Szakosztályi elnök: Dr. habil. Kálmán Anikó; drkalmananiko@gmail.com
Szakosztályi ügyvivő: Dr. Alpár Vera Noémi; alparvera@gmail.com
Célok, feladatok
Célunk a hazai felsőoktatásban:
– felmerülő problémák megfogalmazása, megoldása közös gondolkodással, cselekvéssel;
– alkalmazott oktatási, tanítási és kutatási módszertanok fejlesztése;
– hazai és nemzetközi tudományos együttműködések kialakítása;
– innovatív stratégiák felépítése, alkalmazása, jógyakorlatok (best practice) adaptációjának
tervezése;
– szakmapolitika presztízsének emelése, jövőbemutató javaslatok kidolgozása;
– felsőoktatásban dolgozók szakmai párbeszédének, kooperációjának elősegítése, fejlesztése,
összehangolása.
– Az MPT Felsőoktatási Szakosztálya szervesen kapcsolódik a Magyar Pedagógiai Társaság
honlapjának kettős céljához:
o tájékoztatni a nagy hagyományú civil szervezet tagjait és rokonszenvezőit – bizonyos
esetekben vitapartnereit – a társaság műhelyeiben zajló tevékenységekről, e
műhelyekben kialakuló álláspontokról, véleményekről,
o a társaság tagjait és rokonszenvezőit – bizonyos esetekben vitapartnereit – bevonni a
széles értelemben vett hazai és nemzetközi pedagógia (gyakorlat és tudományos
reflexiók) különböző irányzatai közötti diskurzusba.
– Mindezek érdekében a Felsőoktatási Szakosztály a korábbi évekhez hasonlóan 2022-ben is
együtt kíván működni minél több hazai és nemzetközi szakemberrel, az MPT más
szakosztályaival, felsőoktatási intézményekkel és más szervezetekkel is.
Operatív/szervezeti tevékenység
A szakosztályt 2021 tavaszán vette át az új vezetés azzal az elsődleges szándékkal, hogy szakmai
tevékenységét és tagságát aktivizálja. Alapgondolata szerint a felsőoktatásban is komoly pedagógiai
munkára van szükség, és nagyobb hangsúlyt kell fektetni az iskolarendszer szintjei közötti
kommunikációra.
A szakosztály elnöke egyidejűleg a társaság elnöke is. A szakosztály jelenleg 66 szakosztályi
tagból, a más szakosztályokból érdeklődő és érintett személyek száma 95 fő. A zártkörű szakosztályi
programokon a résztvevők száma 15-25 fő között. Társaságunk ellenőrizte a tagdíjbefizetéseket és az
aktív tagságot. Az elmúlt évben rendszeresen részt vetünk a Magyar Pedagógiai Társaság szakmai-
vezetői kollégiumi ülésein, az osztály rendezvényeiről rendszeres tájékoztatást adtunk a vezetőségi
üléseken és a Magyar Pedagógiai Társaság honlapján. Az előzetesen megfogalmazott célokkal
összahangban az elmúlt évben sikerrel járt a szakosztály aktivizálása, mozgalmas, eseményekben
gazdag évet zártunk.
Események, szakmai programok
– április 8.
Részvétel az EPALE Felsőoktatás nemzetköziesítése – Oktatás és képzés az EU-ban és itthon,
Tempus Közalapítvány, Campus Mundi programján. (A projekt tagjait a jövőben szeretnénk
meghívni egy felsőoktatási módszertani workshop megtartására.)
– április 28. (18:00, online)
A Szakmai beszélgetések, kutatások, könyvbemutatók programsorozatunk részeként
kerekasztal-beszélgetést szerveztünk, melyben Polónyi Istvánnal A felsőoktatás politikai
gazdaságtana című könyvéről beszélgettünk. A rendezvényt az ifjúságkutató és tanár, Csákó
Mihály (ELTE, WJF) emlékének ajánlottuk. A könyvbemutatót kötetlen szakmai beszélgetés
és a szakosztály szervezeti jövőképének megvitatása követte. A rendezvényt a szakosztály
ügyvivője, Alpár Vera szervezte és moderálta.
– Június 10. (17:00, online)
Verseny vagy együttműködés – A hazai felsőoktatás szinergikus lehetőségei a jövőben című
szakmai rendezvényünkön Prof. Dr. Poór József egyetemi tanárt a Koronavírus – Válság –
Kihívások című hazai, a munka világában történt átfogó kutatásnak a vezetőjét, szervezőjét
láttuk vendégül. Professzor úr bemutatta a hazai és határon túli magyar egyetemek és néhány
civil szervezet együttműködésével létrejövő tudományos projektet, és a többlépcsős, kiterjedt
nemzetközi kutatás tapasztalatait. A beszélgetést Alpár Vera moderálta.
– 2021. július 1-4.
Az MPT hagyományos nyári rendezvényeként megtartott Staféta nyári táborban a szakosztály
ügyvivő szakértője Alpár Vera Kreatív stratégiatervezés címmel tartott előadást és tréninget a
résztvevőknek. A program keretén belül egy mesebeli ország oktatási rendszerének
megújításáról szóló együttgondolkodási folyamat valósult meg.
– November 3. (16:00 órától)
A Károli Napok keretében a 70 éves Országos Tudományos Diákköri Mozgalom és a 130 éves
Magyar Pedagógia Társaság közös ünnepe alkalmából szerveztük meg a FELSŐOKTATÁS 4.0
– „A tehetséggondozás múltja, jelene és jövője” című kerekasztal-beszélgetést. A rendezvény
a felsőoktatásban alkalmazott vagy alkalmazandó tehetséggondozás fontosságáról,
lehetőségeiről szólt, és a témához illő további érdekes kérdéseket is megvitatott. Az esemény
meghívott előadói a felsőoktatás és a tehetséggondozás szakértőiként beszámoltak a saját
tapasztalataikról, és ismertették saját jövőképüket a felsőoktatásról és a tehetséggondozás
XXI. századi szerepéről:
– Dr. Bakacsi Gyula (OTDK Közgazdaságtudományi Szekció ö.tb. elnöke),
– Dr. Szendrő Péter (egyetemi tanár, az OTDT elnöke)
– Dr. Cziráki Szabina (Országos Tudományos Diákköri Tanács Titkárságának vezetője),
– Dr. Takácsné Dr. György Katalin egyetemi tanár (OTDK Közgazdaságtudományi
Szekció vezetője)
– Dr. Karlovitz János Tibor (Óbudai Egyetem, MTA)
– Dr. Torgyik Judit Emese (KJF, Neveléstudományi Egyesület alelnöke, alapító tagja,
MPT)
– Dr. Mohácsy Katalin (Matematikai Módszertani Központ, MPT)
A meghívott előadók 5-10 perces előadásait irányított beszélgetés követte, az eseményt Alpár
Vera (a Károli Egyetem adjunktusa, az OTDK Közgazdaságtudományi Szakmai Bizottság
tagja, az MPT Felsőoktatási Szakosztályának ügyvezetője) moderálta. Terveink szerint a
programról átfogó szakmai anyagot készítünk a 2022-es évben.
– Novemberben két Európai Hálózat elnökét és ügyvezetőjét hívtuk meg előadás tartásra online
formában (moderátor: Kálmán Anikó) 2021. november 11-én "Ünnepnapok az egész életen át
tartó tanulásért 2021" sorozathoz kapcsolódóan. A felmerülő kérdéskörök: a következők
voltak _ Nemzetközi felsőoktatási lifelong learning trendek – Egy aktuális UNESCO-IAU
felmérés tanulságai és üzenetei. Eőadásában reflektált az elemzés főbb irányait érintő
következtetésekre és arra is válaszokat keresett, hogy milyen módon hatnak az azonosítható
trendek az egyetemek részvételével zajló tanulási folyamatokra az intézményeken belül és
azok részvételével. Megjelennek olyan tényezők is melyek révén jobban megérthetőek az
egyetemek tanulást támogató kínálatának lehetőségei és korlátjai, különös tekintettel a
részvétel, a tanulási teljesítmények, a szervezeti kultúra és az együttműködésre alapozó
tudástranszfer formációk kihívásaira. 2021 novemberében két közismert európai hálózat
elnökét és ügyvezetőjét hívtuk meg előadóként. November 11-én, "Ünnepnapok az egész
életen át tartó tanulásért 2021" sorozathoz kapcsolódóan megtartott előadás reflektált az
elemzés főbb irányait érintő következtetésekre és arra is válaszokat keresett, hogy milyen
módon hatnak az azonosítható trendek az egyetemek részvételével zajló tanulási folyamatokra.
Emellett olyan tényezők is megjelentek az előadásban, melyek révén jobban megérthetők az
egyetemek tanulást támogató kínálatának lehetőségei és korlátai, különös tekintettel a
részvétel, a tanulási teljesítmények, a szervezeti kultúra és az együttműködésre alapozó
tudástranszfer formációk kihívásaira.
Ezt követően, november 25-én vendégünk volt Dr. Szűcs András az EDEN (European
Distance Education Network, UK) főtitkára. Az oktatásinnováció göröngyös útjain című
előadásában többek között a távoktatás, a digitalizáció, a társadalmi modernizáció és a
járványhelyzet által életre hívott digitális oktatásfejlesztési tervekkel kapcsolatban
megfogalmazott kérdésekre kereste a választ. A rendezvényeken 10-15 fő, a szakosztály
tagjain kívül egyéb érdeklődők is részt vettek. Az előadásokat Kálmán Anikó moderálta.
Munkaterv: programok, elképzelések 2022-re:
– A folyamatos szakmai párbeszéd és a tagság aktivizálása érdekében hangsúlyt fektetünk a
közösségi média bevonására, terveink között szerepel a szakosztályi Facebook-profil
létrehozása és naprakész működtetése.
– Előzetes terveink szerint félévenként egy workshop/szakmai kerekasztal-beszélgetés, további
egy konferencia és kb. három interjúbeszélgetés kerül megrendezésre.
– Néhány tervezett szakmai program, esemény:
o Felsőoktatási Esélyegyenlőségi Konferencia szervezése (tervezett meghívottak:
Derdák T., Orsós János, Daróczi, külföldi vendégek, Okt./EJ ombudsmanok stb.)
o Jövő felsőoktatása: Szakmai kerekasztal (Marusza/Stunf, Nahalka, Radó? stb.)
o Beszélgetés az egyetemek sorrendjéről Nahalka Istvánnal
o Technological, Social Development and Education
o International On-line Conference (tervezett vendégek: Prof Dr. Katalin Karikó (Senior
Vice President at BioNTech, Frankfurt); Daniel van der Lek (EP assessor for
Buildings – Rotterdam, Netherlands); Julien Duguet (Directeur Pédagogique,
Toulouse Campus), Dr. Patricia Caratozzolo (Assistant Professor; School of
Engineering and Sciences; Tecnologico de Monterrey, Mexico www.csf.itesm.mx;
Institute for the Future of Education, Associate Member)
– Nemzetközi felsőoktatási hálózatok további bemutatása (meghívott vendég az ERASMUS-tól
pl.: Verses István, Bokodi Szabolcs, a TEMPUS-tól pl.: dr. VargaBajusz Veronika, Zupkó
Gábor) programokról és pályázatokról az egyetemi oktatók nemzetközi kutatásai.
– A felsőoktatási végzettség vs. cégek kompetencia igényei: Tóthné Dr Borbély Viola (Magyar
Suzuki Zrt., Kormányzati- és Iparági Kapcsolatok; Vállalati innováció és külső kapcsolatok
vezető)
– Trendek és kihívások az egészségtudományi felsőoktatásban. Kozma Borbála, (PhD-hallgató
ELTE PPK, Semmelweis Egyetem Oktatásfejlesztési, -módszertani és -szervezési Központ)
Tervezett új együttműködések:
– V4-es országok szakembereinek meghívása, együttműködési lehetőségek ismertetése,
fejlődési irányok bemutatása
– Innovációs és Technológiai Minisztérium: Dr. Hankó Balázs Zoltán (felsőoktatásért felelős
helyettes államtitkár)
– IT Mentor Egyesület és további civil szervezetekkel való együttműködés kidolgozása,
megvalósítása.