Szakosztály a Korai Iskolaelhagyás Megelőzéséért

 

 

Beszámoló a Szakosztály 2022. évi tevékenységéről

            A korai iskolaelhagyás megelőzésének egyes tanulót érintő támogatása a 2022-es évben sem vált a szakosztály tevékenységének fókuszát jelentő aktivitássá.

A szakosztály bázis intézményeként szerepet vállaló, a szakosztály tevékenységének helyet adó KONTIKI-SZAKKÉPZŐ Szakképzés Szervezési Nonprofit Zrt. Állami Számvevőszéki vizsgálata, és az ehhez kapcsolódó, az iskolák létét is veszélyeztető társhatósági magatartások, jelentős erőforrásokat kötöttek le. A szakosztály amúgy is megfogyatkozott vezetése kevéssé töltötte be a társaságon belüli kapcsolatépítéshez, tudásmegosztáshoz azaz a szakmai tevékenység legfontosabb részéhez szükséges szerepét, a szakosztály tagjai kicsit magukra maradva, saját környezetükben fejtették ki szakmai munkájukat.

A Pedagógiai Társaság szakosztályaival való szakmai kapcsolat keretében részt vettünk a Prevenciós Szakosztály konferenciáján, de a társszakosztály prevencióra vonatkozó rendszerszemléletű fejlesztő tevékenységéhez való kapcsolódási szándékunk aprópénzre váltása a 2023-as évre maradt.

Hasonlóan belterjes aktívitássá csendesedett szakosztályunk tagjai részéről az általunk raktározott, a Pedagógiai Társaság által fellelt és gondozásába vett, a korábbi a zánkai Gyermekalkotások Galéria pályázataira 1974 óta beérkezett műalkotások – gyerekrajzok, festmények, batikok, kerámiák , fafaragások, rézdomborítások, egyéb népművészeti és más kézműves tárgyak – érték őrző tárolása, iskolaépületet színesítő bemutatása.

 

A 2022-es év talán legfontosabb szakmai eredménye a jelentős számú iskolaváltó tanulók tanulmányi „előmenetelének”, tanulmányi „sikerességét” befolyásoló körülményeinek esetleírásokban történő dokumentálása. Az esetek dokumentálásába bekapcsolódni vállalkozók számára lassan átadhatóvá válik az esetleírásokhoz adható tematikai ajánlás, megközelítési lehetőségek sora.

 

A 2022-es év katartikus felismerése volt, hogy a köznevelési rendszer egyik alapproblémája – a tanulók korai iskolaelhagyásával is összefüggő szelekciós mechanizmus mellett -, a pedagógusok korai iskolaelhagyása. A következő időszak kérdése lesz majd, hogy e kérdéskört a Társaságon belül a mi szakosztályunk, vagy valamely, a pedagógus létforma kutatásához, vizsgálatához jobban értő szakosztály gondozza. Az egyértelművé vált számunkra, hogy e kérdéskör meghatározó jelentőségűvé vált a köznevelési rendszer ellátási minőségének növelése érdekében.

 

Szakosztályunk 2022. évi tevékenysége egyértelművé tette, hogy elengedhetetlen a szakosztály munkájába további – lehetőleg a jelenleg tagok életkorához képest fiatalabb – új tagok bevonása, illetve a területi tagozatokkal történő kapcsolatfelvétel.

 

 

Budapest, 2023. február 6.

 

                                                                                   Kajos László