Az MPT nevelési kérdésekkel direktebb formában foglalkozó szakosztályaként 2022-ben, folytatva a COVID-időszak kényszerűségből kialakított, ám sikeresnek bizonyult gyakorlatát, három on-line szakmai beszélgetést szervezetünk, és a tanévkezdéssel kapcsolatban fogalmaztuk meg szakmai értékelésünket.
- Tavasszal a roma oktatás kérdéseivel foglalkoztunk.
„… ti nem adtok eredményes középiskolai oktatást a cigányoknak, mi pedig adunk!” – ezzel a felütéssel kezdődött a beszélgetés Orsós Jánossal, a miskolci dr. Ámbédkar Iskolát fenntartó Dzsaj Bhím Közösség elnökével. Eredményekről és nehézségekről szólt a roma oktatási szakember, a roma-sorsról, a szociális gettóból való kitörésről, és ebben az oktatás szerepéről.
A beszélgetés a Társaság youtube-csatornáján követhető itt: https://www.youtube.com/watch?v=7gpB_1FcSOs&t=21s
- Nyárelőn a közoktatás (köznevelés) elmúlt évtizedének folyamatait vizsgáltuk.
Mesterterv vagy fércmű címmel Radó Péter és Nagy Ádám beszélgettek a 2010-2022 évek közötti oktatási viszonyainak alakulásáról. E bő évtizedben számos lényeges változás tanúi lehettünk. A két szakember azt vizsgálta diskurzusukban, hogy e változások rendszert alkotnak-e, s ha igen, akkor ezt hogyan lehet értékelni.
A beszélgetés a Társaság youtube-csatornáján követhető itt: https://www.youtube.com/watch?v=Ym-z4uhbF7E&t=145s
- Ősszel az ifjúságkutatás kérdéseivel foglalkoztunk.
E beszélgetés apropóját az adta, hogy néhány év kihagyás után megjelent a nagymintás ifjúságkutatás adatait, eredményeit ismertető, és azokat értelmező kötet. Ehhez ifjúságkutató szakemberek egy csoportja „A lábjegyzeten is túl – magyar ifjúság 2020” címmel állítottak össze egy másik értelmezést. Hogy miért volt szükség a kutatási eredmények alternatív értelmezésére? A kötet szerkesztői és szerzői Fekete Mariann és Nagy Ádám erről beszéltek tárgyszerűen, szakszerűen.
A beszélgetés a Társaság youtube-csatornáján követhető itt: https://www.youtube.com/watch?v=EPJ1QBnNsSE
- A Szakosztályunk a 2022/23. tanév kezdésével kapcsolatban „Viharos tanévkezdés – veszélyben polgári társadalom ideája” címmel szakmai értékelést készített.
A 2022. évi tanév a korábbi évekhez nem mérhetően komolyabb problémákkal, konfliktusokkal terhelten, feszült politikai légkörben indult. E jelenségek, különösen a pedagógushiány nem kedvezett az óvodai-iskolai munkának, a nevelési, nevelésügyi folyamatoknak. A társadalmi folyamatok részeként értelmezett nevelési-oktatási jelenségeket értékelve úgy láttuk, hogy 2022 őszelőjén már nem csak és nem elsősorban a magyar oktatásügy, hanem a magyar polgári társadalom ideája van végveszélyben. Megszólalásunkkal erre kívántuk a pedagógusokon, az oktatásban érintetteken túl a társadalom egészének figyelmét felhívni.
Az értékelés teljes szövege olvasható a Társaság honlapján itt: https://pedagogiai-tarsasag.hu/viharos-tanevkezdes-veszelyben-a-polgari-tarsadalom-ideaja/
Kelt Fóton, 2022. 01. 30-án.
Fábry Béla