Beszámoló

Az MPT Közösségpedagógia Szakosztály

BESZÁMOLÓJA

a 2019. évi munkáról

 

A Közösségpedagógia Szakosztály a Társaság nagy hagyományú Makarenko Munkabizottsága örököseként, jogutódjaként jött létre. Célunk a szakosztály létrehozásával az volt, hogy a Társaság keretein belül gondozzuk a közösségpedagógia hagyományait, s egyben arra irányítsuk a figyelmet, hogy a nevelés összetett folyamatán belül a társadalmi szempontól fontos értékeken alapúló társas együttműködés nélkülözhetetlen a társadalmi viszonyok között boldogulni akaró emberek életében.

E cél vezérelt bennünket akkor, amikor a 2019. évben a magyar közösségpedagógia keresztény hagyományait és jelenét állítottuk a szakmai munka középpontjába.

Sztehlo Gábor evangélikus lelkész a második világháború budapesti vérzivataros napjaiban vállalt gyermekmentő feladatot. A város felszabadulása után a mentett gyerekek csoportjával szervezete meg a Gaudiopolis néven ismertté vált gyermekköztársaságot. Sztehlo Gábor tevékenységét az ELTE PPK Zöld Vadonjában a Sztehlo-gyerekek voltunk c. kötet apropóján (szerk. Andrási Andor és Laborczi Dóra, Luther Kiadó, 2018.) Merényi Zsuzsa Sztehlo-kutató és Füzéki Bálint, egykori Gaudiopolis-polgár mutatták be. A szakember és a történelmi helyzetet megélt növendék hitelesen mutatták be a mának is példát mutató gyakorlatot.

Mustó Péter jezsuita atya Latin-Amerikában, hosszabb ideig Bogotá szegénynegyedében vállalt gyermekek között nevelői feladatot. Munkásságára több kötetben emlékezett vissza (lásd pl. Remény és kétség között Bogotá utcáin, Longinus Kiadó, Szeged, 2008.), s a Zöld Vadon keretében szervezett beszélgetésben foglalta össze tapasztalatait. A protestáló katolikus, ahogy őt a beszélgetés egyik résztvevője nevezte, a kibontakozó fogyasztói társadalmat maga mögött hagyva választotta a hitének, meggyőződésnek inkább megfelelő terepet, azt a helyet, ahol a nélkülöző gyermekek számára az ő jelenléte önmagában is segítséget jelentett. Ezen túl a nélkülöző gyermekekkel sorsközösséget vállaló közösségépítő munkája már-már legendás alakká formálta …

A közösségpedagógia magyar hagyományai között fontos helyen szerepel a debrecen-ebesi Fiukfalva gyakorlata. Pataki Gyula, e gyermekközösség egyik szervezője munkásságát az MPT 2019. évi küldöttgyűléséhez kapcsolódva az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum dísztermében kiállítás formájában mutattuk be. A kiállítás anyagának rendezésében szerepet vállaltak az OPKM szakértő munkatársai és az MPT Gyermekérdekek-Korczak Munkabizottság tagjai is.

A közösségpedagógia hagyományai mellett eleven gyakorlatként ismerkedtünk meg a Magyarországi Evangélikus Testvérközösség fenntartásában működő MÁV-telepi iskola gyakorlatával. Az iskola a közösségpedagógia értékálló hagyományait alkalmazza a mai nevelési helyzetek megoldásában, különösen a hátrányos szocio-kulturális helyzet kezelésében, s egy olyan iskolamodell szerint működik, ahol az iskolahasználók közös tevékenysége, demokratikus együttműködése eredményeként alakul az iskola világa. E program megszervezésében is együttműködtünk az MPT gyermekérdekek-Korczak Munkabizottságával.

Munkánk feltételeit nagyban segítette, hogy pályáztunk és támogatást nyertünk a Barankovics Alapítványtól. A támogatás a programok megszervezésére és a programok tartalmát megjelenítő kiadvány elkészítésére vonatkozott. A kiadvány, 156 oldalas kötet 2019 őszén jelent meg, s azt az egyéb MPT-kiadványokat bemutató Zöld Vadon program keretében Tóth Tamás Május ismertette. (Kersztény kultúra és közösségpedagógia, szerk. Fábry Béla és Trencsényi László, MPT 2019. ISBN 978-963-7123-60-03) Könyvismertetése egyben a közösségpedagógia modern elméletének vázlataként volt.

A kiadvány szerkesztése során a megvalósult programok tartalmi összefoglalója mellett szemelvényeket jelentettünk meg a beszélgetés-programsorozat szereplőinek munkáiból, eredeti dokumentumot jelenítettünk meg, a keresztény szellemiségű nevelés néhány jelentős személyiségét idéztük meg írásaikkal illetve a munkásságukkal foglalkozó tanulmányokkal, s néhány olyan felekezeti fenntartású intézmény gyakorlatát is ismertettük, melyek életében, pedagógiai gyakorlatában természetes módon jelenik meg a közösségnevelés.

Szakosztályunk ebben az esztendőben megvalósított programjaival és a programok tartalmának összefoglalóit befogadó kötet szerkesztésével, kiadásával teljesítette az éves munkára vonatkozó célkitűzését.

Ugyanakkor önkritikusan kell beszélni a szakosztály helyzetéről. Erre vonatkozik egy szervezeti kereteket érintő kezdeményezés.

Tapasztalva, hogy a szűkebben a nevelés kérdéseivel foglalkozó szervezeti egységek tagjainak létszáma és szervezeti aktivitása változó intenzitású, több ilyen szervezeti egység a működőképesség határán van, elnökségi kezdeményezésre kapcsolatot vettünk fel e szervezeti egységek vezetőivel egy integrált szakosztály létrehozása céljából. A megkeresésekre több pozitív válasz érkezett. Az egyeztetés eredményeként 2020 januárjában kerül sor egy olyan közös szakmai-szervezeti programra, mely a jövőt illetően hivatott dönteni. A kezdeményezésben érintett szakosztályok a Közösségpedagógia Szakosztály mellett a Neveléselméleti, a Szabadidőpedagógia, a Szomatikus nevelési, a Neveléslélektani és a Mozgalompedagógiai szakosztályok.

 

Fábry Béla

a Közösségpedagógia Szakosztály elnöke

 

Kelt Budapesten, 2020. január 25-én.