erre több felületen van lehetőség, ezek egyike a TDK. A Semmelweis Egyetem Tudományos Diákköri Konferenciáján idén a konduktív pedagógia és neveléstan szekcióban öt hallgató mutatta be munkáját. Az alábbi témakörökben születtek dolgozatok, fókuszálva a konduktív pedagógiára és a neveléstan különböző aspektusaira:
- Téma: Hallgatók konduktorképzésről és jövőképről alkotott nézetei.
- Téma: A gyakorló és leendő konduktorok önértékelései az autizmus spektrumzavarral kapcsolatban.
- Téma: Nyelvfeldolgozási zavarokkal küzdő atipikusan fejlődő gyermekek hallás utáni szövegértésének tesztelése.
- Téma: Pozitív változások a család életében a sérült gyermek érkezése kapcsán, élettörténet-interjú módszerével.
- Téma: A szülői vezetési modell összehasonlító vizsgálata; kutatásának kezdő lépései.
Tevékenységi körünk humán dimenzióját hangsúlyozva ebben az évben sem mondtunk le azokról a közösségi eseményekről, amelyekben kifejeződik a konduktív nevelés interdiszciplinaritása. 2024 első félévében a budapesti FISE Galériában került sor a Semmelweis Egyetem Pető András Kara által meghirdetett Hári Mária Jubileumi Emlékév alkalmából szervezett rajz- és festménypályázat kiállításának megnyitójára és a díjátadó ünnepségre. A rendezvény különleges alkalmat teremtett arra, hogy bemutassa a konduktív pedagógiai közösség kreatív alkotásait, miközben tisztelgett Hári Mária öröksége előtt.
A szakmapolitikai térben való megjelenést továbbra is fontosnak tartva kollégáink idén is részt vettek a Magyar Rehabilitációs Társaság XLIII. Vándorgyűlésén, ahol a rehabilitációs folyamat pedagógiai aspektusaira tudtuk felhívni a figyelmet. Szekciónk keretében a Semmelweis Egyetem Pető András Kar, az Egészségtudományi Kar és a Rehabilitációs Klinika együttműködési megállapodásának eredményeként megvalósult kutatás a mozgásterapeuták és konduktorok mozgásszervi és mentális egészségi állapotának felmérésére irányult. A kutatás célja nemcsak az állapotfeltárás volt, hanem egy lehetséges képzési és prevenciós foglalkozásegészségügyi program kidolgozása és bevezetése is, amely várhatóan a konduktor szakma fizikális kihívásaira reflektál.
A konduktorközösség tágabb körét érintve szerveztük meg hagyományteremtő céllal a Nemzetközi Konduktor Napot 2024. november 29-én, amely egyedülálló lehetőséget biztosított a világszerte konduktorként dolgozók közös tapasztalatcseréjére és együttműködésre.
A program célkitűzései között szerepelt a nemzetközi együttműködés ösztönzése, a konduktív pedagógia területén dolgozó szakemberek közötti kapcsolatok kialakítása és erősítése. Az esemény lehetőséget nyújtott a résztvevők számára, hogy bemutassák saját országuk gyakorlatát a konduktív nevelés terén, valamint betekintést adjanak a helyi munkafeltételekbe. A program célja volt, hogy inspirálja a konduktorokat, valamint támogassa őket innovatív megoldások és ötletek megosztásával.
Ez az esemény egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy a konduktív pedagógia globális szintű fejlődése további lendületet kapjon.
Az év szakmai programjainak zárásaként és a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat részeként november végén került megrendezésre a Pető András Tudományos és Szakmai Szimpózium.
A Pető Andrásról elnevezett Tudományos és Szakmai Szimpózium résztvevőit Feketéné Dr. Szabó Éva, az MPT Konduktív Pedagógiai Szakosztályának elnöke, a Semmelweis Egyetem stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes köszöntötte. A rendezvényt Dr. Tenk Miklósné Dr. Zsebe Andrea, a kar dékánja nyitotta meg.
A nyitóelőadást Prof. Dr. Purebl György, az Általános Orvostudományi Kar oktatási dékánhelyettese tartotta. Előadásában hangsúlyozta, hogy az egyetemi kurrikulumokat új alapokra kell helyezni. A professzor megjegyezte, hogy a Pető András Kar innovatív szemléletével élen jár a képzési terv fejlesztési folyamatban. A szimpózium keretében pszichológiai megközelítésből részletes elemzést kaptunk a „Z” generáció jellemzőiről és mentális kihívásairól. A professzor vázolta, hogyan lenne célszerű a mai társadalmi környezetben új alapokra helyezni az oktatást, hangsúlyozva a készségfejlesztés, a személyiségfejlődés támogatása, a pszichológiai támogatás és a mentorálás fontosságát.
A Pető András Tudományos és Szakmai Szimpózium keretében a kurrikulum-fejlesztéshez kapcsolódó új kari kiadvány, az első éves hallgatóknak szóló Pedagógia és Pszichológia szigorlat jegyzet is bemutatásra került.
Szakmai előadásaink keretében három egymásra épülő prezentáció hangzott el, amelyek a légzés, a pedagógia, a pszichológia és a konduktív nevelés kapcsolódási pontjait vizsgálták.
Ezt követően került sor a Kari Tudományos Diákköri Konferenciára.
A konferencia keretében hét hallgató mutatta be tudományos diákköri kutatómunkájának eredményeit. A bemutatott kutatások a konduktív pedagógia, a speciális nevelési igényű gyermekek fejlődése, valamint a társadalmi attitűdformálás aktuális és releváns kérdéseire világítottak rá. A hallgatók munkája nemcsak tudományos szempontból értékes, hanem gyakorlati megoldásokat is kínál az oktatási és nevelési területeken.
A Kar tudományos folyóirata a Tudomány és Hivatás 2024-ben is két számmal jelentkezett, tudományos közlemények, szakmai műhely és tehetséggondozás rovatainkkal törekedtünk arra, hogy megmutassuk a konduktor világ sokszínűségét.
A 2025-ös év két legfontosabb teendője közösségünk számára az I. Konduktor Világtalálkozó életre hívása és megszervezése 2025. június 21-én, valamint a 2027-es Konduktív Pedagógiai Világkongresszus előkészítési munkálatai, a pályázati folyamat lebonyolítása és a nyertes pályázó segítése.
A Konduktív Pedagógiai Szakosztály alapító- és aktív tagjai kiemelkedő szerepet vállalnak a szakmai és nevelési feladatok megvalósításában, szorosan együttműködve a Semmelweis Egyetem Pető András Karával és gyakorló intézményeivel.
Feketéné dr. Szabó Éva dr. Túri Ibolya dr. Földesi Renáta