Meghívó

ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola Neveléselméleti Műhely

2012. II. 15. 16. 15. Kazy 305-ös terem

Dr. Bakk-Miklósi Kinga  Művészeti Egyetem, Tanárképző Intézet-Marosvásárhely

Előadás címe:

A BESZÉDÉRTÉS ÉS A BESZÉDPRODUKCIÓ FEJLŐDÉSE MAGYAR–ROMÁN KÉTNYELVŰ GYERMEKEK ESETÉN

 

– kivonat-

           

Sokáig elterjedt nézetnek számított, hogy két nyelv ingereinek kitett gyermekek gyengébben teljesítenek mindkét nyelv viszonylatában a különböző beszédet mérő felmérésekben, tesztekben egynyelvű társaikhoz képest, aminek kihatása van a többi kognitív és lelki folyamatra, funkcióra, azaz esetükben különböző mértékű fejlődési lemaradásokkal, deficittel számolhatunk. Ez az állítás egyre inkább megcáfolódott, jelen hiánypótló kutatás is ezt igazolja az erdélyi (marosvásárhelyi) kétnyelvű és magyarországi egynyelvű (debreceni) óvodás gyermekek beszédértésének és beszédprodukciójának összehasonlításával.

A kétnyelvű és egynyelvű gyermekek beszédképességei közti tudományos összehasonlítások feltárhatják, hogy mennyiben különbözik a kétnyelvűség elsődleges elsajátítása az egynyelvűekétől, és leginkább, hogy ezek a különbségek mit jelentenek, milyen képességeket érintenek.