Jelen voltak az EMMI Államtitkárság részéről Czunyiné dr. Bertalan Judit államtitkár, Pölöskei Gáborné köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkár, Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár, Thaisz Miklós főosztályvezető, Kosinszky Zsuzsanna főtanácsos, Kerpen Gábor tanácsadó-szakértő. A Magyar Pedagógiai Társaság részéről Benedek András elnök, Kraiciné Szokoly Mária alelnök, Nahalka István, a Szakmai Kollégium tagja, Villányi Györgyné, Szabó András elnökségi tagok.
A megbeszélést Czunyiné dr. Bertalan Judit vezette. Hangsúlyozta, hogy megkapta az MPT 2015. április 18-i konferenciájának anyagát, amelyben látja, hogy a tanácskozáson a szakemberek kulcskérdésekkel foglalkoztak. Meggyőződése szerint a változtatásra, akár az iskolázás szerkezetét is érintően szükség van. Fontosnak tartja az OECD által az oktatás fejlesztésével kapcsolatos törekvéseket, melyek a konferencián is megfogalmazottakkal azonos problémákat vetnek fel. Bevezetőjében kérdéseket sorakoztatott fel. Az eddigi intézkedések egyes elemeit kiemelte, valamint tünetekre hívta fel a figyelmet. Az óvodai neveléstől kezdve a felnőttneveléssel bezárólag minden intézménytípusra említett problématerületeket. Hangsúlyozta, hogy az általános iskola a célcsoport és az alapkompetenciák fejlesztésének megerősítése szükséges. A 5+4, 4+5 illetve 6+3 struktúrák merültek fel, mindegyik mellett vannak érvek és ellenérvek. Több, korábban lezajlott szakmai megbeszélés döntő többségén azonos volt a vélemény, hogy változtatásra van szükség.
Benedek András hangsúlyozta, hogy a Társaság 125 éves múltja és sokszínű, elméletet és gyakorlatot képviselő népes tagsága érdemi reakcióival igazolja a változtatások szükségességét. A konferencián készült problématérkép felvetései mérlegelendők. Nem gyors tevékenységre van szükség, hanem konstruktivitásra.
Az MPT – delegáció tagjai több oldalról világítottak rá egy-egy terület fontosságára, a változtatások előtti megfontolások, és szakmai egyeztetések érdekében: a problémák sok esetben az időhiány miatt jelentkeznek; nem biztos, hogy az oktatás idejének meghosszabbítása (a +1 év) a megoldás, hanem inkább a pedagógiai kultúra területén vannak gondok; ismerni kellene azokat a háttértanulmányokat, melyek indokolják a szerkezetváltást; az alapkészségek fejlesztése hosszú folyamat, nem oldható meg 4-5 év alatt; a módszertani kultúra és a tanulási környezet formálása a meghatározó; a differenciálás még mindig nem a kellő mértékben és a kellő színvonalon valósul meg; a rendszer „átszellőztetése” és az egész életen át tartó tanulás alapjainak megteremtése mélyebb átgondolást igényel; meghatározó a pályaorientáció kérése; az alapkészségek fejlesztésére szükség van a szakképzésben is; a gyerekek fejlődésére kiemelten kell figyelni az informatika fejlődése következtében kialakult társadalmi hatások, családi élet változásai miatt; megoldásra vár az egyre több magatartás- és figyelemzavarral küszködő gyermek hatékony fejlesztésének ügye; a gyermeki érdekek érvényesülése kell, hogy hangsúlyt kapjon; a tanulás idejének egy évvel való meghosszabbítása nem feltétlenül káros, de tudomásul kell venni, hogy tovább növelheti a feszültséget az érdemi felnőtté válás és az iskolában tartás között. Mindent egybevéve: a kilenc osztályos iskolarendszer bevezetését, annak várható hatásait átfogó hatástanulmányban szükséges vizsgálni.
Benedek András kiemelte, hogy a kérdés sokkal alaposabb átgondolást igényel, tehát a konkrét döntések kidolgozásához további alapos szakmai megbeszélésekre lesz szükség, és az MPT széles körű szakmai bázisa alapján erre az egyik jelentős partner lehet. A dialógus és az annak során megnyilvánuló véleménykülönbségek nyilvánossága segíti az előbbre lépést.
Az Államtitkár asszony válaszában fókuszba állított egy-egy területet, hangsúlyozva azok fontosságát, valamint a pedagógusi hozzáállás és a pedagógusképzés problematikájával foglalkozott. Megállapította, hogy nagyrészt egyetértés van a változtatás szükségességében. Hangsúlyozta, hogy a későbbiekben szükség lesz még az OECD-ben született szakmai elemzések áttanulmányozására, ami több támpontot adhat a változtatások kivitelezéséhez.
Az MPT elnöksége
Köznevelésért Felelős Államtitkárság
SAJTÓKÖZLEMÉNY
Egyeztetés a 9 osztályos képzés bevezetéséről
Czunyiné dr. Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár a 9 osztályos általános iskolai rendszer bevezetésének lehetőségeiről valamint a köznevelési rendszert érintő egyéb kérdésekről egyeztetett a Magyar Pedagógiai Társaság (MPT) képviselőivel. Az MPT tárgyalódelegációjának tagja volt Benedek András elnök, Villányi Györgyné, Szabó András, Nahalka István és Kraiciné Szokoly Mária.
A szakmai megbeszélés konstruktív légkörben zajlott, a stratégiai kérdésekben egyetértettek a felek. A témával a 2015 tavaszán szervezett Expanzió és szerkezetváltás (9 osztályos alapiskola pedagógia kérdései) című konferencián foglalkozott a Magyar Pedagógiai Társaság, ennek a szakmai tanácskozásnak a tapasztalatait vitatták meg a megbeszélés résztvevői.
A Magyar Pedagógiai Társasággal való szakmai megbeszélés a 9 osztályos általános iskolai szerkezet bevezetéséről folytatott szakmai konzultációsorozat részeként valósult meg.
Budapest, 2015. június 25.
Fiedler Anna Mária Köznevelésért Felelős Államtitkárság H-1055 Budapest, Szalay u. 10-14. Telefon: +36 (1) 795 1070 E-mail: sajto@emmi.gov.hu Web: www.kormany.hu |