Szakosztályunk 2023-ban két szakmai programot szervezett.
Az esztendő a köznevelési rendszer jogi szabályozásában, válaszul a szinte az egész társadalmat megmozdító tiltakozási folyamatra, új jogi keretbe helyezte a pedagógus társadalmat. A köznyelvben csak státusztörvénynek nevezett jogszabály óvodai-iskolai munkára gyakorolt hatásait vitattuk meg június 8-án. A téma szakértője Ercse Kriszta oktatáskutató elemezte, értékelte a jogszabályi következményeket. A beszélgetés a Társaság youtube-csatornáján követhető itt: https://www.youtube.com/watch?v=pDS-1jOP-TM&t=170s
November 7-én egy a magyar pedagógiai közgondolkodásban még kevéssé ismert pedagógiai nézet ügyében szerveztünk szakmai programot. A latin-amerikai eredetű felszabadítás pedagógiája elméletét és gyakorlatát Magyarországon a Közélet Iskolája Alapítvány jeleníti meg. Az Alapítvány gondozásában jelent meg e nézetrendszert átfogóan bemutató kötet (A felszabadítás pedagógiája – a kritikai pedagógia elmélete és gyakorlata, kiadta a Közélet Iskolája, Budapest, 2022.), melynek szerkesztője Udvarhelyi Tessza. Vele folytattunk beszélgetést arról, mi a tartalma e pedagógiai felfogásnak, hogy jelenik meg ez a pedagógia a gyakorlatban. A beszélgetés a Társaság youtube-csatornáján követhető itt: https://www.youtube.com/watch?v=Yl5aSdhfQ5M&t=4s
A 2023. évi munka értékeléséhez tartozik, hogy érzékelhető a szakmai kérdések megvitatásával kapcsolatos visszafogottság. Ez részben magyarázható az év viharos köznevelési eseményeivel, a pedagógus társadalom és az oktatási kormányzat egymásnak feszülésével, mely a szakma és a társadalom figyelmét e viszony eseményeire fókuszálta. Ehhez azt is hozzá tehetjük, hogy a kormányzati fellépés, mely általában a civil szervezetek elleni indirekt és direktebb megjelenési formákat jelentett, nem kedvezett a civil szakmai munkának. Ennek ellenére 2024-ben néhány közérdeklődésre számot tartó téma megvitatását, szakosztályunk tárgykörébe tartozó szakmai „kuriózum” feldolgozását tervezzük.
A szakosztály a nevelés elméleti és gyakorlati kérdéseivel foglalkozó egykori szakosztályok örököseként igyekszik napirenden tartani azokat az elméleti kérdéseket, amelyek a napi praxissal szorosabb vagy lazább kapcsolatban vannak. Szakosztályunk a témagazdagság mellett „megörökölte” a jogelőd szakosztályok tagságát is. E szakember-kör a pedagógiai elmélet és gyakorlat széles köréből, az ország különböző területeiről rekrutálódik. Ez működésünk egyik nehézségét is jelenti. Nagy Ádám és Tóth Tamás Május szakosztályelnökségi tagokkal igyekszünk az elvárásoknak megfelelni.
Szakosztályunk tiszteletbeli tagjai: Balázs Sándor, Boros Géza, Hága Máris Antónia, Gombocz János, Kereszty Zsuzsa, Mihály Ottó, Nagy Andor, Torjánácz Anna.
Fábry Béla
a szakosztály elnöke