Új ÚPSZ

2009/8–9  Tartalom 

Tanulmányok

3 Polónyi István: A hazai felsőoktatás gazdasági működése,

szerveződése és vezetése a 2000-es évek legelején

27 Szolár Éva: Szervezetelméletek a felsőoktatás-kutatásban

47 Vincze Szilvia: A diplomások túlképzésénekmegnyilvánulásai

71 Zombai Tamás: Kényszer és jog a közoktatásban

80 Kerner Anna: Mire jó a fi lozófi a? A kompetenciákfejlesztésének l

lehetőségei a filozófiatanításban

91 Forgó Sándor: Az új média és az elektronikus tanulás

97 Pintér Borbála: Jelenkori szövegértés egy 19.

századi irodalmi művön keresztül

Változások kora –3I Akadémia

106 Vass Vilmos: A tantervi tartalmakmint a fejlesztés eszközei1

112 Szabó Mária: Tények és pedagógiai babonák aközoktatás kezdő szakaszának szerepéről

119 Miklósi László: A történelem és a társadalomismeretúj tartalmai a demokráciára nevelés tükrében

123 Veres Gábor: Az integrált természetismeret és a NAT

134 Póta Mária: Újszerű módszerek –eredményesebb matematikaoktatás?

145 Némethné Büki Bernadett: Az aktív táblaa matematikaórán, ahogyan én

látom

148 Cselovszki Jenő: Érettségit szerezni felnőttkorban.A levelezői távoktató módszer tapasztalatai

154 Rátkainé Hegedűs Ilona – Szalainé Tóth Ibolya: A Lőrincz-féle komplex tantermi játékok a Szandaszőlősi Általános Iskola, Művelődési Házés Alapfokú Művészetoktatási Intézményben

Nézőpontok

164 „Nem az a kérdés, hogy hány tanár tanítja, hanemaz, hogy hány diák fogja olvasni!” Beszélgetés FűzfaBalázs: irodalom_12. című tankönyvéről (Mayer József)

171 „Az állampolgároknak nem az számít, mint ami arészvényeseknek.” Az innovációs stratégia és azoktatási ágazat. Szerkesztőségi beszélgetés

Oktatástörténet

181 Hunyady Györgyné: Tervezés és eredményvizsgálat.Majzik Lászlóné emlékére

Világtükör

188 Jancsák Csaba: Az oktatás emberi jogi megközelítése.Az UNESCO 2007-ben megjelent kötete

195 Jane Claes – Felvégi Emese: A csodaszarvasmondától a Shakespeare-mangáig.  Az Amerikai Könyvtárosszövetséggyermek- és ifjúsági irodalmi díjai

Látókör

209 Sipos László: A gyermek mint áldozat, avagy a gyermekeksérelmére elkövetett bűncselekmények alakulása

216 Kovácsné Tóth Ágnes – Feith Helga Judit – Peisser-Puli Edit – Körösiné Szigethy Zsuzsanna – Dusek Tamás:Diplomásápoló- és pedagógushallgatók demográfi aiés szociokulturális azonosságai és különbségei

Műhely

229 Kósa Jánosné: Hogyan lehet a történelem éstársadalomismeret tanítása során a tanulók előítéletesgondolkodásának csökkentésére törekedni?

Könyvjelző

233 Kompetenciák és tantervek. Perjés István – VassVilmos (szerk.) A kompetenciák tantervesítésecímű könyvéről (Sántha Kálmán)

237 Két könyv az irodalomtanítás megújításáért (Gajdó Ágnes)

243 Útravaló. Benedek Krisztina – Sándor Ildikó (szerk.)

Útravaló – A néphagyomány közvetítésének módszerei az óvodában című könyvéről (Gécziné Laskai Judit)

247 Helyi tantervet szolgáló tankönyv Veszprémről (Bőszéné Szathmáry-Nagy Anikó)