2009/8–9 Tartalom
Tanulmányok
3 Polónyi István: A hazai felsőoktatás gazdasági működése,
szerveződése és vezetése a 2000-es évek legelején
27 Szolár Éva: Szervezetelméletek a felsőoktatás-kutatásban
47 Vincze Szilvia: A diplomások túlképzésénekmegnyilvánulásai
71 Zombai Tamás: Kényszer és jog a közoktatásban
80 Kerner Anna: Mire jó a fi lozófi a? A kompetenciákfejlesztésének l
lehetőségei a filozófiatanításban
91 Forgó Sándor: Az új média és az elektronikus tanulás
97 Pintér Borbála: Jelenkori szövegértés egy 19.
századi irodalmi művön keresztül
Változások kora –3I Akadémia
106 Vass Vilmos: A tantervi tartalmakmint a fejlesztés eszközei1
112 Szabó Mária: Tények és pedagógiai babonák aközoktatás kezdő szakaszának szerepéről
119 Miklósi László: A történelem és a társadalomismeretúj tartalmai a demokráciára nevelés tükrében
123 Veres Gábor: Az integrált természetismeret és a NAT
134 Póta Mária: Újszerű módszerek –eredményesebb matematikaoktatás?
145 Némethné Büki Bernadett: Az aktív táblaa matematikaórán, ahogyan én
látom
148 Cselovszki Jenő: Érettségit szerezni felnőttkorban.A levelezői távoktató módszer tapasztalatai
154 Rátkainé Hegedűs Ilona – Szalainé Tóth Ibolya: A Lőrincz-féle komplex tantermi játékok a Szandaszőlősi Általános Iskola, Művelődési Házés Alapfokú Művészetoktatási Intézményben
Nézőpontok
164 „Nem az a kérdés, hogy hány tanár tanítja, hanemaz, hogy hány diák fogja olvasni!” Beszélgetés FűzfaBalázs: irodalom_12. című tankönyvéről (Mayer József)
171 „Az állampolgároknak nem az számít, mint ami arészvényeseknek.” Az innovációs stratégia és azoktatási ágazat. Szerkesztőségi beszélgetés
Oktatástörténet
181 Hunyady Györgyné: Tervezés és eredményvizsgálat.Majzik Lászlóné emlékére
Világtükör
188 Jancsák Csaba: Az oktatás emberi jogi megközelítése.Az UNESCO 2007-ben megjelent kötete
195 Jane Claes – Felvégi Emese: A csodaszarvasmondától a Shakespeare-mangáig. Az Amerikai Könyvtárosszövetséggyermek- és ifjúsági irodalmi díjai
Látókör
209 Sipos László: A gyermek mint áldozat, avagy a gyermekeksérelmére elkövetett bűncselekmények alakulása
216 Kovácsné Tóth Ágnes – Feith Helga Judit – Peisser-Puli Edit – Körösiné Szigethy Zsuzsanna – Dusek Tamás:Diplomásápoló- és pedagógushallgatók demográfi aiés szociokulturális azonosságai és különbségei
Műhely
229 Kósa Jánosné: Hogyan lehet a történelem éstársadalomismeret tanítása során a tanulók előítéletesgondolkodásának csökkentésére törekedni?
Könyvjelző
233 Kompetenciák és tantervek. Perjés István – VassVilmos (szerk.) A kompetenciák tantervesítésecímű könyvéről (Sántha Kálmán)
237 Két könyv az irodalomtanítás megújításáért (Gajdó Ágnes)
243 Útravaló. Benedek Krisztina – Sándor Ildikó (szerk.)
Útravaló – A néphagyomány közvetítésének módszerei az óvodában című könyvéről (Gécziné Laskai Judit)
247 Helyi tantervet szolgáló tankönyv Veszprémről (Bőszéné Szathmáry-Nagy Anikó)