MPT Kisgyermeknevelési Szakosztály Stratégiája 2020-2022
Az MPT által kiadott stratégia szellemében és annak értelmezése alapján fogalmaztuk meg saját stratégiai céljainkat. Egyetértünk az alapelvekkel, ugyanakkor konkrétan lebontottuk a mi szakosztályi specialitásainkra, lehetőségeinkre, valamint tennivalókra.
- A regionális, helyi szintű vezetés és tagsági élet folytatása
Indoklás: az országos szintű tagság igényei és szükségletei miatt nem lehet Budapestre koncentrálni, a helyi igényeknek, a helyi problémáknak kell megfelelni, ezen kívül ezzel a megoldással is építeni tudjuk a szakmai hatékonyságot országszerte. Feladat: a területi (régió) szakmai kapcsolattartóival (képviselőivel) éves személyes találkozó.
- A Világjátékhoz kapcsolódó „Játsszunk Mindannyian” országos játéknap folytatása és további támogatása széles körben
Indoklás: a helyes játékfelfogást segíti, a családok és a települések közösségét, együttességét erősíti. Feladat: játéknap terjesztése, széles körű helyi szervezési lehetőségekre építés
- Az inklúzió, neurodiverzitás és a digitalizáció témák folytatása a gyakorlatban
Indoklás: a nehéz, feltételek nélküli körülmények miatt az integráció elfogadottsága visszaesett, a megvalósítása rosszabb, mint volt, ráadásul, a digitalizáció “bekúszik” az óvodapedagógiába is, aminek az előnyeit ki kellene használni az inklúzió területén is.
- Szakmai innovációs tevékenységek bemutatása, szakmai párbeszédek, viták folytatása, publikációk terjesztése
Indoklás: az intézmények egy része kiemelt, helyi szakmai tudásra támaszkodva innovatív tevékenységek során váltak bázisintézménnyé, kutató-fejlesztő központtá, alap- és továbbképzést biztosító intézménnyé. Munkájuk és eredményeik bemutatása, közzé tétele többféle formában és módon emeli a kisgyermekkori nevelés presztízsét. Feladat: kapcsolatszélesítés az alapképzés és továbbképzés, valamit az elmélet és a gyakorlat összhangjára és a hazai és a nemzetközi K+F munkálatokra támaszkodás.
- Az új NKT “monitorozása” (vagy másképpen fogalmazva) a megjelenő rendeletek, intézkedések nyomon követése, megvitatása és álláspontok, vélemények nyilvánosságra hozatala
Indoklás: az irányításban bekövetkező változtatások miatt többször kell megvitatni a „hogyan tovább” kérdését is. Össze kell ülni (alegységenként, régióként), hogy ki, hogyan oldja meg a törvényt a gyakorlatban. Sajnos rengeteg negatív megoldás születik bizonytalan időszakokban, pl. most a beiskolázással kapcsolatban: fizetős kurzusok a gyerekeknek iskola előkészítés címén, illetve ugyan ez óvodapedagógusok, fejlesztő pedagógusok, tanítók esetében az erre való felkészítés címen. A gyermekek érdekét figyelmen kívül ható tevékenységeknek gátat kell szabni.
- A meglévő Facebook csoportunk (Kisgyermekről kisgyermekért) újjáélesztése, nyitottá tétele
Indoklás: a zárt csoportban lehetne online is aktív, közösségi életet élni, a napi elvi és gyakorlati kérdéseket megvitatni. Ugyanakkor vannak témák, melyek közzétételével a társadalom tagjaiban szeretnénk erősíteni a gyermekközpontú és személyiségközpontú nevelés jelentőségét, fontosságát az együttnevelés elveinek és gyakorlatának meghonosítását.
- Kisgyermeknevelési Charta megalkotása
Indoklás: egy általános Kisgyermekkori Charta alkalmas lehet arra, hogy erre hivatkozva tudjon a Szakosztály, és bárki, aki e korosztállyal foglalkozik állásfoglalását közreadni. Vitákban tudjunk mire utalni, érvelni, netán harcolni is, ha kell. Fontos, hogy a mit, a mikor, a miért és hogyan kérdésekben mindig a gyermekérdekek érvényesítését és a határozott értéket hordozó szakmai állásfoglalást tudjuk megfogalmazni. Ehhez nyújtanának segítséget a Charta pontjai.
- január 25.
A Kisgyermeknevelési Szakosztály elnöksége és a Szakosztály meghatározó személyiségeinek tagjai