Vezetői Kollégium 2011

A Magyar Pedagógiai Társaság Vezetői Kollégiuma a 2011. év munkájáról

 

Február 5-én tartotta Vezetői Kollégiumi megbeszélését a Magyar Pedagógiai Társaság. E fórum – a Társaság szakosztályainak, tagozatainak vezetői – arra hivatott, hogy az adott év legfontosabb feladatait egyeztessék, felkészüljenek a közös feladatok megoldására, a szervezeti egységek vezetői tájékoztassák vezetőtársaikat a legfontosabb eseményeikről.

A Társaság Egyetem téri irodájának előadójában elsőként Benedek András köszöntötte kollégáit. Ennek keretében ismertette a VII. Nevelésügyi Kongresszust követő 2011. évi szakmai konferencia tervét. A Kongresszus állásfoglalása szerint időről-időre indokolt kisebb szakmai fórumok keretében megvitatni az ajánlások sorsát, a magyar oktatásügy lényeges tennivalóit. A közoktatási és a felsőoktatási törvény előkészítő munkái indokolják, hogy a pedagógus szakma a Kongresszus tartalmi sokszínűségének megfelelően foglalkozzon a jövő kérdéseivel. ha a 2008-as Kongresszus szimbolikusan híd volt a két helyszín, a kultúra fellegvára (Művészetek Palotája) és a reálértelmiség patinás képzőhelye (Budapesti Műszaki Egyetem) között, úgy a követőkonferencia funkciója legyen hídépítés, az oktatáspolitika és a pedagógusszakma konstruktív dialógusának alkalma. A Társaság kezdeményezésére a Szervező Bizottság május 27-28.-t javasolja a program időpontjának. Az Elnökség arra kérte a Társaság szervezeti egységeinek vezetőit, hogy a két évvel ez előtti aktivitással vegyenek részt az előkészítő munkában és magán a konferencián. A konferenciával egy időben kerül sor a Társaság soros küldöttgyűlésére is. Fábry Béla alelnök arról tájékoztatta a vezetőket, hogy ebben az évben – a közhasznúsági jelentés elfogadásán túl – nincs olyan szervezeti feladat, mely intenzívebb szervező munkát igényelne. Ez a helyzet is lehetővé teszi, hogy a szakosztályok, tagozatok a szakmai kérdésekre tudják figyelmüket fordítani, a küldöttgyűlési munkába a konferenciához kapcsolódó szakmai munkára való felkészülés domináljon.

Trencsényi László ügyvezető elnök az év jelentősebb eseményeire hívta fel a figyelmet.  Ezen közben arról is szólt, hogy az év fordulója során máris sikeres, több szervezeti egység koordinációját termőre fordító programján vagyunk túl –  végéhez közeledik a Szülők akadémiája sorozat – az Együttműködő iskola-együttműködő társadalom program jegyében, idetartozik a Nemzetiségi Nevelési szakosztály  Furmann Imre-emlékülése Korczakot idézve a Gandhi Gimnáziumban, a Mozgalompedagógiai szakosztály sikeres kiadványbemutatója – Rekviem egy közösségért: az Úttörő Együttesről; A Neveléselméleti Szakosztály ismerkedése Kósáné Ormai Vera „Mi iskolánk” című kötetének 3. bővített kiadásával. A Kerekgedei Makó Pál szakosztály kolontári kapcsolatai révén vesz részt a katasztrófa utáni emberi veszteségek gyógyításában.)  A 2011. évi kiemelt  – pontosabban a szakosztályok, tagozatok tevékenységének keretet adó -programok sorában a hagyományosnak számító Művelődés Hete – Tanulás Ünnepe programok éppen úgy szerepet játszanak, mint a Staféta Tábor, melyet idén a Békés megyei Kétegyházára szervezünk, vagy a hagyományőrző megemlékezések (Faragó László és Lénárd Ferenc emléke kerül középpontba), kedves vendéglátónknál, az Ádám Jenő Zeneiskola vendégszeretetét élvezve a jubilánsainkat köszöntő ünnepi koncert. Új elem a Társaság munkájában, hogy szülői szervezet is megjelent a szakosztályok sorában. Sőt, az Európai Szülői Szervezettel (EPA) együttműködve, figyelemmel a magyar EU-elnökségi munkára a szervezet éves konferenciáját – középpontban az értékelés kérdéseivel – az MPT Szülői Szakosztályával együttműködve Budapesten tartja március végén. Májusban Kecskeméten az „Ifjúságsegítés rangjáért” konzorciumban szervezett TÁMOP-program műhelykonferenciájára kerül sor. Fiatal tagjaink, az Ifjúsági Kör aktivistái az „élettel való ismerkedés” terhei miatt idén nem vállalják a nemzetközi diákkonferencia megszervezését.

            A programok fenntarthatósága érdekében minden eddiginél nagyobb szükség van a tagok támogatására, a tagdíjra és az  1%-os adófelajánlásra.

            A Makarenko Munkabizottság által alapított Petrikás-diplomát Laurenszky Ernő vehette át, aki több évtizedes pályáján „mindig készen”  szolgálta az ifjúság, a serdülőszervezetek ügyét.

            Elhangzott, hogy az elnökség – a szervezeti egységek munkájára támaszkodva – átfogó véleményt alkotott az oktatási kormányzat koncepcióiról (ez  – más, az MPT-vel együttműködő civil  szervezet álláspontjával együtt a társasági honlapon megjelent).

Két szervezeti egység bemutatkozásának előkészítéseként Fábry Béla a szervezeti egységek munkaterveiről szólt. Megállapította, hogy a munka tervszerűsége az évek során egyre megalapozottabb, egyre több szervezeti egység ismeri fel, hogy a tervszerű munka a tágabb értelemben vett szakmai közösségnek is, a feladatokat vállaló kollégáknak is több eredményt, elismerést ad. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a Társaság honlapján minden szervezeti egység munkaterve megtalálható, így az elnökségi értékelést joggal válthatja fel az önértékelés. A társasági honlap látogatottságának érzékelhető növekedése azt is jelenti, hogy a szervezetek munkáját – terveiket és a megvalósult programok beszámolóit – a látogató szakmai közvélemény értékeli. A Vezetői Kollégium nyilvánossága előtt a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei tagozat és a Diszlexiás Gyerekek Fejlesztéséért Szakosztály mutatkozott be.

Dráviczky Sándor, a szabolcsi tagozat elnöke sok példát bemutató tájékoztatójában azt emelte ki, hogy a helyi szakmai-közéleti tényezőkkel együttműködve tudják munkájukat szervezni. Ebbe a Nyíregyházi Főiskola éppen úgy bele tartozik, mint a felekezeti oktatást biztosító egyházi szervezetek. Munkájuk részeként megjelenési lehetőséget biztosítanak gyakorló pedagógusoknak, fiatal, és a szakma országos elismertségű megyei szakembereinek is. Munkájuk saját honlapjukon is, kiadványaikban is nyomon követhető.

Gombis B. Judit, a diszlexiás gyerekek fejlesztése kapcsán elmondta, hogy az általuk is, civil szakmai eszközökkel is kezelt probléma a szakmai közéletben egyre inkább helyén való módón jelenik meg. Hogy ez így legyen, szakmai konferenciákat, műhelyfoglalkozásokat szervezetek, e tárgyban továbbképzési programot akkreditáltattak, munkájuk eredményeit az Öveges Középiskolával együttműködve a szélesebb szakmai nyilvánosság számára is hozzá férhetővé teszik. Külön jelentősége van a határon túli magyar területekkel folytatott együttműködésüknek. Erdélyben konferenciákon vesznek részt, továbbképzéseket
tartanak. Az elmúlt évben a beregszászi magyar főiskolával vették fel a kapcsolatot, melynek fejlesztése a következő évek feladata. 2010-ben egy EU-pályázat részeként a diszlexia tárgyában nemzetközi műhelyfoglalkozásban közreműködtek. Ennek nyomán ebben az évben egy újabb EU-együttműködés részeseiként dolgoznak. Köpf Lászlóné, a szakosztály alapító elnöke munkája és elkötelezettsége iránt a Vezetői Kollégium különös erlismerését fejezte ki.

Benedek András elnök zárszavában elismerőleg szólt a társasági munka sokszínűségéről, és megköszönte a szervezeti egységek vezetőinek munkáját.

(Fábry Béla)