Tudósítások a felnőttképzés világából 2.

Módszertani innovációk a szakképzésben konferencia

  1. november 28. BME Műszaki Pedagógiai Tanszék

Összefoglaló

Napjainkban az oktatásügy és a szakképzés kulcskérdése, hogy honnan és hogyan pótolható az a csökkenő számú, felkészült munkavállalói réteg, amely képes lépést tartani a technológiai változásokkal és szaktudását és munkaerőpiaci kompetenciáit folyamatos tanulással naprakésszé tenni. Hogyan lehet egyre közelebb hozni a szakképzés és a gazdaság világát, hogyan lehet motiválni a vállalatokat, szervezeteket, hogy tudatosan építsék ki tudásmenedzsment rendszereiket és váljanak a munkahelyi képzések bázisává. A konferencia e kérdés megválaszolásához kívánt hozzájárulni azzal, hogy kiindulva a korai iskolaelhagyás és lemorzsolódás problematikájából számba vette és bemutatta azon innovatív eredményeit, amelyeket a szakképző intézményrendszerben sikerrel lehet alkalmazni a lemorzsolódás elleni küzdelemben.

A bevezető rövid problémafelvető előadás „Pedagógiai-andragógia kérdések és lehetséges válaszok” címmel körvonalazta a Budapesti Komplex Szakképzési Centrumban (BKSZC) a VEKOP-8.6.3-16 „A szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése” c. pályázat keretében megvalósított projekt néhány innovatív eredményét. A három éves (2017-2020) futamidejű projekt cél és feladatrendszere a szakképzésben tanulók végzettség nélküli lemorzsolódásának csökkentésére és az alapkészségek fejlesztésének támogatására irányult. Feladatként prevenciós és intervenciós feladatok elvégzését jelölte meg a többségében hátrányos helyzetű tanulói körben, fokozott figyelemmel a tanulási nehézségekkel küzdő tanulók egyéni és csoportos segítésére.

Az előadások bemutatták azokat a módszereket, jó gyakorlatokat, amelyek – a projekt eddigi eredményei szerint – alkalmasak a lemorzsolódás csökkentésére, a tanulók motiválására választott szakmájuk művelésére, szakmai elhivatottságuk fokozására, vagy akár e területen nemzetközi sikerek elérésére. A BKSZC jó gyakorlatairól szóló bemutatók keretében a résztvevők megismerkedhettek a felnőtt tanulók mérésére is kiterjesztett Kognitív Profil Teszt 1500 fős tanulói mintán megvalósított mérésének első eredményeivel, valamint a BKSZC tanulóinak fejlesztését célzó Komplex Instrukciós Program filozófiájával, a módszer BKSZC-ben történő széleskörű bevezetésének tapasztalataival és a heterogén tanulói csoportok motiválása és képességfejlesztése terén elért pedagógiai eredményeivel. A pályaorientáció terén végzett újító munka mellett a módszertani fejlesztések területén a nyelvoktatás szaknyelvi kiterjesztésének kísérlete került napirendre. BKSZC-n kívüli fejlesztésként hallottunk a szakmai képzés és a gazdálkodó szervezetek közötti együttműködés jó gyakorlatáról és a digitális módszerű tananyagfejlesztésről, a műszaki pedagógusképzés helyzetéről, tartalmáról. Nagy sikert aratott a konferencián nem megszokott programelem, amelynek keretében bemutatkozott a 2019. évi Worldskill verseny világbajok tanulója, Simon Krisztián, és Fekete Zoltán, a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum Kaesz Gyula Faipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája tanára. A programot az EPALE Magyarország programról szóló tájékoztató és néhány Európai Uniós – szakképzést érintő – eseményéről szóló tájékoztatás zárta.

Lejegyezte Kraiciné dr. Szokoly Mária PhD, 2019. november 29-én