Beszámoló az MPT Felsőoktatási Szakosztály 2014. évi tevékenységéről
A Felsőoktatási szakosztály 2014. évi feladata kettős célt szolgált: egyrészt követni a felsőoktatás – törvényi háttér változásának következtében kialakult – új helyzetét, civil szervezeti szempontból elemezni az új jelenségeket és problémákat és lehetőség szerint reflektálni a változásokra. Másrészt számba venni a szakosztályi tagság igényeit és szervezetépítő jelleggel bekapcsolódni egy-egy nagyobb országos jelentőségű, egészségfejlesztéssel foglakozó rendezvény megvalósításába.
Ennek megfelelően a felsőoktatási szakosztály bekapcsolódott az Felnőttképzési Road Show 2014′ országos rendezvénysorozat munkájába. A 2014. novemberében, négy városban (Pécs, Szeged, Nyíregyháza, Budapest) megrendezett országos konferencia kertében mintegy 250 felsőoktatásban és felnőttképzésben érintett szakember, főként egyetemi oktatók és felsőoktatási szakértők folytattak eszmecserét a Magyar Képesítési Keretrendszer szintleírásainak elkészülte kapcsán a bevezetéssel járó várható feladatokról. A témák fontosságát jelzi, hogy idén a road show társrendezője a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság Andragógiai Albizottsága volt. A konferenciák plenáris előadást követő szekciómunkák során a hallgatóság élénk beszélgetést folytatott az MKKR bevezetésének és megvalósításának mibenlétéről, a megvalósítás lehetőségeiről és nehézségeiről, s az alábbi témában fogalmaztak meg felvetéseket, megjegyzéseket:
– a képzési szintek egymásra épülésének gyakorlati kérdései,
– az autonómia és felelősségvállalás értelmezésének nehézségei,
– a BA/BSC és MA/MSC szakok összehasonlító elemzése elvégzésének fontossága,
– a KKK tartalmi felülvizsgálatának fontossága és kilátásai (a törvényi módosítások szükségessége és megvalósításának nehézségei.) Az MKKR bevezetése és a validáció összefüggésének kérdése és a validáció mielőbbi bevezetésének fontossága, mivel a munkatapasztalatok mérésének nincs kialakult gyakorlata eszközrendszere Magyarországon
A résztvevők szerint nagyobb fokú kommunikációra, együttműködésre, közös munkára lenne szükség, tanszéki, intézményi, egyetemi szinten. A résztvevők örömmel fogadták a road show a road show háttéranyagát jelentő, a TÁMOP 4.1.3. projekt eredményeit bemutató, jelentésünk mellékletként csatolt kiadványt.
2014. december 28.
Mátrai Zsuzsa
a Felsőoktatási Szakosztály elnöke
Az MPT Felsőoktatási Szakosztály 2015. évi munkaterve
2015. évben kiemelt célnak tekintjük
- a kapcsolati tőke további bővítését, kapcsolatfelvételt más felsőoktatásban érintett szakmai civil szervezetekkel és szövetségekkel és a felsőoktatás minőségi változásainak segítését.
2015. évben tervezett feladatok:
- két egészségnap megrendezését fiatal felnőttek körében
- a TÁMOP 4.1.3. projekt eredményeinek terjesztését a felsőoktatásban tevékenykedő tagok körében, igény szerint konzultációkkal segíteni a szintleírások értelmezését és alkalmazását az alap és mesterszakok fejlesztésénél
- felsőoktatási tudástár kezdeményezését, amely a felsőoktatás nemzetközi és hazai dokumentumainak, tudományos közleményeinek közreadásával kívánja elősegíteni a felsőoktatás minőségének alakulását.
2014. december 28.
Mátrai Zsuzsa
a Felsőoktatási Szakosztály elnöke