EMLÉKEZTETŐ

 

a Magyar Pedagógiai Társaság Szakképzési Kollégiumának elnökségi üléséről

 

 

Időpont:  2023. 02.16.  15 óra

Helyszín: online

 

Jelen vannak:

Dr. Benedek András                          Kraicziné  Szokoly Mária                   

Király László                                     Szenes György

Kulcsár Szilvia                                  Balogh Csaba

Schindler Rózsa                                Trencsényi László                           

           

Egyéb elfoglaltsága miatt a megbeszélésen nem tudott részt venni: Palotás József.

 

Napi rendi pontjai: 

 

  • A Szakképzési Kollégium 2023. évi munkaprogramja, kiemelten a márciusi „Beszélgetések a szakképzésről” fórum programjának véglegesítése,
  • Az  „SNI és BTMN tanulók a szakképzésben” címmel rendezendő konferencia helyzete,
  • A „Felnőtképzési Szakosztály” és a  Szakképzési Kollégium integrációja-helyzetkép,
  • Egyebek

 

A megbeszélés menete:

 

Benedek András elnök úr ismertette a Szakképzési Kollégium 2023. évi munkatervét, amit a Kollégium a 20222.11.24-i elnökségi ülésen vázolt fel és azt határidőre az MPT elnökségnek

megküldte. Az ez évi munkaprogram véglegesítésének ez volt az alapja.

 

  1. Az ÁKT helye, szerepe a szakképzés tartalmi szabályozási dokumentumainak gazdasági stratégiát leképező megjelenésében;
  2. Az ÁKK-VKK-TK mint a duális szakképzés elsődleges gyakorlati színtere,-összefüggés a középfokú és felsőfokú szakképzési tevékenység között,
  3. Minőségbiztosítás a szakképzésben (oktatói minősítési rendszer- intézményi és duális képzőhelyi minőségirányítás),
  4. MKKR- validáció- beszámíthatóság,
  5. Felsőoktatatás szerepvállalása a szakképzési stratégia megvalósításában (Ipar 4.0)
  6. Ágazati struktúrák eltérő fejlődési trendjének hatása a szakképzésre,
  7. A leszakadó/lemaradó tanulói réteg felzárkóztatási lehetősége a jelenlegi szakképzési rendszerben,
  8. Jó gyakorlatok a szakképzésben,
  9. Projektalapú oktatás vs. órarendszerű oktatás mint a szakképzés minőségi fejlesztésének eszköze.
  10. MPT elnökének javaslata: egyházak szerepe a szakképzésben.

A tervezett program aktualitását az is erősíti, hogy az első három program a legutóbbi SZIT ülés napirendje is volt.

Az elnökség az idei első két programot az

„Az ÁKT helye, szerepe a szakképzés tartalmi szabályozási dokumentumainak gazdasági stratégiát leképező megjelenésében (első téma); és

Az ÁKK-VKK-TK mint a duális szakképzés elsődleges gyakorlati színtere,-összefüggés a középfokú és felsőfokú szakképzési tevékenység között” munkacímmel elfogadta.

A 19 ágazati Tanács közül a gépészet és villamosipart képviselő Ágazati Készségtanács bemutatása kapcsán szeretnénk a témát feldolgozni.

Ennek indoka többek között az, hogy közlekedés-villamos-gépész szakterület 9-10. osztályban közös alapozású tananyagtartalommal rendelkezik.

További észrevételek a munkaprogramhoz:

  • A hármassal jelzett (MIR) téma aktualitását a májustól előrevetített 5%-os bérkorrekciót figyelembe véve az őszi programsorozat nyitó programjaként lenne időszerű. 
  • A projektalapú oktatás megvitatása a duális partnerek szakmai munkájának segítése miatt is célszerűkiemelten kezelni.
  • Kiemelt figyelmet kell fordítani a felsőoktatásban folyó duális képzésre.

Megállapodás:

  • Az első fórum időpontját online szervezésben 2023.03.30. 15.00 időpontban rögzítette.
  • Kulcsár Szilvia, a Székesfehérvári SZC kancellár Asszonya, aki a kreatív ÁKT állandó meghívottja szakértői támogatáshoz partnereket keres.
  • Programintegráció szükséges.

 

Az MPT „Diszlexiás gyermekek fejlesztéséért” szakosztálya által kezdeményezett és  2023.  április végén megrendezésre kerülő konferencia kapcsán elhangzott, hogy a Szakképzési Kollégium 2022. júniusa óta  szervezőként, mentorként részt vesz a szakképzésben tanuló sajátos nevelési igényű és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő diákok számára rendezett program előkészítésében.  A programban előadóként Benedek András és Palotás József képviseli a Kollégiumot. A szervezők hangsúlyozzák, hogy az új  szakképzési rendszer képzési kulcspozícióit a duális képzőhely oktatói töltik be, így a konferencián való részvételük „sors kérdés”. A program előkészítésekor végzett felmérés tanúsága szerint hiány mutatkozik az ő felkészültségükben az atipikus fejlődésű tanulókkal való foglalkozás terén.

Ezért az Ő nézőpontjuk, feladatkörük, eszközrendszerük, nehézségeik megismerése a legfontosabb, azaz az SZC-k megszólítása rendkívül fontos.

 

Megállapodás:

  • A márciusban sorra kerülő SZC vezetői értekezleten Kancellár Asszony tájékoztatja az értekezlet résztvevőit a konferencia céljáról támogatásukat kérve. A tájékoztató levelet a 02.22-én sorra kerülő szervező bizottsági értekezleten kell véglegesíteni, kiemelve a témában kompetens szakemberek részvételének konferencián való részvételének támogatását.

 

  • A Szakképzési Kollégium közvetlenül is megkeresi az SZC vezetőit a konferencia promotálásával.