Időpont: 2022. 02.28. 17.00-18.25 (online formában – Zoom felületen)
Jelen vannak:
Az Elnökség részéről: Trencsényi László, Villányi Györgyné, Kálmán Anikó, Borbély-Pecze
Tibor Bors, Turcsik Katalin, Nagy Ádám, Bernhardt Renáta
Állandó meghívottak: Benedek András, Fábry Béla
A Felügyelőbizottság részéről: Novák István
A Titkárság részéről: Harai Dénesné
Távollétét jelezte: Henn-Papp Anna
Témakörök és hozzászólások:
1. A Magyar Pedagógiai Társaság állásfoglalása (a háborús helyzet kialakulása után)
Trencsényi László ismertette a korábban kiküldött állásfoglalást, melyet Fábry Béla és
Trencsényi László készített. Eszerint a Magyar Pedagógiai Társaság megszólalásával szeretné
kifejezni állásfoglalását a háborús helyzet kapcsán, melyben a gyermekek és fiatalok
boldogulását biztosító béke melletti elkötelezettségét fejezi ki.
Nagy Ádám javasolja, hogy a pedagógusok módszertani tájékoztatását infografika
segítségével készítse el a társaság. Kálmán Anikó véleménye szerint a humanitárius
szempontok prioritást élveznek, egyéb tekintetben nem releváns a társaság megnyilatkozása.
Az elnökség döntése alapján az állásfoglalás tartalmilag elfogadásra kerül, módszertani
kérdésekben nem vállal szerepet. Fábry Béla vállalja az állásfoglalás végleges szövegének
elkészítését.
2. Reflexiók, vélemények a 2022. 02. 22-én lezajlott kibővített elnökségi ülésről
Trencsényi László összefoglalta az ülés tartalmi vonatkozását.
Borbély-Pecze Tibor Bors kérdésére válaszolva Trencsényi László kifejtette, hogy Gál Ferenc
levele indokolta a kibővített ülés során elindított vitát.
Borbély-Pecze Tibor Bors hozzáfűzése szerint Gál Ferenc véleménye értelmében az MPT
középvezetői tagságának bizonyos része nincs tisztában az MPT valódi működésével, a
társaság életének nehézségeivel.
Benedek András véleménye alapján Gál Ferenc levele és javaslata – valószínűsíthetően – a
jelenlegi helyzetre született válaszként (pl. bizottsági megkeresések és véleménykérés a
személyi feltételekről, MPT működésről), a véleménynyilvánítás kulturált vita keretében
történt. Benedek András szerint érdemes visszatérni a stratégiaalkotásra és szakosztályi szintre
is elvinni a megbeszélést. Ezt azzal indokolja, hogy kontrasztosnak tekinthetőek a
vélemények, mivel a kibővített elnökségi ülésen főként a szakosztályi nehézségekről esett szó.
Az elnökségi munkát láthatóbbá kell tenni, viszont a szakosztályi munkát erősíteni és
támogatni szükséges. A Bizottsági beszámoló márciusra elkészül, a jelentésben személyi
vonatkozásban nincs kontúros javaslat.
Trencsényi László szerint jelképes üzenete van annak, hogy a Szakmai Kollégium gtagjairól
és a küldöttekről nem érkezett vissza még minden szakosztály, tagozat részéről információ.
A tagdíj fizetése javuló tendenciát mutat, az e-maillel rendelkező tagokat emlékeztetőben
történő értesítése eredményesnek tekinthető.
3. (tervezett) Ciklusbeszámoló
Borbély-Pecze Tibor Bors javasolta, hogy a beszámolót érdemes átstrukturálni, bizonyos
pontokon kibővíteni (pl. tagsági kérdések, pozitív hangvétellel jelezni a lehetőségeket,
eredményeket)
Turcsik Katalin egyetértését fejezte ki abban, hogy szánjon időt az elnökség a
ciklusbeszámoló véleményezésére.
Trencsényi László javaslata alapján 2022. március 15-ig a ciklusbeszámolóhoz érdemben
hozzászólhatnak az elnökségi tagok, és a beszámoló ezután kerül módosításra, átalakításra
(konszenzus alapján).
Trencsényi László kiemelte a Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztály legutóbbi
programját, ahol 80 főnyi hallgatóság vett részt (mint később kiderült, ez Turcsik Kati
személyes szervezésének és munkájának eredménye).
Kálmán Anikó a Felnőttképzési Szakosztály jelenlegi helyzetével, tagságával kapcsolatban
említette meg, hogy a covid időszaka a webináriumok látogatottsága és az érdeklődés
szempontjából pozitívnak tekinthető, de a valódi tagsági tagok még így is elenyésző számban
jelennek meg. Alpár Vera munkája – a szakosztályon belül – dicséretes, a tavalyi év
programja azonban nem hozott annyi új tagot, mint amennyit az online programok
látogatottsága eredményezhetett volna. Azonban az online tér (pl. Facebook) által kínált
lehetőségeket ki kell használni. A szakosztály 2022.02.29-i ülésén tervezik rendezni a
Szakmai Kollégium és Vezetői Kollégium tagsági viszonyait.
Benedek András a Kőbányai Szenior Mentor Szakosztály munkája és megszűnése kapcsán
beszámolt arról, hogy a Fónagy Erzs
ébet szerint a szakosztály munkáját a Covid koronavírus helyzete nehezítette meg, tehát nem a
passzivitás, hanem az objektív körülmények indokolták a szakosztály megszűnését.
Benedek András hozzátette, hogy az online (pl. Facebook által támogatott) lehetőségek nem
egy, hanem több szerephez is kötődhetnek egyaránt, így ezt az irányt érdemes követni. A
bizottsági javaslat szerint a Küldöttgyűlés után szinkronban érdemes megújítani a tagozatok,
szakosztályok vezetését, hogy ily módon teremtsék meg a stabilitást.
Trencsényi László egyetértését fejezi ki az elhangzottakkal kapcsolatban és javasolja, hogy
esetlegesen az Alapszabály módosítására is lehet gondolni a felvetett téma értelmében.
Trencsényi László új szakosztályokról is beszámolt (pl. Robotika Szakosztály), illetve
emlékeztetett arra, hogy vannak csoportok, melyek speciálisan működnek, ezért nem
feltétlenül szükséges a szervezeti struktúráról beszélni még jelenlegi helyzetben.
Borbély-Pecze Tibor Bors véleménye alapján a pedagógustársadalom nehézségeit figyelembe
véve nem várható el, hogy az MPT tagság számosságát feltétlenül növelje.
Trencsényi László beszámolt arról is, hogy a Staféta-tábor férőhelyei már megrendelésre
kerültek.
Trencsényi László lezárta az Elnökségi Ülést és kihirdette a következő ülés időpontját, melyre
a Szakmai Kollégium ülése után kerül sor: 2022. március 18-án.
Kelt: 2022.02.28.
az emlékeztetőt lejegyezte: Bernhardt Renáta