Az MTA Pedagógiai Bizottsága, a Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete,
az MTA Debreceni Területi Szakbizottsága és a Magyar Pedagógiai Társaság
2013. szeptember 6-7-én rendezi meg Debrecenben az
Interdiszciplináris pedagógia és a fenntartható fejlődés
(VIII. Kiss Árpád Emlékkonferencia)
elnevezésű tudományos tanácskozását.
Az Interdiszciplináris pedagógia és a fenntartható fejlődés című konferencia az 1999-ben megrendezett I. Kiss Árpád Emlékkonferencia hagyományait kívánja folytatni. Jóllehet megnevez egy központi problémakört, ugyanakkor mégis teret ad a jelenkori pedagógiai gondolkodás, kutatás és gyakorlat elviekben valamennyi problémájának.
1999-ben az Interdiszciplináris pedagógia, 2001-ben az Interdiszciplináris pedagógia és a tudás társadalma, 2003-ban Interdiszciplináris pedagógia és az elvárások forradalma, 2005-ben az Interdiszciplináris pedagógia és az oktatás finanszírozása, 2007-ben az Interdiszciplináris pedagógia és az eredményesség akadályai, 2009-ben Interdiszciplináris pedagógia, pedagógusok, értelmiségiek, 2011-ben Interdiszciplináris pedagógia és a felsőoktatás alakváltozásai címmel rendeztünk konferenciát.
A tömegkultúra minden eddiginél komplexebb rendszere, a kultúra gazdasági feltételeinek átrendeződése, az oktatásügy és az azzal szemben támasztott elvárások mutációja, az Internet, a kultúra új kódjainak, néhol egyenesen új mítoszainak megjelenése új alapzatot épít az intézményesült oktatásügy számára. E folyamatot középpontba állítva 2013-ban az Interdiszciplináris pedagógia és a fenntartható fejlődés címmel hirdetjük meg a VIII. Kiss Árpád Emlékkonferenciát.
Nyilvánvaló, hogy a fenntartható fejlődés talán legfontosabb feltétele éppen az oktatásügy színvonala (s ezen a ponton már érzékenyen hiányzik a fenntarthatóság mellől a “fejlődés” követelménye), éppen az oktatásban jelentkezhetnek legfeltűnőbben az egész fenntarthatóság-koncepció pozitív, de negatív részletei is. Indokolt a kettős megközelítés, hiszen ahogy – Kosztolányi szavaival élve – könnyebb az “emberiség”-et szeretni, mint egyes konkrét személyeket, ugyanúgy kevésbé problematikus a “fejlődés” fenntarthatóságát célul kitűzni, mint az összes iskola fenntarthatóságát.
Debrecen – Budapest, 2013. május 15.
Kiss Endre a Programtanács elnöke |
Buda András a Programtanács titkára |