Magyar Pedagógiai Társaság
1364 Bp. Pf 176
Bp VII. Kazinczy utca 23-27
mptiroda@gmail.com
www.pedagogiai-tarsasag.hu
KISS ÁRPÁD MŰHELY
Kedves Barátunk!
A Magyar Pedagógiai Társaság Kiss Árpád Műhelyében évek óta kezdeményezünk olyan közös gondolkodást, műhelybeszélgetést, mely a műhely munkálatai során megfogalmazott definíció szerinti „abszolút pedagógusok” „titkát” kutatja.
E beszélgetések első folyamát hasonló címmel kötetben is kiadtuk (benne Kiss Árpádról, Kovács Mátéról, Faragó Lászlóról, Vargha Balázsról, Domokosról, Tamásról, Szent-Györgyi Albertről, Bálint Alizról, Hermann Alizról, Koncz Sándorról, Kontra Györgyről Ádám Györgyről, Báthory Zoltánról olvasható írás, visszaemlékezés). „Új folyamunkban” már szó esett Kodályról, Kokas Kláráról, Burchard Erzsébetről, Benedek Marcellről.
A soron következő beszélgetés fókuszába a jeles matematikus-tanár házaspár, Rényi Kató és Rényi Alfréd került.
Május 16-án 17 órai kezdettel az ELTE Pedagógiai Pszichológiai Kar Kazinczy utca 23-27. sz. alatti épületében, a 302 sz. teremben tartjuk nyilvános beszélgetésünket. Felvezető, beszélgetés-indító szavakat Rényi Zsuzsa mond (a szüleiről készült impozáns interjúkötet szerzője), a kerekasztal-beszélgetésen megszólalnak az egykori tanítványok, munkatársak, Szász Domokos, Simonovits Miklós, Katona Gyula, a szabad beszélgetésen bárki hozzászólhat.
Szeretettel hívjuk, várjuk. Segíti munkánkat, ha jelzi részvételi szándékát.
Üdvözlettel
Kiss Endre |
Hudra Árpád |
Trencsényi László |
Tomana Györgyi |
a Műhely szervezői |
„Abszolút pedagógus az a személyiség, aki többoldalú kiemelkedő tehetségét az oktatás területén bontakoztatja ki.
Faragó Lászlót idézve: „Olyan géniusz, akinek az emberalakítás vágya jelentette léte középpontját.” Tevékenységében a pedagógia sajátos művészetté, a képességek összművészetévé válik.
Az abszolút pedagógus a maga minősített és nyilvánosan bizonyított képességeit a pedagógiai médiumában valósítja meg. Választása nem a történelmi fordulatok kikényszerítette kompromisszum, de szabad elhatározás az önmegvalósításra.
Ez a meghatározás definíció szerint előfeltételezi, hogy az abszolút pedagógus jelentős önálló alkotói tevékenységgel rendelkezzék, és hogy a pedagógiai és az értelmiségi alkotás harmóniában álljon egymással.
Az abszolút pedagógust az önálló alkotói tevékenység magas szintje választja el a kísérletező és újító pedagógusok ugyancsak kiemelkedően fontos többi csoportjától.
Az abszolút pedagógus pedagógiájának középponti eleme a világszerűség. Mindig egy egész világot közvetít a tanuló számára, amely a tudásoknak és magatartásoknak más és más elemekből összetevődő konkrét együttese.
A világszerűségen, a világ egészben való megjelenítésének képességén alapul az abszolút pedagógus mindennapokban is átélhető karizmája.
Az abszolút pedagógus a tudás és a művelődés egyetemességét a maga módján viszi be a gyermekek világába.
Abszolút pedagógiai gondolat, hogy a társadalmi felszabadításnak feltétele a gyermek felszabadítása. A társadalom felszabadítása és a gyermek felszabadítása sokszorosan áthatják egymást.
Meggyőződésünk, hogy az abszolút pedagógusok életművének feltárása és e csoport egyre elmélyülő kutatása erőteljesen át fogja írni a pedagógia történetén kívül huszadik század magyar eszme- és kultúrtörténetét is.”