Küldöttgyűlés 2019. 1.0

Társaságunk 2019. május 24-én az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Dísztermében tartotta éves rendes küldöttgyűlését.

A küldöttgyűlés keretében került átadásra az ebben az esztendőben alapított Ádám György Érdemérem. 

A díjazottak: Csoma Gyula, Hunyady Györgyné, Köpf Lászlóné.

Az alábbiakban tesszük közzé a az elismerések átadásakor elhangzott méltatásokat.

Csoma Gyula

A Magyar Pedagógiai Társaság Ádám György Érdemérem elismerésben részesíti Csoma Gyulát.

Csoma Gyula mintegy fél évszázada a pedagógia-andragógia szakterületének, elméleti és módszertani kimunkálásának egyik meghatározó alakja, az andragógia „nagy generációjának” tagja, iskolateremtő személyiség. Munkássága jelentős mértékben járult hozzá az andragógia – a felnőttkori tanítás-tanulás – tudományának hazai megalapozásához és fejlődéséhez. Munkássága kiterjed az általános andragógia, az andragógiai didaktika és módszertan, valamint az andragógiatörténet és a komparatív andragógia területére. Korai művei révén elébe ment a napjainkban oly sokat hangoztatott élethosszig tartó tanulás elméleti megalapozásának. Kutatásai és írásai mindig problémaközpontúak, az adott helyzet elemzése révén fogalmaznak meg sokszor filozofikus igényű vagy pszichológiai általánosításokat, amelyek sokkal inkább polemizáló jellegűek, továbbgondolásra, hozzászólásra ösztönzőek, mintsem örök igazságok kinyilvánításai. Az elmúlt fél évszázadban alkotott kritikus-polemizáló írásai egymásra épülő művek sokaságát jelentik, amelyek évtizedek óta alapirodalomként szolgálnak az őt követő pedagógus és andragógus generációk számára. Csoma Gyula kiemelkedő szerepet játszott a modern magyar felnőttoktatás és -képzés, valamint az andragógia tudományának innovációjában. Munkássága idején több fontos innováció felügyelete tartozott feladatkörébe, részese volt az általános művelődési központok kialakításának, elévülhetetlen érdeme a második esély iskolarendszerének fejlesztése. Részt vett az UNESCO V. Felnőttoktatási Világkonferenciájára készülő nemzeti jelentés elkészítésében. Alkotó módon kapcsolódott be a Felnőttoktatási, -képzési Lexikon szerkesztési munkálataiba. Tudományos, tudományszervezői, fejlesztői munkássága mellett 34 éven keresztül volt a budapesti dolgozók általános iskolájának és gimnáziumának óraadó tanára.

Csoma Gyula a Magyar Pedagógiai Társaság újjáalakulásakor alapító tag, 1967-1971 között a Felnőttnevelési Szakosztály elnöki tisztséget ellátó Durkó Mátyás mellett, majd 1972-1979 között Maróti Andor elnök mellett a szakosztály titkára. Tagja volt az MTA Pedagógiai Bizottságának, elnöke a Felnőttoktatási Munkabizottságnak, részt vett a Nemzeti Távoktatási Tanács Szakértő Kollégiumának és elnökségének munkájában, szerkesztette az Andragógia c. folyóiratot és a Felnőttképzés c. kiadványt is.

Csoma Gyula munkássága, az MPT Felnőttképzési Szakosztályban eltöltött évtizedei alapján méltó képviselője az Ádám György nevével fémjelzett tudományos-pedagógiai-andragógiai szemléletnek és gyakorlatnak.

 

Hunyady Györgyné

A Magyar Pedagógiai Társaság Ádám György Érdemérem elismerésben részesíti Hunyady Györgyné-t, vagy ahogy közösségünk ismeri Hunyady Zsuzsát.

1965-től, magyar-pedagógia szakos kitüntetéses diplomája átvételétől indult tanári-kutatói életpályája. Az OPI tudományos munkatársként iskolai-nevelési kísérletek irányításával, tanulók társas-közösségi kapcsolatainak, attitűdjeinek és értékeinek vizsgálatával foglalkozott. Kutatásai, s kutatásai nyomán tanulmányai, monográfiái, könyvei fontos hozzájárulások a  gyermeki kollektivizmus, a pedagógiai közösség korszerű értelmezéséhez, e tárgyban készült munkái a téma kutatóinak körében napjainkban is források, megkerülhetetlen hivatkozási alapok.  1973-tól az MTA Pedagógiai Kutatócsoportjában osztályvezetőként Magyarországon úttörő jellegű nevelésszociológiai vizsgálatokat szervezett. 1980-tól egyetemi oktatóként a pedagógusképzés elméleti és gyakorlati kérdéseinek kutatása foglalkoztatta, a 80-as évek második felében a Budapesti Tanítóképző Főiskola főigazgatójaként a XXI. századi követelményeinek megfelelő tanítóképzési rendszer kialakításának feladatát vállalta. Ennek a rengeteg munkát és összetett feladatok megvalósítását igénylő törekvésnek az alappilléreit a közoktatással való élő kapcsolat és a képzés gyakorlatorientáltságának fejlesztése, az oktatók tudományos tevékenységének és az intézmény tudományos közéletének a megteremtése, valamint a képzési feltételek javítása jelentették. Később, tanszékvezető főiskolai tanárként a bolognai képzési rendszer tanító és óvodapedagógus képzések szakmai fejlesztő munkáiban vesz részt. Országosan elsőként dolgozta ki az ELTE PPK neveléstudományi mesterszakához illesztve a „Kora gyermekkor pedagógiája” szakirányt, amit vezetésével azóta is a Tanító- és Óvóképző Kar gondoz. Jelenleg az ELTE professor emeritusa, a Neveléstudományi Doktori Iskola témavezető oktatója. Kutatói munkásságában a kritikai pedagógia hazai megjelenése követhető nyomon, valamint fontos kiemelni a “fekete pedagógia” jelenségvilágára vonatkozó tematikát.

Tudományos és fejlesztői tevékenységéhez szervesen kapcsolódik széles körű szakmai-közéleti tevékenysége is. MTA Pedagógiai Bizottság, MAB szakbizottság, OKNT, Bólyai Ösztöndíj Kuratórium, OTKA Pedagógia-pszichológia szakbizottság, Takács Etel Pedagógiai Alapítvány, Új Pedagógiai Szemle, Magyar Pedagógia, Pedagógusképzés – néhány intézmény, szakmai folyóirat, ahol Hunyady Györgyné szakmai-közéleti aktivitása megjelent.

A Magyar Pedagógiai Társaságnak meghatározó tagja, több cikluson keresztül  Ádám György mellett a Társaság alelnöke, jelentős szerepet vállalt a rendszerváltást követően az MPT-nek az új társadalmi viszonyok közötti szerepe kialakításában, a Társaságnak az új viszonyok közötti elismertsége kivívásában. Aktívan közreműködött a Nevelésügyi Kongresszusok szervezésében és a kongresszusi kötetek szerkesztésében.   

Az MPT közösségének  életútja, elkötelezettsége, szakmai és civil szervezeti aktivitása, bölcsessége, embersége példát jelent. Elismerése nem csak a Társaság megbecsülését fejezi ki, hanem a Társaságon túlmutatóan jeleníti meg a példát mutató szakmai, civil-szakmai ethoszt is.

 

Köpf Lászlóné

A Magyar Pedagógiai Társaság Ádám György Érdemérem elismerésben részesíti Köpf Lászlónét, az MPT Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztály örökös tiszteletbeli elnökét, az Öveges József Középiskola címzetes igazgatóját.

Köpf Lászlóné a sajátos nevelési igényű, ezen belül is a diszlexiás gyermekek és fiatalok életesélyeinek egyenlőségért folytatott szakmai munka, szakmai-közéleti küzdelem egyik, ha nem az első „harcosa”. Nevéhez, munkásságához fűződik a Magyarországon addig a közoktatásban nem szerepelt speciális képzés, a diszlexiás tanulóknak érettségit is, szakmai képzési is biztosító középiskola megszervezése, irányítása. Úttörő vállalkozása országos sikert és ismertséget szerzett az iskolának, a tantestületnek. Számtalan követő iskola mintája lett az Öveges Középiskola.  Gyakorló pedagógusok és elméleti szakemberek által szerkesztett, akkreditált továbbképzésük ma is hiánypótló. Munkássága idején 33 konferenciát szervezetek – ezek dokumentumai nyomtatásban is megjelentek -, tanulmányai 18 szakmai kötetben jelentek meg. Tanárként és igazgatóként egyaránt jellemezte az emberek – gyermekek, fiatalok, szülők, kollégák, munkatársai, minden ember – tisztelete, a humanista-demokratikus értékeknek a gyakorlatban való megjelenítése, a közösségépítő szemlélet és praxis. Iskolavezetői munkája elismeréseként Budapest Főváros Önkormányzatának Közalapítványa 2009-ben Pro Scholis Urbis Díjal ismerte el az Öveges Középiskolát, az iskola nevelőtestületének innovatív tevékenységét.

 Az SNI-ügy, a diszlexiás gyermekek tanulási esélyegyenlősége személyes erőfeszítéseinek is köszönhetően jogszabályi előírásokban – a gyermekek, fiatalok jogaiban, az oktatási rendszer szereplőinek kötelezettségeiben – is megjelent. A tanulási zavarokkal küzdő diákok társadalmi elismertsége, a közoktatás hiátusainak korrigálásáért folytatott munkája eredményeként mára az SNI-s gyermekek, fiatalok problémái és ezek kezelése a pedagógiai közgondolkodás, a közoktatási rendszer működésének szerves része. Mindezen túlmenően ki kell emelni, hogy a Köpf Lászlóné vezette küzdelemnek, az Öveges Középiskola és a követő iskolák pedagógusai munkájának eredményeként ma már több ezer sikeresen érettségiző, szakmát, diplomát szerzett sajátos nevelési igényű ember köszönheti életútja kedvező alakulását, életpályája sikerességét.

Köpf Lászlóné fiatal pedagógus kora óta aktív közéleti szereplő is. Részt vett az ifjúsági mozgalomban, a szakszervezeti mozgalomban, huszonegy éve alapítója, nyugállományba vonulásáig vezetője volt az MPT Diszlexiás Gyermekek Fejlesztéséért Szakosztályának, tagja több, a gyermekek/fiatalok esélyegyenlőségéért munkálkodó civil szakmai szervezetnek is.

Az MPT közösségének jelen elismerése Köpf Lászlónénak az Ádám György példázta rendíthetetlen következetesség elismerése, a gyermekek esélyegyenlőségéért folytatott szakmai, intézményvezetői, közéleti, civil-szakmai szervezeti küzdelemének, e küzdelem eredményeinek elismerése.