Tudósítások a felnőttképzés világából

„Mérőeszközök az alapkészségek fejlesztéséhez” workshop

Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat 2019.november 25.

 

  • (Összefoglaló)

A globalizált világ oktatással és képzéssel kapcsolatos kihívásai, az élethosszig tartó tanulás követelménye reflektorfénybe állította a sikeres és hatékony gyermek- és felnőttkori tanulás kérdéskörét, amelynek alapfeltétele az alapkompetenciák megléte és fejlesztésének lehetősége. Napjainkban a nagy nemzetközi vizsgálatok (PISA,  PIAAC) azt mutatják, hogy mind a iskolából kikerülő fiatalok, mind a felnőtt lakosság körében az alapkompetenciák megléte hiányos és ennek enyhítésére irányuló, sokszor jelentős uniós és hazai pályázatokkal támogatott kísérletek sem elég hatékonyak. Különösen nagy kérdés ez a valamilyen okból tanulási nehézséggel, sajátos tanulási igénnyel küzdő társadalmi csoportok esetében, így a szociokulturális hátrányban élők, a fogyatékosok vagy megváltozott munkaképességűek, a diszlexiások, az idősek, a zártan élők pl. a fogvatartottak és a leszakadó régiók szakképzetlen lakossága körében. E csoportok jelentik ma Magyarországon a munkaerőpiaci tartalékot, sikeres felzárkóztatásuk és szakképzésük kulcsfontosságú az országi gazdasági fejlődésének fenntartásához.

Ezeknek a csoportoknak a felnőttkori tanítása-tanulása sajátos pedagógiai-andragógia feladatot és szakértelmet igényel, így kiemelt figyelem hárul a fejlesztő munka vagy a pályaorientáció alapját képező alapkészségek mérésének feladatára.

A workshop az alapkészségek fejlesztése szempontjából különösen értintett célcsoportokra, másrészt mérőeszközök fejlesztésére, jó gyakorlatára irányuló kutatások bemutatására fókuszált. A bevezető prezentáció a magyar Szakképzés 4.0 dokumentum alapján bemutatta a hazai szakképzés előtt álló feladatokon belül az alapkompetenciák fejlesztésének fontosságát. A résztvevők megismerkedtek és beszélgetést folytattak a Gyarmathy Éva által kifejlesztett, gyermekek és felnőttek kognitív képességeinek mérését szolgáló Kognitív Profil tesztről, valamint néhány, a gyógypedagógiai képzésben alkalmazott mérőeszközről, a szakmai tanterv adaptációkról (NSZFH) és ezek kapcsán a mozgáskorlátozott, a hallássérült, a tanulásban akadályozott és a látássérült csoportok szakmai tanterv  adaptációk hiányosságairól.

 A beszélgetésnek különösen kedves hangulatot kölcsönzött, hogy a mérések prezentálói doktori tanulmányaikat végző, fiatal kutatók voltak, a hozzászóló szakértők pedig a felnőttkori tanulás jeles hazai képviselői. A jó hangulatú, a problémákat és a sikereket egyaránt bemutató beszélgetés kapcsán további együttműködési lehetőségek tárultak fel mind a Pedagógiai Szakszolgálat, mind az egyetemek, mind a oktatás és szakképzés világa számára.

Lejegyezte: Kraiciné Szokoly Mária PhD

  1. november 26.