az MPT előtt álló feladatok – középtávú cselekvési program
(elfogadta a társaság küldöttgyűlése egyhangú szavazással)
1. A Magyar Pedagógiai Társaság munkájának tervezésekor a Társaság 125 éves múltjának értékeiből indul ki. Ez a 125 év több generáció és jelentős társadalmi-gazdasági változások időszaka volt, mely a tanulságok feldolgozására, folyamatos megújulásra és fejlődésre ösztönzi a Magyar Pedagógiai Társaságot is. Múltunk olyan szakmai-kulturális tőke, mely felelősséget jelent a hazai pedagógus szakma elméletének és gyakorlatának további korszerűsítésében. Ezért is tekintünk a 125 éves évfordulóra úgy, hogy a Társaság tagjait, szervezeteit, partnereit mozgósítsuk és megnyerjük az előttünk álló jelenkori feladatokra egy középtávú cselekvési programmal, annak széles körű előkészítésével, megvitatásával és kommunikációjával.
a) Hagyomány / Tradíció
A MPT a magyar nevelésügy legnagyobb történeti hagyománnyal rendelkező civil szakmai szervezete. A történeti léptékkel is mérhető idő alatt kiforrottak azok a hagyományok, amelyek megjelennek az társasági munka célkitűzésében, a Társaság szervezeti felépítésében, a társasági munka tartalmában. A Társaság a jövőben is e tradíció jegyében kíván civil aktivitási keretet biztosítani mindazon szakemberek számára, akiknek a magyar nevelésügy fontos, azonosulni tudnak az MPT-vel, és ez az azonosulás aktivitásban is megjelenik.
b) Haladás-fejlődés/ Progresszió
Az MPT alapításától kezdve a magyar nevelésügy fejlesztése, gazdagítása mellet volt elkötelezett, tevékenységében a társadalmi – egyéni és közösségi – fejlődést szolgáló kezdeményezések kaptak teret. Vonatkozik ez egyaránt a neveléstudomány bármelyik területére, rokon és társtudományaira, egyéb tudományok eredményeire, és a nevelési gyakorlat példát mutató hazai és nemzetközi eredményeire. A Társaság munkáját a jövőben is a neveléstudomány eredményei és a példát mutató pedagógiai gyakorlat vezérlik, a Társaság munkájában a haza és haladás értékeit képviseli.
c) Párbeszéd / Dialógus
A MPT vállaltan a szakmai párbeszéd szervezete. Küldetésünknek tekintjük, hogy a nevelésügyben érintett intézmények, szervezetek, szakmai értelemben vett iskolák, szakmai csoportok, szakemberek, minden szereplő, minden érdekelt fél között alkalmat teremtsünk a tárgyszerű vitára, konzultációra, az álláspontokat tisztázó egyeztetésre, a gyerekek boldogulását segítő nevelési gyakorlat kialakítására. Ez egyben azt is jelenti, hogy – alapszabályunkkal összhangban – elfogadjuk más szervezetek párbeszéd-kezdeményezését is. A párbeszéd ennek megfelelően sokféle munkaformában jelenhet meg. A Társaság munkáját a jövőben is a széles értelemben vett párbeszéd, a párbeszédre való nyitottság, a párbeszéd kezdeményezése, a párbeszédre való felhívás elfogadása határozza meg.
d) Alkotás-építés / Konstruktivitás
Az MPT civil szakmai szervezetként nem elkülönülő elméleti műhely, hanem gyakorlatra orientált, a társadalmi gyakorlat, a nevelésügy gyakorlata által felvetett kérdésekre adható, elméletileg megalapozott gyakorlati válaszok megjelenítésnek szervezete. A Társaság munkájában az elmélet és a gyakorlat a pedagógiai valóság nem két egymástól elkülönülő részeként, hanem ugyanannak a jelenségnek két, egymással szoros kapcsolatban, kölcsönhatásban álló elemeként jelenik meg. Ezt az elméletigényes, gyakorlatorientált konstruktivitást jelenítjük meg kritikai megnyilvánulásainkban is. A Társaság a jövőben is a konstruktivitás jegyében kívánja szervezni munkáját, legyen szó a nevelésügy bármilyen kérdéséről, akármelyik területéről.
e) Szervezeti sokszínűség
A MPT tagjainak, szervezeti egységeinek elkötelezettsége, aktivitása alapján létezik, működik. A Társaság civil szakmai szervezetként törekszik a nevelésügy szakmai gazdagságát szervezeti kereti között megjeleníteni, befogadja mindazon szakembereket, szakemberek csoportjait, akik a Társaság célkitűzéseit, Alapszabályát elfogadják, és a célok elérése érdekében az alapszabályi keretek között tevékenykednek. A Társaság a jövőben is igyekszik tartalmi, és ennek megfelelő szervezeti sokszínűségét megőrizni, a változó világhoz a történelmi idők alatt kiforrott alapelvei mentén alkalmazkodó civil szakmai szervezeti jellegét megőrizni.
2. A Magyar Pedagógiai Társaság – alapszabályában kifejezetteket megerősítve – olyan nevelésügyi, oktatáspolitikai, pedagógiai törekvéseket támogasson, melyek a méltányosság, a jobb foglalkoztathatóság és a hatékonyság javítása, a gyermeki jogok érvényesítése, a szubszdiaritás, az érdekviszonyok demokratikus érvényesítésére épül s szándékaival átfogja a teljes életutat a korai gyerekkortól felnőttkori tanulásig, családtól civil kezdeményezésekig, biztonságos állami ellátó rendszerektől a piaci kezdeményezésekig.
3. Növelni kell a Társaság működési bevételeit. Támogatók, partnerek, szakmai megbízók keresésével, érzékelhetőbb támogatást kell nyújtani fontos programot szervező szervezeti egységeknek, szervezeti egységek összefogásából születő kezdeményezéseknek.
4. A Magyar Pedagógiai Társaság őrizze, fejlessze nyitottságát, alakítson kapcsolatokat a célok és érdekek, értékek közelítése mentén más civil szerveződésekkel, felsőoktatási, közoktatási, kulturális intézményekkel, vállalkozásokkal. A kapcsolatépítésben erősödjön a hazai kisebbségek pedagógusközösségeivel, illetve a határon túli magyar pedagógusszervezetekkel kialakított együttműködés.
5. Meg kell őrizni a nyilvánosságban kialakult helyzetünket, egyben növelni az internetes tájékoztatásban részt vevők számát, e kommunikáció kölcsönösségét.
6. Alapszabályunkba foglalt tevékenység- és program-minimum biztosításával erősítsük meg a szakmai munkát, a testületek ülésrendjében folytassuk a hagyományos rendszer-, és szabályszerűséget.
7. Fokozzuk a Magyar Pedagógiai Társaság tagjainak identitását a társaság közösségeivel, fontos üzenetekkel érjük el az egész tagságot. Készüljön a Társaság tagjainak megkérdezésére épülő online „Tükör”.
8. A szervezetfejlesztést illetően stabilizálni érdemes meglévő szervezeti egységeinket, őrizzük meg nyitottságunkat új kezdeményezések előtt, de az érdeklődő közösségeket orientáljuk nagyobb integrált egységek felé.
9. Pályázatokkal, toborzó programokkal el kell érni, hogy a doktoranduszok, egyetemi hallgatók, pályakezdő pedagógusok köréből legalább 125 fővel növekedjék a társaság tagsága. Ennek szolgálatába álljon a Staféta-tábor hagyománya is. Fokozódjon a társasági jelenlét a pedagógusképző intézményekben, a továbbképzések porondján.
10. A hagyományokhoz fűződő hűség jegyében készítsünk elő – megyei tradíciókat is felidézve, az alapítók emlékét feltárva – olyan konferenciát, mely megidézi 1891-et, mint a modernizációs utat választó magyar értelmiség jelentős mérföldkövét.Készítse elő a programot fiatal kutatóknak kiírt pályázat.
Budapest, 2014. május 31.