A Magyar Pedagógiai Társaság KALOKAGATHIA Szakosztályának beszámolója a 2021. évi munkáról

1. Útkeresés
   Az MPT nevelési kérdésekkel foglalkozó nagy tradícióval rendelkező szakosztályainak
   integrációja eredményeként jött létre a Kalokagathia szakosztály. Noha az elődszervezetek
   mindegyikének pontosan meghatározott szakmai profilja volt, az új szervezeti egység 2021.
   évét sokkal inkább jelezte az útkeresés, a szakmai elköteleződéshez igazodó arculat –
   tartalom és munkamódszer – keresése, mint a határozott szakmai megjelenés. Nehezítette
   helyzetünket, mint a Társaság egészének, minden szervezeti egységének helyzetét, a járvány,
   azok a korlátozások, melyek a kontakt-munka, a közvetlen emberi kapcsolatokra épülő
   együttműködést korlátozták. Ebben a helyzetben szakosztályunk az online programok
   szervezésének útját választotta.
2. 2021. április 22-én Halott-e a pedagógia, változik-e az iskola? címmel szervezetünk Nahalka
   István és Tóth Tamás publikációi kapcsán beszélgetést. A beszélgetés középpontjában az
   iskola változása – változatlansága, ennek okai, miértjei, valamint Tóth Tamás Május vitára
   ösztönző kérdése alapján a pedagógia helyzete álltak. E vita teljes terjedelemben a Társaság
   youtube csatornáján is megtekinthető ( https://www.youtube.com/watch?v=l57ZcOHcPUE ),
   és a vitáról az MPT 2021. évkönyvében egy tartalmi összefoglaló is olvasható.
3. Az Iskolakultúra 2021. évi 5. (májusi) számában Sáska Géza, Darvai Tibor és Trencsényi László
   foglalkoztak a Makarenkó-jelenséggel. A három szakember három különböző megközelítéssel
   látatta a XX. századi pedagógust. Szakosztályunk kezdeményezésére a szerzők vállalkoztak
   arra, hogy egy online beszélgetés keretében vitassák meg a Makarenkó-i kutatások
   eredményeit, aktualitását a mai nevelésügyre vonatkoztatva. E beszélgetésre 2021.
   november 4-én került sor, a Társaság youtube-csatornáján megtekinthető itt:
   https://www.youtube.com/watch?v=5fkV4xU8TZk
4. A 2021. évi tapasztalat azt mutatja, hogy a szakmai beszélgetésnek, vitáknak a járvány-
   időszakban is van „kereslete”. Az is a tapasztalatok közé tartozik, hogy a kényszerű megoldás
   – távolléti mód (online) – nem szűkíti, hanem inkább bővíti a lehetőségeket. Legalábbis
   abban az értelemben, hogy (1) a beszélgetésbe, vitába a földrajzi távolságtól függetlenül be
   lehet kapcsolódni, (2) az elektronikus rögzítés és a közösségi médiafelületen való
   megjelenítés későbbi időpontban is követhetővé teszi a programot.
   Kelt Fóton, 2022. február 24-én

Fábry Béla
a szakosztály elnöke