Emlékeztető
Szakmai Kollégiumi ülés 2011 május 13.
Téma: felkészülés a konferenciára „Kongresszus után – változások folyamatában”
Benedek András professzor úr előadásában és Trencsényi László ügyvezető úr részletes, tényeken alapuló hozzászólásában a VII. Nevelésügyi Kongresszuson készült állásfoglalások és ajánlások tükrében lépésről lépésre bemutatásra kerültek az azóta eltelt időszakban történt események, jellemző változási tendenciák.
Az előadók célfoltokat és ködös képeket ecseteltek a mai kor közoktatás és felsőoktatás helyzetéről. Kiemelték, hogy a kongresszusi ajánlások megmutatták, hogy mit vár, mit szeretne a szakma, nyitás volt az életen át tartó tanulás felé. Hangsúlyozták, hogy racionalitásra kell törekedni.
Az elhangzott megállapítások címszavakban:
– az össztársadalmi konszenzus hiányzik, kommunikációképtelenség alakult ki, párbeszéd ígérete mellett kérdőíves felmérések jelennek meg, a kutatási alapokat kell biztosítani,
– esélyromlás áll fenn,
– még mindig nincs hosszú távú stratégiája a közoktatásnak, a tárcaközi együttműködés helyett ellentmondó hírek jelennek meg, az új értékalapokra helyezés szlogenként sokszor elhangzik, és a szelektáló iskolarendszeri szemlélet veszi át a „hatalmat”,
– a gyengeség és a szakmaiság hiánya jellemzi a szolgáltatásokat,
– a finanszírozás ingatag, az állami átvétel megfogalmazása ködös, az alapítványi fenntartói létet veszély fenyegeti, az egyházi fenntartású intézmények támogatása erősödött,
– a pedagógus lét bizonytalansága, az életpálya modell perspektívái teljes reménytelenséget okoznak a szakmában dolgozóknak,
– a tartalmi fejlesztésben a kisgyermekkori nevelés megerősítést kapott, elindult egy bíztató mozgás, de ennek reális megvalósítása nem látszik biztosítottnak, a létszámok és a felelősség terén nincs támogatottság. Az IKT fejlesztések megvalósultak a TÁMOP pályázatok által, a tehetségfejlesztési tevékenységek támogatottsága és publikációi is hatnak a szakmai munkára.
A hozzászólások megerősítették a vitaindítók tartalmát:
Makai Éva: szakmai szempontból nem lehet hallgatni, a konkrét tapasztalatokat el kell mondani.
Kelemen Elemér: a kongresszusi jó szándék, mely megfogalmazódott a tézisekben a visszájára fordult. Jelenleg az önkormányzat halála megy végbe. A Nevelésügyi kongresszusok hatásait vizsgálva megállapíthatók a 20- 40 éves késéssel történtek változások…mindig is előre mutató tézisek születtek, melyek idővel megvalósultak.
Fábry Béla: a társadalmi felelősségvállalás jelenjen meg a felkiáltójel kitevésében. A hogyan megtalálására van szükség.
Simon Mária: A konferenciára jelentkezők száma milyen képet mutat? Sajnos anyagi okok miatt sokan nem tudunk elmenni, hozzászólni.
Munkácsy Katalin: az esélyteremtés kiemelt feladat, a társadalmi hátrányos helyzetben szükség van a differenciáláson alapuló pedagógus feladatvállalásra.
Vass Vilmos: más országokban van előbbre lépés az egész életen át tartó tanulás terén. Ezt tények, adatok bizonyítják. A szakmának, a közvéleménynek erre oda kell figyelnie. Már kisgyermekkortól kell alapozni, mert az alapokra építhető az egész életen át tartó tanulás.
Krajczi Mária: Elemek, tények, állásfoglalás kell, és fontos, hogy tudjuk, EU tagok vagyunk. Csomó dolgot be kell tartani, amelyek születtek, erre alapozva kell majd hozzászólni a konferencián.
Szlovák Éva: az ország tragikus állapotban van, tojáshéjon táncolás érződik minden megbeszélésen, szakmai fórumon. Egymás munkájának megbecsülése, elfogadása tragikus képet mutat. Jajkiáltás kéne a pedagógusok részéről. Vészcsengő megszólaltatására van szükség.
Bakonyi Anna: a közoktatási törvényről ás az életpálya modellről azt mondják, hogy a pedagógusok döntő többsége támogatja, de ki kell jelenteni, nyilvánosságra kell hozni, hogy ez nincs így!
Benedek András a beszélgetés közben és zárszavában is hangsúlyozta: a passzivitás széles körben uralkodik és a civil szervezetnek aktívan kell fellépnie. Párbeszédre van szükség a szekciókban. Aki nem tud anyagi okok miatt elmenni a konferenciára, a konferencia honlapján a fórumon is lehet jelentkezni, véleményt mondani. A küldöttgyűlésre jövők hallgassák meg a délelőtti előadásokat. Európában él az oktatásügy, nem mindegy hogy mi lesz velünk 2020-ra: leszakadás vagy lemaradás, nagy kérdőjelek. Tények, vélemények hangozzanak el. Határozott kiállásra van szükség.
Az emlékeztetőt készítette
Villányi Györgyné Jutka
2011 május 13.